In ciuda tuturor beneficiilor de lux ale detinerii unei masini europene – performanta superioara, stil sofisticat, prestigiu – o astfel de masina poate fi un chin cand vine vorba de intretinere, mai ales daca traiesti intr-o tara din afara Europei. Iar unul dintre cele mai importante aspecte de care trebuie sa tii cont este ca motoarele europene au nevoie de uleiul pentru motoare europene, conceput special, care difera in multe privinte de uleiul de motor american. Iata de ce este atat de important acest aspect.
Aer mai curat
Uniunea Europeana are standarde mai stricte pentru emisiile de dioxid de carbon (CO2) si monoxid de carbon (CO) decat Statele Unite ale Americii. UE chiar a fost de acord sa interzica in totalitate, dupa 2035, vanzarea de masini noi care emit CO2.
Deoarece masinile diesel moderne emit mai putin CO2 decat motoarele pe benzina, piata europeana s-a orientat si spre utilizarea sporita a vehiculelor cu motor diesel in anii 1990. Motoarele diesel ofera, de asemenea, o economie de combustibil mai buna.
Un dezavantaj al motoarelor diesel il reprezinta nivelurile mai ridicate de protoxid de azot (NOx) si particule (PM) pe care le produc. Pentru a contracara acest lucru, vehiculele moderne cu motor diesel folosesc filtre de particule diesel (DPF) si catalizatori ce reduc poluantii inainte de a iesi pe teava de esapament.
Formularea uleiului poate avea un efect negativ asupra acestor dispozitive sensibile de control al emisiilor. Anumite componente din formularea uleiului de motor, cum ar fi cenusa sulfatata, fosforul si sulful (cunoscute ca SAPS), pot reduce eficacitatea si durata de viata a DPF-urilor si a altor dispozitive de emisii.
Prin urmare, uleiurile de motor formulate pentru vehiculele europene contin adesea niveluri mai scazute de SAPS pentru a proteja sistemele de control al emisiilor.
Intervale mai lungi de schimb al uleiului
Europenii sunt, de asemenea, obisnuiti de ceva timp cu intervale mai lungi de schimb al uleiului, ajungand pana la 16.000 km. Soferii din SUA, in schimb, urmeaza orbeste regulile ce presupun schimburile de ulei la 5.000 de km.
Un motiv este costul mai mare al petrolului in Europa, dar si diferentele dintre recomandarile producatorilor. De exemplu, majoritatea BMW-urilor moderne necesita schimburi de ulei la 24.140 km. Majoritatea producatorilor americani recomanda in continuare schimbarea uleiului la 8.000 km, sau putin mai mult, daca vehiculul este echipat cu un sistem electronic de monitorizare a duratei de viata a uleiului.
Recomandarile privind intervalurile mai lungi, obisnuite pentru vehiculele europene, necesita un ulei mai robust, capabil sa protejeze impotriva uzurii, a depunerilor si a mazgai pentru acea perioada prelungita.
Utilizare sezoniera
Manualul multor vehicule europene sugereaza adesea vascozitati diferite pentru diferite intervale de temperatura de functionare. Se poate recomanda 5W-30 pe vreme rece si o trecere la 5W-40 pe vreme calda. Unii recomanda un singur interval de vascozitate extins de la 0W-40 sau 5W-40 pentru a oferi atat flux imbunatatit la pornire la rece, cat si rezistenta la caldura odata ce sunt atinse temperaturile de functionare.
Nu exista atat de multe vehicule americane ce recomanda acele vascozitati, ceea ce face mai dificila gasirea unui ulei cu vascozitate potrivita pentru masinile europene in America.
Aprobarile producatorilor auto
Producatorii recomanda, de asemenea, utilizarea unui ulei care indeplineste un anumit standard de performanta. Asociatia Producatorilor Europeni de Automobile (ACEA) recunoaste ca motoarele europene difera de motoarele din SUA atat in ceea ce priveste designul, cat si in ceea ce priveste conditiile de functionare si stabileste standardele pentru lubrifianti pentru Europa. In mod similar, Institutul American al Petrolului (API) stabileste specificatiile pentru uleiul de motor pentru intreaga industrie in SUA.
Producatorii europeni de vehicule isi mentin adesea propriile specificatii suplimentare privind performanta uleiului de motor. Soferii Volkswagen, de exemplu, trebuie sa foloseasca un ulei care indeplineste cerintele specificatiilor de performanta ale VW. Acelasi lucru este valabil si pentru Mercedes-Benz, BMW, Porsche si alte masini europene. Specificatiile producatorilor europeni tind sa fie si mai stricte, necesitand o performanta crescuta a uleiului de motor fata de specificatiile ACEA. Acest lucru, la randul sau, necesita o tehnologie mai avansata a uleiului de motor, furnizata cel mai bine de materiale sintetice.
Iar pentru ca lucrurile sa fie si mai complicate, fiecare specificatie a producatorilor de echipamente originale (OEM) privind uleiul de motor este usor diferita. Un OEM poate impune uleiuri care ofera performante mai bune impotriva oxidarii, in timp ce altul impune o rezistenta mai buna la pierderea de vascozitate.
Este imperativ sa folosesti uleiul adecvat pentru vehiculul tau, conform recomandarilor din manualul masinii.
Poti folosi ulei european pentru o masina americana?
Primul lucru pe care trebuie sa-l intelegi este ca uleiurile europene si cele americane nu sunt la fel. Desi exista unele similaritati, cum ar fi functia lor de baza – aceea de lubrifiere a motoarelor – intre cele doua exista diferente semnificative.
Vascozitatea. Una dintre principalele diferente este gradul de vascozitate. In Statele Unite, vascozitatea uleiului este masurata folosind sistemul SAE (Societatea Inginerilor de Automobile), in timp ce in Europa este masurata cu sistemul ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile. Sistemul SAE foloseste o combinatie de numere si litere pentru a indica vascozitatea uleiului, in timp ce sistemul ACEA foloseste doar litere. De aceea, poate fi dificil sa compari direct vascozitatea uleiurilor americane si a celor europene.
Aditivii. O alta diferenta semnificativa o reprezinta aditivii utilizati in uleiuri. Uleiurile europene contin in general mai multi aditivi decat uleiurile americane, ceea ce poate ajuta la imbunatatirea performantei lor in anumite conditii. De exemplu, uleiurile europene pot contine mai multi detergenti pentru a mentine motoarele curate, sau mai multi antioxidanti pentru a preveni descompunerea uleiului in conditii de temperatura ridicata.
Standardele de performanta sunt, de asemenea, diferite intre cele doua regiuni. Uleiurile americane indeplinesc de obicei standardele API (Institutul American al Petrolului), in timp ce uleiurile europene indeplinesc standardele ACEA. Aceste standarde sunt concepute pentru a garanta ca uleiurile indeplinesc anumite criterii de performanta, cum ar fi protectia la uzura, controlul depozitelor si economia de combustibil.
Este important sa intelegi aceste diferente atunci cand te intrebi daca poti folosi ulei de motor european pentru o masina americana.
Compatibilitatea uleiului european cu masinile americane
Compatibilitatea uleiului european cu masinile americane depinde de mai multi factori, precum marca si modelul vehiculului, tipul de motor si specificatiile recomandate pentru ulei.
Masinile europene au in general motoare mai avansate, care necesita uleiuri de calitate superioara. Drept urmare, uleiurile europene tind sa aiba mai multi aditivi si standarde de performanta mai ridicate decat uleiurile americane. Insa asta nu inseamna neaparat ca uleiurile europene nu sunt compatibile cu masinile americane.
Un factor important de care trebuie sa tii cont sunt specificatiile uleiului recomandat pentru marca si modelul tau de masina. Manualul masinii iti va oferi informatii despre tipul de ulei recomandat de producator. Este important sa urmezi aceste recomandari pentru a asigura motorului tau cea mai buna performanta si longevitate.
Daca specificatiile recomandate nu sunt disponibile in Statele Unite, un ulei european care indeplineste aceleasi standarde de performanta poate fi o alternativa potrivita. Este important sa te asiguri ca uleiul ales indeplineste aceleasi standarde de performanta sau chiar superioare uleiului american recomandat.
Un alt aspect este tipul de motor. De exemplu, daca masina ta are un motor diesel, acesta poate fi mai compatibil cu un ulei de motor european, deoarece aceste uleiuri sunt adesea formulate special pentru motoarele diesel, insa este important sa verifici specificatiile recomandate pentru motorul tau, pentru a asigura compatibilitatea si astfel performanta optima si longevitatea.
Avantajele utilizarii unui ulei european pentru o masina americana
Eficienta imbunatatita a combustibilului. Uleiurile europene sunt formulate adesea pentru a imbunatati eficienta combustibilului, ceea ce poate duce la economii de costuri in timp.
Performanta superioara a motorului. Uleiurile europene pot contine aditivi mai avansati care pot contribui la reducerea uzurii motorului, la imbunatatirea lubrifierii si la reducerea depunerilor. Acest lucru poate duce la imbunatatirea performantei si longevitatii motorului.
Standarde de performanta mai inalte. Uleiurile europene indeplinesc de obicei standarde de performanta mai inalte decat uleiurile americane, ceea ce poate oferi motorului protectie suplimentara.
Compatibilitate sporita cu motoarele moderne. Pentru ca producatorii de automobile continua sa produca motoare mai avansate, uleiurile europene pot fi mai compatibile cu aceste motoare decat uleiurile traditionale americane.
Dezavantajele utilizarii unui ulei european pentru o masina americana
Cost mai mare. Uleiurile de motor europene sunt adesea mai scumpe decat uleiurile americane, ceea ce in timp poate afecta bugetul.
Probleme legate de garantie. Utilizarea unui ulei nerecomandat poate anula garantia producatorului. Inainte de a utiliza uleiul european pentru o masina americana, e important sa verifici garantia pentru a te asigura ca nu vei avea probleme.
Disponibilitate. Uleiurile europene pot fi mai greu de gasit, ceea ce iti va ingreuna sarcina de a gasi uleiul potrivit pentru masina ta.
Incertitudine. Pentru ca exista multe tipuri diferite de uleiuri europene, poate fi dificil sa stabilesti care este cel mai potrivit pentru masina ta. Aceasta incertitudine poate ingreuna luarea unei decizii informate cu privire la ce ulei sa folosesti.
Sursa foto: Freepik.com
Foto: freepik