Atunci cand trebuie sa faci o alegere intre uleiul sintetic si un ulei conventional, exista cateva lucruri de care trebuie sa tii cont. Cu atat mai mult daca vorbim despre un anumit tip de masina, situatie in care trebuie sa tii cont intotdeauna de recomandarile producatorului. Afla totul despre aspectele importante in decizia corecta pentru un vehicul Toyota.

De ce conteaza uleiul de motor?

La baza alegerii intre un ulei sintetic si un ulei conventional sta in primul rand intelegerea rolurilor multiple ale uleiului de motor. Iata care sunt acestea.
Lubrifiere. Uleiul de motor minimizeaza frecarea dintre componentele motorului, deschizand calea pentru o functionare fara probleme.
Racire. Uleiul disipeaza caldura din camera de ardere, tinand la distanta supraincalzirea.
Curatare. Un ulei bun va curata motorul, tinand sub control murdaria si alte particule.
Protectie. Uleiul este stratul protector impotriva uzurii, coroziunii si oxidarii.

Ce este uleiul sintetic?

Uleiul sintetic este un ulei care are mai putine impuritati decat uleiul de motor obisnuit. De asemenea, acest ulei are proprietati superioare la temperaturi ridicate, o vascozitate putin mai buna si, in general, este mai rezistent la degradare decat alte uleiuri de motor. Aparent, sinteticul este evident mai bun pentru motorul tau! Insa nu te grabi sa iei aceasta decizie! Alegerea intre un ulei de motor sintetic si unul obisnuit depinde de cateva aspecte.

Cand sa alegi uleiul sintetic?

1. Uiti adesea sa schimbi uleiul

Pentru ca uleiul sintetic este mai rezistent la conditii nefavorabile, nu vei vedea beneficii reale decat daca uleiul este stresat. Poti face asta fiind lenes si sarind peste un schimb de ulei sau extinzand intervalurile de schimb. Un ulei sintetic iti ofera efectiv o anumita asigurare impotriva deteriorarii motorului cauzata de faptul ca nu schimbi uleiul.
Pe de alta parte, daca esti mereu la zi cu intretinerea si schimbi intotdeauna uleiul la intervalele recomandate sau inainte, e posibil sa nu aiba sens sa folosesti un ulei sintetic.

2. Ai o masina cu kilometraj mic

Daca parcurgi 8000 de km cu masina intr-un an, uleiul sintetic este o optiune pentru tine. Spre deosebire de uleiul de motor obisnuit, uleiul sintetic poate rezista mai mult de 6 luni pana incepe sa devina mai putin eficient. Daca e posibil sa lasi mai mult de 6 luni intre schimburile de ulei, alegerea uleiului sintetic va fi una benefica pentru tine.

3. Conduci in conditii dificile

Asa cum aratam anterior, uleiul sintetic este mai rezistent la conditiile nefavorabile si va rezista mai bine decat uleiul de motor obisnuit. Cu atat mai mult daca temperatura motorului este intotdeauna ridicata sau scazuta. Iata cateva exemple de situatii in care ar fi intelept sa folosesti uleiuri sintetice.
Ralanti. Daca munca ta necesita sa tii motorul pornit si la ralanti fara flux de aer pentru a raci motorul, are sens sa alegi un ulei sintetic. Se poate intampla asta cand lucrezi pe un santier, intr-un serviciu de livrare sau pe taxi.
Condus in desert sau la mare altitudine. Daca locuiesti intr-o zona de desert sau la o altitudine mare (3000 m) motorul tau va fi mereu mai fierbinte. Pentru acest tip de conditii de mediu, uleiul sintetic este mai bun, pentru ca poate rezista mai bine la aceste medii unice decat uleiul de motor obisnuit.
Climate reci. Daca locuiesti intr-o zona in care temperatura scazuta poate ajunge la -23 de grade Celsius sau mai putin, uleiul sintetic este cea mai buna solutie pentru tine. Aceste temperaturi scazute pot face ca uleiul obisnuit sa se descompuna mai repede decat cel sintetic.
Stil neobisnuit de codus (curse, tractare, off-road). Aproape de fiecare data cand vehiculul tau va fi utilizat intr-o situatie diferita de condusul normal, va trebui sa iei in calcul un ulei sintetic. Acestea situatii neobisnuite de condus pot pune multa presiune asupra motorului. Daca iti tractezi ocazional barca nu e cazul sa apelezi la ulei sintetic, insa daca tractezi in mod regulat diverse echipamente pe santier, va trebui sa alegi un astfel de ulei.

4. Este alegerea ta personala

Exista multe teorii despre situatiile in care trebuie sa folosesti uleiul sintetic. Unii experti il recomanda pentru orice tip de condus cu porniri si opriri repetate, insa nu e chiar asa. Daca locuiesti intr-un oras cu un singur semafor, nu inseamna ca ai deplasari cu porniri si opriri repetate, insa daca esti prins intr-un ambuteiaj de mai multe ori pe zi, atunci se aplica.
Exista, de asemenea, o teorie potrivit careia drumurile scurte cu masina sunt mai bine deservite de materiale sintetice. Si aceasta situatie este discutabila, deoarece in acest caz motorul nu ajunge niciodata sa lubrifieze complet si sa ruleze uleiul. Practic, in acest caz niciun fel de ulei nu va avea prea multe beneficii. Cel mai bun lucru pe care trebuie sa-l faci in acest caz este sa conduci putin mai mult.

Problema amestecurilor sintetice

Exista cateva tipuri diferite de ulei, iar unul dintre ele este amestecul sintetic. Problema cu acest termen este ca nu este reglementat. Ceea ce inseamna ca amestecul sintetic pe care il folosesti pentru vehiculul tau poate varia de la un producator la altul si va trebui sa fii foarte atent la ce anume inseamna “amestec” pentru produsul specific ales de tine. Unele produse pot fi numite amestecuri sintetice daca au 1% ulei sintetic si 99% ulei conventional, ceea ce nu prea inseamna sintetic.

Toyota si uleiul sintetic

Daca ai un autovehicul Toyota si nu stii cat de benefic ar fi pentru tine un ulei sintetic, iata care sunt recomandarile Toyota in ceea ce priveste uleiurile sintetice.

– Numai vehiculele Toyota pentru care este necesar ulei sintetic 0W-20 (cu exceptia motoarelor 2TR-FE si 3UR-FBE) au fost aprobate pentru intervale extinse de schimb al a uleiului, de 16.000 de km/an. Insa este indicat sa verifici regulat nivelul uleiului si sa il completezi daca este necesar. Uleiul tau de motor va beneficia astfel pe deplin de uleiul sintetic.
– Vehiculele la care 0W-20 este o optiune fata de uleiul mineral 5W-20, (sau 5W-30) vor necesita in continuare intervale de schimb al uleiului de 8.000 de km/6 luni, chiar daca se foloseste ulei 0W-20.
– In cazul vehiculelor cu intervale de schimb de 16.000 de km, nu a fost eliminat intervalul de service de 8.000 de km. Procedurile traditionale de intretinere la 8.000 de km (rotirea anvelopelor, de pilda) vor fi in continuare necesare, iar nivelurile fluidelor (cum ar fi lichidul de frana) vor trebui verificate si ajustate la aceasta borna.
– Daca functionarea vehiculului indeplineste criteriile standard pentru „conditii speciale de functionare” – condus off-road, drumuri de pamant, tractarea unei remorci, efectuarea de calatorii scurte repetate, la o temperatura de sub 0 grade Celsius sau ralanti extins – uleiul de motor trebuie inlocuit la intervale de 8.000 de km, indiferent de tipul de ulei utilizat.

Fac exceptie de la acest nou program de intervale de schimb 2TR-FE (4Runner/Tacoma) si 3UR-FBE (Flex Fuel Tundra/Sequoia); aceste motoare nu au fost aprobate pentru intervalul de 16.000 de km in acest moment, pentru aceste vehicule fiind in continuare necesar un interval de schimb al uleiului de 8.000 de km/6 luni. De asemenea, Flex Fuel 3UR-FBE necesita un interval de 4.000 de km atunci cand este operat pe E85.
In concluzie, decizia de a folosi un ulei sintetic nu este una pe care o poti lua judecand doar in alb si negru. Intelege aceasta alegere inainte de a opta pentru un anumit tip de ulei.

Studiu de caz. Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris este o manifestare a mostenirii de curse a celor de la Toyota si a viziunii lor de a insufla condusului de zi cu zi un fior autentic. Pentru a proteja aceasta esenta plina de spirit, trebuie sa alegi intotdeauna uleiul de motor adecvat si sa respecti programele de service.
Toyota Yaris GR este unul dintre cele mai atractive modele hatchback din generatia sa, cu o inginerie inspirata din masinile de curse si o performanta de neegalat in clasa sa.
O masina de un asemenea calibru necesita o atentie meticuloasa pentru intretinere, iar o componenta cheie a intretinerii sale este uleiul de motor. In marea de optiuni pe care le ai la dispozitie, ce ulei pare sa fie cel perfect pentru Toyota GR Yaris?

Ulei recomandat pentru Toyota GR Yaris

Pentru o masina axata pe performanta, asa cum este GR Yaris, Toyota sustine de obicei un ulei de motor complet sintetic 0W20. GR Yaris are un motor modern TGDI (motor turbo cu injectie directa pe benzina), care poate fi afectat de pre-aprindere (LSPI), astfel ca este important sa alegi un ulei care sa impiedice acest lucru.

Intervalele de schimb

Pentru GR Yaris, respectarea intervalelor de service recomandate de Toyota este cruciala. Insa, un ghid general ar fi schimbarea uleiului la fiecare 8.000-12.000 de km, in conditii standard de condus. Daca esti predispus la condus mai agresiv sau la zile ocazionale pe pista, ia in calcul schimbari mai frecvente ale uleiului.

Sursa foto: Unsplash.com

Foto: freepik