Statele din India au relaxat restrictiile dupa opt saptamani de izolare menita sa minimizeze raspandirea COVID-19. Timp de peste 50 de zile un grup de angajati dedicati de la Centrul Tehnologic Shell din Bangalore s-au oferit voluntari sa locuiasca in locatie pentru a se asigura ca Centrul este gata sa reia operatiunile atunci cand va fi posibil.

Intr-o dimineata senina dar umeda, un vehicul cu trei persoane purtand masti si manusi isi face drum pe strazile pustii din Bangalore, un adevarat Sillicon Valley al Indiei, oprindu-se doar pentru a prezenta echipajului de politie care ii opreste permisele de deplasare.
Unul dintre pasagerii din masina este Venkat Nagaraju, aflat intr-una dintre vizitele sale regulate la Centrul Tehnologic Shell, care in general are un personal de 1300 de angajati implicati in mod special in munca de cercetare si dezvoltare, esentiala pentru evolutiile din industria energetica.

Pe 24 martie guvernul indian a impus carantina pe teritoriul tarii, in incercarea de a preveni raspandirea COVID-19, obligand astfel aproape tot personalul Centrului Tehnologic Shell din Bangalore sa lucreze de acasa. In conformitate cu reglementarile din statul Karnataka, companiilor ce detin centre tehnologice si de inovatie majore in Bangalore – printre care si Shell, Intel, GE si Samsung – li s-a permis sa continue sa isi desfasoare numai operatiunile esentiale.
Carantina stricta din tara a oprit aproape orice miscare in oras si in jurul acestuia. Tocmai de aceea, Shell India a avut nevoie de voluntari, iar cei care au iesit in fata au perceput oportunitatea de a continua sa lucreze, simtindu-se in acelasi timp si mai protejati de COVID-19. In total, aproximativ 60 de angajati dedicati din departamentele de IT si Tehnic au ales sa ramana la Centrul Tehnologic, pentru a mentine sistemele in stare de functionare, pregatite pentru momentul in care operatiunile vor fi repornite.

„Am fi putut inchide intreaga locatie, insa acesta nu este un birou obisnuit. Aici avem sisteme critice, care nu pot fi oprite si pornite cu usurinta”, spune Venkat Nagaraju, manager de instalatii la Shell India si membru al echipei de continuitate in business a Centrului Tehnologic.
„Cea mai mare provocare aici, in Bangalore, a fost sa obtinem permisiunea ca personalul sa se deplaseze catre si de la serviciu. Asadar, am fost extrem de recunoscatori celor care s-au oferit sa ramana in locatie” adauga el.

Hub-ul tehnologic al Indiei

Cu o populatie de 1.4 miliarde de locuitori, India este a doua cea mai populata tara din lume. Asemeni altor orase importante din India, Bangalore a fost considerat zona rosie COVID-19, ceea ce inseamna cel mai strict nivel de carantina. Activitatea si deplasarile au fost aproape complet oprite, ceea ce a afectat serios sectorul tehnologic al orasului, unul dintre cele mai importante din Asia.

In perioade normale, Centrul Tehnologic Shell din Bangalore se ocupa cu cercetari in materie de biocombustibili avansati, gaz natural lichefiat, modelare geologica 3D, analize de date, proiectare tehnologica, bitum si cercetare numerica imbunatatita. Centrul desfasoara, de asemenea, un proiect inovator cunoscut drept IH2, care transforma reziduurile agricole si alte deseuri in combustibil pentru transport, printr-un proces chimic unic.
La sfarsitul lunii mai, unii dintre angajati au avut voie sa revina la serviciu si cateva dintre laboratoare si-au reluat activitatile. Dar timp de peste 50 de zile, aproape toata munca de cercetare a fost in asteptare.

Echipa care a locuit in locatie a avut ca misiune intretinerea sistemelor de gaze si chimice, intretinerea unei substatii de 66 de kw si a echipamentului complex de laborator care nu putea fi oprit complet. Ei au avut, de asemenea, de intretinut serverele de calcul de inalta performanta, in asa fel incat personalul Centrului Tehnologic care lucreaza de acasa sa poata accesa toate aplicatiile IT, astfel incat sa isi desfasoare activitatea fara impedimente.
In cateva zile de la inceperea carantinei, echipa de operatiuni de la locatie a transformat camerele de sedinte in dormitoare improvizate, au organizat serviciile de catering si au creat statii de spalare. De asemenea, la locatie au existat si doua cadre medicale, care au avut ca misiune monitorizarea sanatatii celor 60 de agajati ai Centrului Shell.

Echipa a implementat, de asemenea, masuri stricte pentru a preveni raspandirea COVID-19 in interiorul Centrului Tehnologic, iar vehiculele si marfurile care aveau acces in locatie erau stropite cu dezinfectant.
Echipa care a asigurat continuitatea functionarii Centrului a introdus si cateva inovatii care sa permita staff-ului sa minimizeze contactul cu suprafetele si sa preintampine raspandirea microbilor. Acestea au inclus un dispenser cu dezinfectant pentru maini si un dispenser de apa, ambele operate cu piciorul, precum si un instrument simplu care se poate agata de un maner de usa pentru a deschide si a inchide fara contact.

Mentinerea in siguranta a personalului

Echipa care a locuit in locatie incepand din 25 martie a purtat tricouri albastre, pentru ca membrii sai sa nu poata fi confundati cu vizitatorii din timpul zilei, care ar fi putut fi purtatori asimptomatici ai virusului. Vizitatorii trebuiau sa poarte jachete de mare vizibilitate si sa urmeze regulile de distantare sociala.
Prasanth Raj Savarapu, coordonator in cadrul Centrului Tehnologic Shell din Bangalore, a fost unul dintre membrii echipei albastre. „Am ales sa raman la Centru pentru a putea sa continuu sa lucrez, iar acest lucru m-a facut si sa ma simt mai in siguranta decat daca as fi stat acasa, in Bangalore” spune el. „Din punct de vedere psihic eram pregatit sa stau pentru doua – trei luni. Am fost de mai multe ori in tabere alaturi de Corpul National de Cadeti, timp de cateva saptamani, in perioada studentiei. Faptul ca am mai stat departe de familie si ca am trait alaturi de oameni noi a reprezentat pentru mine o pregatire excelenta”, spune el.

De-a lungul saptamanilor, viata la centru a continuat sa se imbunatateasca, datorita activitatilor recreative precum badminton si sah, care i-au ajutat pe angajati sa simta mai putin trecerea timpului. In plus, intalnirile regulate cu managerii Shell care veneau in vizita i-au ajutat sa isi mentina moralul ridicat si sa isi monitorizeze starea mentala si fizica.
Prasanth juca badminton timp de o ora in fiecare zi, pentru a se relaxa. Insa locuitul la Centru a avut si momente dificile. Desi a vorbit zilnic pe apel video cu sotia si cu fiul sau in varsta de trei ani, el nu si-a mai vazut familia fata in fata de peste 10 saptamani.

La inceputul lunii martie fusesera in vacanta la 700 de km, in statul Andhra Pradesh, iar cand Prasanth s-a intors la serviciu a fost impusa carantina la nivel national. „Sunt foarte trist pentru ca nu imi pot vedea familia. Puteam alege sa plec de la Centru, insa in conditiile in care calatoriile catre alte state sunt restrictionate, nu as fi putut ajunge la ei”.
La fel ca si colegii sai de echipa, Prasanth s-a intors acum acasa, in Bangalore, dar restrictiile cu privire la calatoriile intre state raman in vigoare, astfel ca nu s-a reunit deocamdata cu familia sa. El spune ca este mandru ca a contribuit la mentinerea centrului in momente dificile. „Pana la urma, coronavirusul este o provocare majora si pentru Centrul Tehnologic si m-am oferit ca voluntar pentru ca am vrut sa imi fac datoria si sa ajut in aceste momente dificile”, spune el.

Celelalte Centre Tehnologice ale Shell

Shell mai detine alte doua Centre Tehnologice, unul in Houston si unul in Amsterdam. Ambele si-au continuat activitatea in perioada pandemiei COVID-19, insa exclusiv operatiunile esentiale pentru afacere.
Centrul Tehnologic al Shell din Houston este cel mai mare dintre cele trei. In prezent activitatea sa esentiala include testarea catalizatorilor pentru procese de rafinare si productie a substantelor chimice. Operatiunile experimentale au continuat, la fel ca si serviciile analitice care au sprijinit locatiile de productie ale Shell din Statele Unite si operatiunile offshore.

La Centrul Tehnologic Shell din Amsterdam, in jur de 140 de angajati au continuat sa lucreze efectiv in locatie – din cei 1200 cati sunt in mod obisnuit – pentru a sustine testarea de catalizatori si pentru a mentine experimentele pe termen lung, astfel incat sa fie evitata pierderea de date si restartarea activitatilor de la zero.
In ambele locatii angajatii au adoptat protocoale stricte de igiena personala, pentru a se asigura ca pot lucra in siguranta. Printre acestea s-au numarat distantarea sociala, purtarea mastilor de protectie si a manusilor, precum si crearea unor orare de lucru, ce presupuneau lucrul in zile alternative pentru diverse echipe. Membrii echipei au colaborat pentru a depasi provocarile de natura practica si pentru a adopta noi modalitati de lucru.
Ambele locatii au contribuit cu resurse si competente in comunitatile locale. Amsterdam-ul a donat costume de protectie personala, ochelari de protectie si halate de laborator spitalelor si centrelor medicale locale. De asemenea, a imprimat 3D piese pentru a conecta o masca de snorkelling la un sistem de filtrare pentru masti de fata medicale pentru protectie. Centrul Tehnologic din Houston a donat peste 250 de laptopuri unui inspectorat scolar local pentru a sprijini elevii care termina liceul sa isi incheie semestrul online.

Sursa: https://www.shell.com./inside-energy/living-at-the-lab-in-india-covid-19-lockdown.html

Foto: freepik