Uleiul de motor este, fara indoiala, lichidul vital al unei motociclete! Si, posibil, una dintre cele mai puternice grenade pe care le-ai putea arunca vreodata intr-o conversatie despre motociclete! Afla mai jos tot ce trebuie sa stii despre uleiul de motor pentru motociclete.
Pentru ca, sa recunoastem, fara uleiul de motor niciuna dintre componentele motorului nu ar fi prea fericita, iar in scurt timp motorul ar incepe sa semene cu o bucata de metal, atasat unei motociclete moarte. Desigur, am exagerat putin si niciunul dintre noi nu si-ar conduce vreodata motocicleta fara ulei. Insa daca folosesti uleiul nepotrivit, daca mergi fara o cantitate suficienta de ulei sau daca sari in mod regulat peste intervalele de service, ti-ai putea strica motorul si ai reduce astfel performanta motocicletei.

De ce are nevoie motocicleta de ulei?

Uleiul folosit pentru motocicleta trebuie sa poata lubrifia interiorul motorului, reducand gradul de frecare, mai ales ca mai putina frecare inseamna mai putina caldura si mai multa putere! Uleiul adecvat va contribui la reducerea frecarii si la indepartarea caldurii din jurul pieselor lubrifiate, iar in acest proces va curata componentele interne ale motorului si va impiedica uscarea si deteriorarea garniturilor.
Asadar, pentru performanta si protectia maxima este recomandat sa folosesti tipul si cantitatea potrivita de ulei si sa respecti intervalele de service recomandate!
Poti folosi cel mai bun ulei de pe planeta, dar daca lasi sa treaca prea mult timp de la un schimb la altul, aditivii folositi pentru a-ti mentine motorul curat isi vor pierde in cele din urma eficacitatea, se va forma mazga si se poate ajunge la deteriorarea componentelor!

Tipuri de motor

Cele doua tipuri comune de motor cu care sunt echipate motocicletele sunt motoarele in 4 timpi si motoarele in 2 timpi.
Motoarele in 4 timpi folosesc acelasi ulei pentru motor, ambreiaj si cutia de viteze (in afara de motocicletele cu ambreiaj uscat, evident!), iar uleiul trebuie schimbat la intervale regulate. Daca nu, el se va degrada iar performanta va fi redusa, se vor acumula depuneri, si componentele motorului se vor uza. De asemenea, este necesar sa schimbi si filtrul de ulei la fiecare schimb de ulei, chiar daca l-ai folosit doar cateva mii de kilometri.
Motoarele in 2 timpi sunt diferite, avand cutie de viteze separata, carterurile lor facand parte din sistemul de inductie, ceea ce inseamna ca uleiul de lubrifiere al motoarelor trebuie amestecat cu combustibilul pentru ca acesta sa fie distribuit in jurul motorului. Uleiul poate fi amestecat direct in rezervor, sau poate proveni dintr-un rezervor separat de ulei, prin injector.

Uleiul de motor pentru motoarele in 4 timpi

Motocicletele clasice mai vechi folosesc in continuare uleiuri monograd, in timp ce toate motocicletele moderne folosesc diferite tipuri de uleiuri multi-grad.

Uleiurile minerale sunt in esenta cel mai elementar tip de ulei de motor si sunt de obicei recomandate pentru motociclete de capacitate mai mica, ale caror motoare nu sunt foarte solicitate. Uleiurile minerale sunt relativ ieftine si, prin urmare, sunt bune atat pentru portofel, cat si pentru motor! Singurul dezavantaj este ca nu rezista la fel de mult ca uleiurile sintetice, dar chiar si cu schimburi frecvente, ele sunt totusi o optiune accesibila.

Uleiurile semi-sintetice sunt, asa cum arata si numele, un amestec de ulei pe baza de minerale si ulei sintetic (de obicei nu mai mult de 30% sintetic), avand capacitatea de a proteja motorul impotriva temperaturilor si sarcinii mai mari. Uleiurile semi-sintetice sunt utilizate in mod normal pentru motocictele care nu sunt supuse unui stres mare, dar au un output de putere sanatos, ceea ce face ca acest tip de ulei sa fie perfect pentru cei care fac naveta cu motocicleta si pentru pasionatii de motociclism de agrement cu motociclete mai mari.

Uleiurile sintetice sunt cireasa de pe tort! Spre deosebire de un ulei mineral, un ulei complet sintetic nu va avea nicio impuritate si va fi imbunatatit cu aditivi pentru a oferi motorului protectie maxima. Un ulei complet sintetic este mai potrivit pentru motocicletele de curse, unde motorul este supus in mod constant unui stres extrem si necesita un ulei care sa-i ofere o lubrifiere maxima fara deteriorarea rapida a unui ulei mineral sau semi-sintetic.

Uleiul de motor pentru motoare in 2 timpi

La fel ca uleiurile pentru motoare in patru timpi, uleiurile pentru motoare in doi timpi sunt disponibile in multe tipuri diferite, in functie de motocicleta. Uleiurile pentru motoare in doi timpi pot fi minerale, semi-sintetice sau complet sintetice si, in functie de tipul de ulei si de masina, amestecul raportului combustibil-ulei poate fi de la 16:1 la 100:1!
Unele scutere si motoare cu putere mai mica pot folosi cel mai elementar ulei pentru motoare in doi timpi, dar este preferabil sa cumperi intotdeauna cel mai bun ulei pentru motoare in doi timpi pe care il poti gasi (fie pre-mix, fie auto lube), deoarece majoritatea uleiurilor sintetice pentru motoare in doi timpi moderne ard mult mai curat, reduc emisiile si reduc drastic depunerile de ulei pe bujii.

Vascozitatea si gradele uleiului de motor

Vascozitatea uleiului este masurata prin rezistenta acestuia la curgere. Ceea ce inseamna ca uleiul trebuie sa fie capabil sa curga la temperaturi scazute, astfel incat sa circule rapid in jurul motorului la pornire, pentru a proteja componentele, dar trebuie sa fie capabil sa protejeze motorul la temperaturi ridicate, fara a se evapora si a mentine presiunea uleiului. la un nivel bun pe tot parcursul.
Pe un ulei multi-grad, exista 2 numere – primul este de obicei 0, 5, 10, 15 sau 20, acesta fiind urmat de un „W” care inseamna iarna, nu “greutate” asa cum cred multi. Al doilea numar este intotdeauna mai mare si este de obicei 20, 30, 40, 50 sau 60.
Cand au aparut pe piata uleiurile multi-grad, a fost introdus un test de iarna pentru a vedea cat de bine curg toate uleiurile la temperaturi scazute. Stim cu totii ca uleiul este mai gros cand este rece, decat atunci cand motorul este cald, dar cu cat este mai mic primul numar, cu atat uleiul va curge mai repede la temperaturi scazute.
Al doilea numar este cunoscut sub numele de SAE (Societatea Inginerilor Auto) si se refera la rezistenta uleiurilor la curgere (vascozitate) la 100°C printr-un orificiu standard. Cu cat uleiul este mai gros, cu atat valoarea este mai mare, cu cat valoarea este mai mica, cu atat uleiul este mai subtire. Manualul motocicletei va specifica ce grad de ulei trebuie sa folosesti, dar te ajuta sa cunosti aceste numere, mai ales daca manualul mentioneaza grade diferite pentru diferite piete din lume.

De ce trebuie sa tii cont cand alegi cel mai bun motor de motocicleta?

Mediul de condus

Atunci cand alegi un ulei de motor, unul dintre factorii pe care trebuie sa ii iei in considerare este clima. Daca locuiesti intr-o zona cu temperaturi scazute, cel mai probabil uleiul sintetic va fi alegerea potrivita.
Cea mai mare parte a uzurii motorului are loc in timpul pornirii, asa ca ar fi bine sa ai un ulei care curge la temperaturi scazute. Uleiurile conventionale nu mai curg la 34°, in timp ce uleiurile sintetice vor curge la -50°. Daca problema este caldura, uleiurile sintetice pot functiona pana la 400°. Uleiurile conventionale esueaza la aproximativ 270°.
Dupa cum se poate vedea, uleiurile sintetice ofera o multime de beneficii, dar nu sunt intotdeauna cea mai buna varianta de ulei de motor pentru motocicleta ta.

Uleiuri monograd vs. uleiuri multi-grad

Uleiurile sunt clasificate in functie de vascozitate. Uleiurile multigrad au debite diferite. Unul pentru temperaturi scazute si unul pentru temperaturi ridicate.
Un ulei monograd, asa cum este SAE 60, are o singura rata de curgere. Acest lucru este un dezavantaj atunci cand motorul este rece, dar aceste uleiuri nu contin aditivi de vascozitate, deci nu se deterioreaza la fel de usor.
Uleiurile de transmisie multigrad, cum ar fi 85W-90, functioneaza la fel, dar au aditivi care reduc, de asemenea, spumarea si disiparea caldurii.
Uleiurile multi-grad au multe avantaje fata de uleiurile monograd. Aditivii de vascozitate si detergentii le fac alegerea potrivita pentru motocicletele moderne. Uleiurile multigrad pot provoca scurgeri la motoarele mai vechi, unde tolerantele de prelucrare nu sunt la fel de precise ca la motoarele moderne.
Foloseste intotdeauna vascozitatea uleiului solicitata de producator. Daca motocicleta ta a venit cu ulei monograd, ramai la acest tip de ulei, dar asigura-te ca incalzesti motocicleta inainte de a porni la drum.

Cand sa nu folosesti ulei sintetic?

Daca motocicleta ta foloseste un ambreiaj umed, iar uleiul de motor unge ambreiajul respectiv, trebuie sa folosesti un ulei conventional.
Motivul este ca un ambreiaj are nevoie de frecare pentru a functiona, iar uleiurile sintetice nu permit o frecare suficienta care sa permita cuplarea corecta a unui ambreiaj cu placi. Daca folosesti ulei sintetic pentru un ambreiaj umed, vei avea parte de o alunecare a ambreiajului, ceea ce va duce in cele din urma la defectarea acestuia.

Cat de des trebuie sa schimbi uleiul de motor?

Acum ca stii cum sa faci alegerea corecta, e bine sa intelegi si cat de des trebuie sa schimbi uleiul. Un aspect de care trebuie sa tii cont este starea uleiului, sau cat de repede se murdareste.

Motorul va produce reziduuri, iar daca aceste reziduuri trec prin motor peste 30000 de km, cat recomanda uneori producatorul, nu e deloc bine, pentru ca va afecta sistemul de filtrare a uleiului si debitele de ulei din motor.
Majoritatea motocicletelor au nevoie sa schimbi uleiul la 8000 de kilometri, cel mai bun mod de a mentine la un nivel minim reziduurile din motor si de a mentine un nivel optim al debitului si al filtrarii.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik