Uleiul pentru motoare grele este un lubrifiant esential pentru motoarele vehiculelor care functioneaza in medii solicitante si diverse, in aplicatii legate de constructii, agricole, maritime si de transport.
Motoarele grele au de infruntat conditii dure, cum ar fi temperaturi ridicate, presiuni si sarcini mari si viteze crescute. Prin urmare, ele au nevoie de un ulei de inalta calitate, care sa poata rezista acestor provocari si sa ofere protectia si lubrifierea adecvata.
Uleiul pentru motoare grele este esential pentru functionarea corecta si durabilitatea motoarelor de mare capacitate, deoarece:
– Reduce frecarea si uzura dintre piesele mobile
– Previne coroziunea si rugina
– Risipeste caldura si elimina contaminantii.
– Imbunatateste eficienta combustibilului si performanta prin reducerea pierderilor de energie cauzate de frecare.

Motoare diesel vs motoare diesel grele

Motoarele diesel obisnuite si motoarele diesel grele sunt tipuri diferite de motoare care folosesc acelasi combustibil pentru a functiona.
Motoarele diesel obisnuite se gasesc de obicei in vehiculele usoare, cum ar fi masinile si camioanele care cantaresc mai putin de 5 tone.
Motoarele diesel grele, pe de alta parte, sunt utilizate de obicei in:
– Echipamente industriale
– Utilaje agricole
– Utilaje de constructii
– Generatoare de energie
– Echipamente de fabricatie
– Vehicule comerciale cu greutatea peste 5 tone

Unele dintre principalele diferente dintre aceste doua tipuri de motoare sunt:

Dimensiunea si greutatea

Motoarele diesel pentru sarcini grele sunt mai mari si mai grele decat motoarele diesel obisnuite, deoarece au mai multi cilindri, supape, pistoane, injectoare si chiar turbocompresoare, pentru a face fata sarcinilor si presiunilor mai mari.

Energia generata

Motoarele diesel de mare capacitate produc mai multi cai putere si cuplu decat motoarele diesel obisnuite, deoarece au rapoarte de compresie, presiuni de injectie de combustibil, presiuni de supraalimentare si volume de deplasare mai mari.

Eficienta combustibilului

Motoarele diesel pentru sarcini mari consuma mai mult combustibil decat motoarele diesel obisnuite, deoarece au rate de consum de combustibil mai mari pe unitatea de putere. Cu toate acestea, ambele sunt mai eficiente decat motoarele pe benzina, datorita pierderilor termice mai mici si caracteristicilor de ardere mai bune.

Motoarele grele in constructii

Operatiunile de constructii si de terasament implica utilizarea de masini, vehicule si echipamente moderne si sofisticate. Unele dintre ele sunt buldozere, compactoare, basculante si excavatoare. Putine medii de lucru sunt atat de dure si solicitante precum constructiile si lucrarile de terasament. In plus, intretinerea masinilor folosite in domeniul constructiilor este mai dificila pe teren decat intr-un atelier.
De aceea, nu este surprinzator ca firmele din acest sector se concentreaza pe cresterea eficientei echipamentelor pentru a maximiza durata de viata a acestora si pentru a mentine la minimum timpul de nefunctionare. Acest lucru se realizeaza prin verificari si intretinere adecvate a echipamentelor, iar lubrifierea adecvata este un factor cheie de care trebuie sa tii cont.

Beneficiile lubrifierii pentru vehiculele din constructii

Produsele de lubrifiere joaca un rol vital in eficienta si productivitatea oricarui santier. Lubrifierea inadecvata are ca rezultat o gama larga de probleme de performanta, cum ar fi intervale scurte de schimb, deteriorarea prematura a echipamentului si defectiuni ale utilajelor. Acestea duc, in plus, la perioade de oprire neplanificate, la pierderea productivitatii si la reparatii costisitoare.
In schimb alegerea unor lubrifianti de calitate pentru motoare grele, care sa raspunda nevoilor tale, ofera multiple beneficii pe termen lung. Echipamentele de constructii bine lubrifiate vor dura mai mult si vor functiona mai bine.
Aceste formule de lubrifianti sunt special concepute pentru a sustine operatiuni extrem de solicitante si pentru a rezista chiar si la cele mai dure conditii de lucru.

Proprietatile lubrifiantilor pentru motoare grele

Vascozitatea

Vascozitatea uleiului determina grosimea peliculei de ulei creata intre suprafetele metalice. Deloc surprinzator, cu cat vascozitatea uleiului este mai mare, cu atat stratul de ulei va fi mai gros.
Alegerea vascozitatii corecte a uleiului este esentiala. O vascozitate prea mica nu va oferi o lubrifiere adecvata, va duce la frecarea continua intre piesele metalice si la uzura prematura a echipamentului. Pe de alta parte, vascozitatea prea mare afecteaza fluiditatea lubrifiantului si il impiedica sa atinga si sa protejeze componentele motorului, influentand deteriorarea sau defectarea prematura a echipamentului.
Uleiul pentru sarcini grele poate rezista la forfecare si isi poate mentine grosimea in conditii de presiune si temperatura ridicata.

Indicele de vascozitate

Vascozitatea uleiului se degradeaza pe masura ce temperatura de functionare creste. Indicele de vascozitate (VI) reprezinta o masura a modificarii vascozitatii lubrifiantului in raport cu fluctuatiile de temperatura. Un VI scazut indica faptul ca lubrifiantul este mai susceptibil la schimbarile de vascozitate la temperaturi ridicate. Cele cu un indice de vascozitate mai mare asigura o pornire mai buna a motorului la temperaturi mai scazute si asigura stabilitatea peliculei de ulei la temperaturi ridicate.

Evaporarea redusa

Uleiul pentru sarcini grele poate reduce consumul de ulei si emisiile reducand la minimum pierderile prin evaporare.

Stabilitatea imbunatatita

Uleiul pentru sarcini grele poate rezista la defectiuni chimice si termice si poate preveni formarea namolului.

Punctul de curgere

Punctul de curgere reprezinta temperatura minima la care uleiul continua sa curga. Cand temperatura este sub punctul de curgere al uleiului, acesta incepe sa se ingroase si curgerea sa scade. Asigura-te intotdeauna ca alegeti lubrifianti care sa fie in conformitate cu conditiile de operare.

Punctul de aprindere

Punctul de aprindere se refera la temperatura minima la care amestecul de lubrifiant si aer devine inflamabil. El iti va spune daca lubrifiantul este suficient de sigur pentru a fi utilizat pe santierele de constructii unde exista un risc crescut de incendiu.

Intervalele lungi de schimb

Uleiul pentru sarcini grele poate prelungi timpul dintre schimburile de ulei, oferind protectie si durabilitate mai bune.

Aceste proprietati ajuta uleiul pentru sarcini grele sa faca fata cerintelor mai mari ale arderii diesel si sa imbunatateasca performanta, eficienta si longevitatea motoarelor diesel.

Cum alegi uleiul pentru un motor greu?

Alegerea uleiului potrivit pentru sarcini mari pentru un motor greu este cruciala pentru performanta si longevitatea acestuia. Motoarele diesel necesita tipuri diferite de ulei fata de motoarele pe benzina, deoarece functioneaza la presiuni si temperaturi mai ridicate. Uleiul potrivit iti va proteja motorul de uzura, coroziune, depuneri si namol.
Iata care sunt factorii de care trebuie sa tii cont cand alegi uleiul pentru sarcini mari.

Gradul de vascozitate

Utilizeaza gradul de vascozitate recomandat de producatorul motorului pentru temperaturile ambientale asteptate, in special in timpul pornirilor la rece.

Nivelul de performanta

Cauta uleiuri cu certificare API pentru motoarele diesel, cum ar fi CK-4 sau FA-4. Aceste uleiuri sunt concepute pentru a face fata motoarelor diesel moderne cu emisii scazute si eficienta ridicata.

Tipul: sintetic sau conventional

Uleiurile sintetice rezistente sunt fabricate din uleiuri de baza modificate artificial care ofera o protectie si performanta mai bune decat uleiurile conventionale. Ele pot rezista la temperaturi mai ridicate, la oxidare si la formarea namolului si prelungesc intervalele de schimb. Cu toate acestea, sunt si mai scumpe decat uleiurile conventionale.
Cantareste intotdeauna beneficiile si costurile uleiului sintetic pentru sarcini mari in functie de nevoile motorului tau.
Pentru a alege uleiul perfect pentru sarcini grele pentru un motor diesel de mare capacitate, trebuie sa respecti intotdeauna recomandarile producatorului motorului si sa verifici manualul masinii pentru a afla gradul de vascozitate, nivelul de performanta si tipul de ulei adecvat. De asemenea, nu neglija schimburile regulate de ulei! Procedand astfel, te vei asigura ca motorul tau functioneaza fara probleme si eficient pentru o perioada lunga de timp.

Greseli de evitat in materie de lubrifianti

In mediile industriale, in care opereaza multe dintre vehiculele cu motoare grele, se fac multe greseli ce tin de lubrifiere. Iata care sunt cele mai frecente dintre acestea.

Lubrifierea in exces

Utilizarea excesiva a lubrifiantilor cauzeaza o gama larga de probleme la masini. Unele dintre ele sunt pierderea grasimii, supraincalzirea, deteriorarea motorului electric si deteriorarea etansarii.

Lubrifierea insuficienta

Lubrifierea insuficienta provoaca uzura excesiva a lubrifiantului din cauza lipsei de ulei sau grasime. In plus, faptul ca nu folosesti suficient ulei duce la frecarea excesiva a pieselor in miscare si duce la cresterea caldurii.

Lipsa analizei fluidelor

Contaminarea este una dintre cauzele principale ale defectarii premature a echipamentelor, putand duce chiar si la defectiuni definitive. Tocmai de aceea este esential sa intretini si sa inlocuiesti lubrifiantii conform specificatiilor OEM.
In plus, se recomanda monitorizarea starii de sanatate a lubrifiantilor, efectuand o analiza regulata a fluidelor.

 

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik