Ce este diferit la o masina hibrida?
Masinile hibride au doua motoare: unul electric si unul pe benzina. Pentru ca motorul pe benzina nu merge tot timpul (se opreste la semafor, in trafic etc.), are nevoie de un ulei care sa-l protejeze chiar si atunci cand este rece sau porneste des.

1. De ce au hibridele nevoie de ulei special?
Pentru ca motorul termic nu merge tot timpul, uleiul nu se incalzeste suficient si poate aduna umezeala sau combustibil nears. Asta duce la uzura, rugina si alte probleme. De aceea se folosesc uleiuri speciale – de obicei 0W-20 sau 0W-16 – care curg bine si la temperaturi mici si protejeaza mai bine motorul.

2. Probleme tipice la hibride si cum le rezolvi:

  • Motor rece mult timp: uleiul trebuie sa circule usor si la rece.
  • Umezeala in ulei: daca motorul nu se incalzeste bine, se formeaza apa in ulei.
  • Porniri dese: motorul porneste si se opreste des, deci uleiul trebuie sa protejeze rapid.

3. Ce ulei e recomandat?

  • Ulei complet sintetic, cu vascozitate mica (0W-20 sau 0W-16).
  • Nu trebuie sa scrie “pentru hibride” – uneori e doar marketing.
  • Citeste in manualul masinii ce tip de ulei recomanda producatorul.
  • Exemple bune: Motul Hybrid, Mobil 1, Total Quartz, Pennzoil Platinum etc.

4. Ce spun regulile?
Masinile hibride folosesc ulei ca orice masina pe benzina, dar uneori au nevoie de un tip mai special, din cauza modului in care functioneaza (opriri/porniri dese). Nu exista o regula generala pentru toate, dar producatorii auto spun clar in manual ce tip de ulei trebuie.

5. Cum aleg uleiul potrivit?

  • Uita-te la cifra: 0W-20 sau 0W-16 – inseamna ca e bun la temperaturi scazute.
  • Sa fie complet sintetic.
  • Sa respecte cerintele masinii tale (scrie in cartea masinii).
  • Daca faci multi kilometri sau stai mult in trafic, ia un ulei de calitate mai buna.

6. La ce interval trebuie schimbat uleiul?
Chiar daca motorul nu merge tot timpul, uleiul se poate contamina cu apa si combustibil. De aceea, multi il schimba la 10.000 km sau o data pe an – chiar daca masina pare sa nu aiba nevoie.

7. Cateva exemple:

  • Toyota Yaris sau C-HR Hybrid – merge foarte bine cu ulei 0W-20.
  • RAV4 Hybrid – multi folosesc Mobil 1 sau Pennzoil, pentru ca ofera protectie buna si costa decent.
  • Lexus PHEV – chiar daca motorul merge rar, tot se recomanda schimbul de ulei anual.

Dacă ai o masina hibrida, foloseste un ulei sintetic de calitate, cu cifra 0W-20 sau 0W-16. Nu te lasa pacalit de etichete cu “hibrid” – de multe ori e doar marketing. Cel mai important este sa urmezi recomandarile din cartea masinii si sa schimbi uleiul la timp.

Intrebari frecvente:

Schimb uleiul mai rar ca la o masina normala?
Da, pentru ca motorul pe benzina merge mai putin, dar tot trebuie schimbat o data pe an sau la 8-15.000 km.

Pot folosi orice ulei 0W-20?
Da, daca este complet sintetic si respecta cerintele producatorului.

E uleiul “pentru hibride” doar o strategie de marketing?
In multe cazuri, da. Multe uleiuri bune sunt potrivite si pentru hibride, chiar daca nu scrie pe ele.

Ce se intampla daca nu schimb uleiul la timp?
Se pot forma depuneri, motorul se uzeaza mai repede si poate rugini din cauza umezelii.

Masinile electrice au nevoie de ulei?
Masinile electrice 100% nu au motor termic, deci nu folosesc ulei de motor. Doar cele hibride (HEV si PHEV) au nevoie.

Foto: freepik