În luna iunie, echipa Shell Scenarios a lansat „Brazil Scenarios Sketch” – o analiză aprofundată privind modul în care tranziția energetică s-ar putea desfășura în Brazilia și cum ar putea această țară să devină un lider mondial în gestionarea emisiilor de carbon. De atunci, echipa a fost extrem de activă în prezentarea acestor scenarii către diverse grupuri, atât din Brazilia, cât și din afara acesteia.

Două scenarii pentru Brazilia: Sky 2050 și Arhipelaguri

Povestea narativă pentru Brazilia se bazează pe două scenarii: Sky 2050 și Arhipelaguri. Ambele pornesc de la realitățile anilor 2020, inclusiv lupta pentru oprirea defrișărilor din Brazilia. Pe măsură ce ne apropiem de anii 2030, scenariul Sky 2050 adoptă o abordare normativă, pornind de la obiectivul final de a atinge emisii nete zero la nivel global până în 2050 și lucrând retrospectiv pentru a identifica pașii necesari realizării acestui scop. Concentrându-se pe asigurarea securității prin interese comune, lumea reușește să limiteze creșterea temperaturii globale la mai puțin de 1,5°C până în 2100. În schimb, scenariul Arhipelaguri explorează o traiectorie posibilă într-o lume orientată spre securitate bazată pe interesul propriu; schimbările sunt totuși rapide, iar emisiile nete zero se apropie de sfârșitul secolului, deși temperatura globală se stabilizează la circa 2,2°C în 2100.

Discuții și controverse

Conținutul scenariilor a fost primit foarte bine, însă un aspect anume a stârnit dezbateri aprinse (dar prietenoase). Scopul scenariilor este, în esență, de a contesta status quo-ul și de a provoca gândirea liniară, astfel încât astfel de discuții erau așteptate. Problema majoră discutată se referă la viteza cu care vehiculele electrice (EV) vor pătrunde pe piața braziliană. În ambele scenarii, Brazilia nu este izolată de o tendință globală puternică către EV-uri. Conform scenariului Sky 2050, parcul auto va ajunge la aproape 90% vehicule electrice până în 2050, iar în Arhipelaguri se observă o creștere semnificativă, ajungând la circa 70% până la aceeași dată. Chiar dacă astăzi EV-urile sunt prezente în Brazilia – am avut ocazia să călătoresc cu un Uber electric în Sao Paulo –, numărul lor rămâne încă redus.

În majoritatea prezentărilor, în special în Brazilia, ideea unei penetrare rapide a EV-urilor a fost contestată de public, de obicei în prima întrebare adresată. Această provocare a venit ca răspuns la realitatea unui parc auto cu amprentă de carbon scăzută, unde etanolul obținut din trestie de zahăr domină mixul de combustibili. În general, audiența era divizată: unii credeau că etanolul este soluția de viitor, iar alții erau convinși că viitorul aparține vehiculelor electrice. Într-o prezentare, însă, nimeni nu credea că EV-urile vor schimba fundamental status quo-ul pieței.

Contextul și fundamentele scenariilor

Pentru a înțelege raționamentul din spatele acestor scenarii, este esențial să oferim context, în special pentru Sky 2050. Acest scenariu urmărește atingerea emisilor nete zero de CO₂ la nivel global până în 2050, ceea ce presupune valorificarea tuturor mecanismelor posibile ale tranziției energetice. Aceste mecanisme includ electrificarea rapidă a parcului auto de vehicule de pasageri – nu doar pentru a elimina emisiile din combustibili fosili, ci și pentru a elibera biocombustibili și materiile prime din care sunt produși, astfel încât să poată fi utilizate în alte domenii, cum ar fi producția de combustibili de aviație sustenabili (SAF). Având în vedere că Brazilia este un producător important de etanol, electrificarea transportului rutier va elibera o cantitate semnificativă de biocombustibili.

În scenariul Arhipelaguri, care este unul exploratoriu, aceeași tendință de electrificare apare, deși într-un ritm ușor mai lent. Justificarea din spatele acestei abordări – atât în Arhipelaguri, cât și pentru a conferi credibilitate scenariului Sky 2050 – se bazează pe forțele pieței. Nu există indicii că guvernul brazilian exercită presiuni pentru electrificarea parcului auto, așa cum se întâmplă în UE sau Marea Britanie, deci de ce ar trebui să se schimbe situația?

În ambele scenarii, premisa este că tendința globală spre vehicule electrice este de netăgăsit. Vor exista, desigur, mici obstacole pe parcurs – în unele piețe se observă momentan o ușoară scădere a achizițiilor de EV-uri – însă situații similare au avut loc și în timpul boom-ului dot.com din anii ’90, care a fost urmat de o revoluție în anii 2000. Piața EV a atras numeroși noi participanți, un lucru la care jucătorii tradiționali din domeniul vehiculelor convenționale nu se așteptau. De exemplu, BYD își stabilește acum o unitate de producție în Brazilia, cu o țintă de producție de 150.000 de vehicule pe an până la începutul anului 2025. În ambele scenarii, aceasta declanșează o competiție acerbă cu jucătorii consacrați, precum VW, care a anunțat deja că va adăuga 1,83 miliarde de dolari la investiția sa existentă de 1,4 miliarde de dolari (totalizând 3,2 miliarde de dolari) în operațiunile sale din Brazilia și va lansa 16 noi modele hibride și electrice în următorii cinci ani.

Accelerarea schimbărilor

Această tendință competitivă se impune în Brazilia, accelerând schimbările. În același timp, marile companii prezente pe piața braziliană își reduc treptat activitatea în segmentul motoarelor cu combustie internă, iar sectorul motoarelor flex-fuel, deși inițial mai rezistent, își va întâmpina în cele din urmă soarta și va dispărea. Pentru un jucător global, menținerea unei astfel de afaceri ca entitate separată într-o singură țară devine prea costisitoare.

Pe lângă presiunea competitivă, producătorii de etanol exercită, de asemenea, o influență semnificativă. La început, schimbările din piață provoacă îngrijorare, dar acestea stimulează implementarea tehnologiilor de conversie a etanolului în combustibil pentru avioane în Brazilia. În final, producătorii brazilieni de etanol se găsesc în situația de a produce un produs de mare valoare, cerut pe plan global, deoarece companiile aeriene au nevoie de SAF, iar oferta globală este insuficientă. Industria bioenergiei din Brazilia se transformă astfel. Ilustrațiile de mai jos (conform scenariului Sky 2050) arată tranziția de la 2023 la 2050 – o schimbare similară se observă și în scenariul Arhipelaguri, deși într-o măsură mai puțin accentuată.


Schimbarea este atât de rapidă încât Brazilia devine printre primele țări care elimină complet combustibilii pe bază de petrol din aviație, trecând integral la alternative, în principal SAF pe bază de biocombustibili. În ambele scenarii, combustibilul Jet-A1 pe bază de petrol este eliminat complet în anii 2060. Aceasta ar putea însemna că, pe lângă exportul de SAF pe bază de biocombustibili, companiile aeriene din Brazilia ar putea transfera o parte din avantajul lor în adoptarea SAF către alte companii aeriene din lume prin sisteme de tip „book-and-claim”.

Aceasta este povestea legată de vehiculele de pasageri din scenariile pentru Brazilia. Nu reprezintă o predicție sau un forecast, ci un rezultat plauzibil pentru țară, având în vedere tendințele și presiunile vizibile în prezent.

Pentru a completa narațiunea, iată o reprezentare generată de inteligența artificială (mulțumiri Bing și Copilot) a plajei Ipanema în 2050, cu vehicule electrice parcurgând Av. Vieira Souto.

Notă: Scenariile Shell nu reprezintă predicții sau așteptări cu privire la viitor, nu sunt o expresie a strategiei Shell și nu constituie planul de afaceri al acesteia. Ele sunt doar unul dintre multiplele instrumente folosite de Shell pentru a stimula gândirea inovatoare în procesul decizional. Scenariile se bazează pe date, sunt elaborate prin modele și includ perspective oferite de experți de top în domeniile relevante. În final, scopul lor este de a ajuta la luarea unor decizii mai bune, de a deschide mințile, de a lărgi orizonturile și de a explora presupunerile.

Foto: freepik