Orașele din toată lumea plănuiesc interzicerea mașinilor diesel. Volkswagen a declarat că va lansa 10 modele de mașini electrice în următorii ani. The Economist a proclamat „sfârșitul mașinilor cu combustie interna”.

Să fie adevărat? Să fi sosit vremea trimiterii mașinilor cu combustie internă în Epoca de Fier, având siguranța că noile mașini vor fi electrice, funcționând pe bază de vânt și soare? Din păcate, tranziția va fi destul de complicată.

Masinile viitorului

Mai întâi, să vedem veștile bune pentru mașinile electrice! Bateriile, baza mașinilor electrice, sunt din ce în ce mai ieftine și mai ușoare. În ceea ce privește viteza, motorul silențios, ușurința în întreținere, poluarea-zero, noile mașini electrice întrec semnificativ ingineria bazată pe petrol.

Totuși, există și dezavantaje. Bateriile sunt, totuși, scumpe și se descarcă mai repede decât se termină benzina; pot lua foc din cauza unui scurtcircuit intern; durează mai mult să încarci bateria decât să alimentezi cu benzină, iar bateriile au, totuși, o greutate destul de mare. Anumite aplicații sunt dificil de electrificat – aviația, camioanele de cursă lungă, vapoarele.

Apoi, vine problema infrastructurii. Va fi necesară asigurarea a sute de stații de încărcare și a unei rețele care să poată susține încărcarea. Se vor cheltui sute de bilioane de dolari și încă nu este sigur cine va plăti și cine va face munca. Mulți consideră că electrificarea mașinilor este baza unei noi afaceri, dar pentru a se pune în practică, e nevoie de multe schimbări.

Tranzitia catre masinile electrice

Ce înseamnă toate acestea pentru jumătate de secol de dependență de uleiuri, emisii de dioxod de carbon, oameni afectați de poluare? Există două părți ale strategiei: accelerarea tranziției la mașinile electrice și în același timp, îmbunătățirea celor bazate pe combustie internă. Cele două idei par contradictorii, dar transportul depinde de ele.

De ce nu abandonăm mașinile bazate pe combustie internă? Este greu de imaginat că până și în cea mai favorabilă situație, vor fi construite mai puțin de un bilion de mașini bazate pe combustie internă. Indiferent de planurile cu vehiculele electrice, este nevoie de o strategie pentru a face mașinile pe bază de combustie mai eficiente și mai puțin poluante. Conform unui raport vechi de 12 ani, numit Bellagio Memorandum on the Future of the Automobile (Memorandumul Bellagio privind Viitorul Automobilului), „rețeta” este simplă: stabilirea unor standarde de performanță stringente pentru gazele de eșapament emise și eficiența combustibilului, a unui scop de termen lung pentru atingerea acestor standarde, investirea în tehnologie cu încredere; testarea mașinilor și a camioanelor cu cele mai bune instrumente.

Cu standarde înalte și testări realiste, este complet fezabil să construiești un model bazat pe combustie internă cu emisii foarte scăzute, la un cost de numai 400 de dolari pentru un diesel sedan sau mașini pe gaz, cu patru uși. De asemenea, este fezabil să construiești mașini diesel sau ce funcționează pe benzină foarte eficiente, cu rate ce pot fi achitate în trei-patru ani. Ironic, producătorii ignoră posibilitatea acestor îmbunătățiri, concentrându-se pe electrificare.

Adevărul este că se vor construi în continuare mașini bazate pe combustie, motiv pentru care trebuie concepute cât mai eficient. Producătorii nu înțeleg că totul depinde de nevoile lumii reale, și de aceea vor plăti un preț mare.

Dacă se va ignora îmbunătățirea mașinilor bazate pe combustie internă în favoarea electrificării, ne vom trezi cu poluare și emisii ridicate de dioxid de carbon timp de încă 4 decenii.

 

Foto: freepik