Vice-presedintele executiv Shell New Energies, Elisabeth Brinton, vorbeste despre lectiile invatate in Silicon Valley, despre riscuri si despre accelerarea tranzitiei energetice, in cadrul unui interviu publicat pe site-ul companiei energetice Shell.

Pandemia provocata de COVID-19 a fost un eveniment devastator, atat in ceea ce priveste sanatatea globala, cat si in ceea ce priveste economia mondiala, inclusiv sectorul energetic. Au fost multe discutii cu privire la “resconstruirea catre mai bine”. Ce ar insemna acest lucru pentru energie?

In primul rand, este extrem de important sa continuam sa sustinem angajatii din serviciile de urgenta, familiile si colegii. De cand am preluat conducerea diviziei New Energies in perioada de pandemie, prioritatea mea este sa am grija de colegi, sa ma asigur ca mediul lor de lucru este sigur si ca pot face fata stresului asociat muncii in aceasta perioada.

Cat despre tranzitia energetica – COVID-19 poate fi un acceleraror al acesteia. Sonnen, de pilda, este o companie din portofoliul New Energies, care permite clientilor rezidentiali sa isi genereze propria energie prin intermediul panourilor solare, sa o stocheze si apoi sa imparta energia in exces cu alti consumatori.
Cea mai buna perioada pentru vanzari din istoria sa de 10 ani a fost in pandemia COVID-19 – cu un succes deosebit in tari precum Germania, Elvetia si Austria. De ce? Clientii rezidentiali care lucreaza acum de acasa vor sa isi gestioneze consumul de energie. Ei vor sa isi gestioneze factuile, sa aiba un sentiment de independenta si o siguranta energetica.

Pe partea politica, fondurile vizand recuperarea post-COVID-19 din Europa sunt adesea asociate cu energiile regenerabile – asa cum sunt energia eoliana offhshore – sau cu sectoare acceleratoare, precum hidrogenul verde. Tinand cont de asseturile noastre in materie de energie regenerabila si hidrogen, suntem bine pozitionati, astfel incat sa sprijinim tari care pivoteaza catre strategii energetice cu un continut redus de carbon si sa acceleram in mod real evolutia in aceste zone.

Shell face un pas catre energia integrata. Ati detinut functii de conducere in trei servicii integrate. De ce este energia o oportunitate atractiva pentru Shell?

In acest moment, electricitatea ofera aproximativ 20% din energia care ajunge la utilizatorii finali, dar pentru a ramane aliniati cu Acordul de la Paris referitor la schimbarea climatica, aceasta proportie va trebui sa se tripleze sau chiar mai bine de atat. Aceasta conform Scenariului Sky propus de Shell, care ilustreaza o cale posibila din punct de vedere tehnic, dar dificila, pentru ca societatea sa atinga obiectivele de la Paris.

Acest scenariu arata de asemenea si ca pana in 2070 generarea globala de energie va trebui sa atinga un nivel de aproape cinci ori mai mare decat cel pe care il observam astazi. Va trebui sa fie zona cu cea mai rapida crestere din sectorul energetic, iar apoi in cadrul sectorului, resursele regenerabile si solutiile enegetice zero-net vor creste cel mai rapid.
Asadar, dintr-o perspectiva complet comerciala, este extrem de important pentru Shell. Dupa care, daca ne gandim la perspectiva decarbonizarii – ambitia zero net pe care o avem, toti acesti factori se aliniaza comercial peste faptul ca facem ce trebuie pentru societate si pentru planeta.

Va referiti la anuntul facut de Shell in aprilie anul acesta – ambitia sa de a fi o companie energetica cu emisii zero net pana in 2050 sau mai rapid de atat, in ritm cu societatea?

Da, ma agat de acel “mai curand”, pentru ca voi fi prea batrana in 2050. Desigur, este o sarcina uriasa sa devii o companie energetica cu emisii zero net. Planurile de afaceri pe care le avem astazi nu ne vor duce la acest obiectiv. Asadar, planurile noastre trebuie sa se schimbe in timp, pe masura ce societatea si clientii nostri se schimba si ei.

Pentru a accelera tranzitia energetica, trebuie sa ai clienti care spun “vreau asta si sunt dispus sa platesc pentru a avea ce imi doresc”. Si exact asta vedem in gospodarii si in randul clientilor nostri de business – o atractie pentru optiuni cu un continut mai redus de carbon sau chiar decarbonizate.
De pilda, in Marea Britanie, cu Shell Energy Retail, clientii aleg sa ramana cu noi, sau aleg sa vina catre noi pentru ca isi doresc electricitate regenerabila certificata. Cu ajutorul solutiilor bazate pe natura, precum plantarea de copaci sau protejarea padurilor, putem oferi gaz neutru din punct de vedere al carbonului, pentru incalzirea locuintelor, iar oamenii cer asta cu miile. Facand aceasta alegere, clientii nostri voteaza cu portofelul.

De asemenea, Microsoft isi doreste ca noi sa ii furnizam produse energetice si servicii cu un continut redus de carbon, pentru a-i sustine in realizarea obiectivului lor de a avea 100% surse de energie regenerabila, pana in 2025.
Sunt, de asemenea, foarte mandra de echipa noastra pentru energie eoliana offshore. Am castigat proiectul Hollandse Kust (Noord), facem echipa cu compania olandeza de utilitati Eneco pentru o ferma eoliana offshore cu o capacitate de 759 MW, in largul coastei olandeze, care va prezenta o serie de demonstratii tehnologice despre care credem ca ar putea di implementate la scara completa in viitor. Printre acestea se numara sisteme plutitoare de energie solara, stocarea cu ajutorul bateriilor si generarea de hidrogen verde.

Chiar si in toiul pandemiei COVID-19, echipele noastre au fost nevoite sa pregateasca documentele pentru licitatie si sa negocieze cu partile celelalte si cu partenerii pe durata pandemiei. Acesta este un semn al angajamentului nostru fata de aceasta cauza si demonstreaza ca putem oferi performanta si in circumstante dificile.

Ati vorbit despre unele investitii ale diviziei New Energies, dar petrolul si gazul inca domina portofoliul Shell. Cum va fi regandit acest portofoliu pentru a respecta acea ambitie zero net?

Vorbind in numele celor care lucreaza in divizia New Energies, suntem mandri sa fim parte a Shell, data fiind traditia sa de a furniza energie de-a lungul multor decenii. Iar o parte a istoriei Shell este reprezentata de explorarea unor noi afaceri prin tehnologii noi.
In trecut, gazul natural lichefiat era o afacere noua; tot in trecut, substantele chimice erau si ele o afacere noua. Shell a gasit moduri de a pune aceste piese de puzzle laolalta, asa cum si Divizia New Energies o va face.

De pilda, Shell a fost o afacere de succes in domeniul combustibililor, avand peste 45.000 de statii la nivel global, dar in timp numarul de masini alimentate cu benzina si motorina va scadea in favoarea vehiculelor electrice si a vehiculelor pe hidrogen. Astfel ca exploram pe mai multe piete, pentru a vedea daca putem adauga mai multe puncte de incarcare pentru vehicule electrice Shell Recharge in acele statii vechi de retail. Am anuntat, de asemenea, planuri legate de deschiderea primei statii exclusive de incarcare pentru vehicule electrice a Shell in UK.

In acest fel, divizia New Energies sprijina tranzitia zonei de retail a Shell catre o zona a transporturilor cu un continut redus de carbon pentru soferii care ajung in aceste puncte, in timp ce divizia de retail ajuta New Energies sa atraga clienti noi. Cand lucrezi pornind de la clienti, poti pune piesele de puzzle laolalta intr-un mod logic din punct de vedere comercial pentru acea piata anume.
Tocmai de aceea, am structurat afacerea energetica integrata intr-un mod geografic, in asa fel incat sa fim aliniati cu politicile locale, sa fim aliniati cu oportunitatile locale de comert si cu performanta.

Ce tehnologie din domeniul energiei cu continut redus de carbon credeti ca ar putea avea o crestere surprinzatoare in cursul acestui deceniu?

Vad o convergenta intre ceea ce avem nevoie sa obtina sectorul nostru energetic si ceea ce poate oferi acum tehnologia digitala – mai ales cand vine vorba despre probleme precum eficienta energetica. Oamenii nu vorbesc foarte mult despre eficienta energetica. Ei vorbesc despre lucruri precum panouri solare, energie eoliana si, desigur, hidrogen. Dar urmaresc convergenta dintre tehnologiile cu senzori bazate pe software-uri digitale, si tehnologia vocala. Facem parteneriate cu lideri din domeniul tehnologic pentru a dezvolta si a lansa solutii inovatoare pentru clienti in casele si afacerile lor. De pilda, Shell si Microsoft colaboreaza la instrumente digitale noi, care ar putea permite Shell sa sprijine furnizorii si clientii in imbunatatirea eficientei energetice si in reducerea amprentelor lor de carbon.

Ati facut parte din echipa fondatoare a unui furnizor de infrastructura web si ati petrecut ceva timp in sfera tehnologica a start-up-ului nord-californian. Ca fost antreprenor in Silicon Valley, ce aspecte ale culturii aceleia de business credeti ca ar fi inteligent ca Shell sa reproduca?

Ei bine, fiecare companie trebuie sa fie sincera cu sine. Shell este o companie multinationala uriasa, cu un set puternic de valori fundamentale precum onestitatea, integritatea si respectul pentru oameni. Asadar, incepe sa construiasca pornind de la aceste valori.
Cand privesti catre culturi mai antreprenoriale si mai tehnologizate, este evident ca acestea sunt mai obisnuite sa isi asume mai multe riscuri. Ele au tendinta de a trece direct la subiect. Incerc sa construiesc aceasta cultura si in munca mea.

In mod ideal, ar trebui sa putem crea acel mediu sigur in care putem sa nu fim deloc de acord, dar sa facem asta cu un respect profund, cu curiozitate, cu modestie si cu o dorinta de a invata. Este important sa recunoastem ca este mult mai bine sa cautam solutii. Este un lucru pe care l-am invatat in tehnologie si pe care il aduc in stilul meu de leadership la Shell.

Sursa: https://www.shell.com/inside-energy/net-zero-by-2050-the-sooner-the-better.html

Foto: freepik