Ai o masina veche, poate chiar un model clasic, vintage, si nu stii care este uleiul de motor ideal pentru a-i prelungi durata de viata? Poate ca te gandesti la un ulei sintetic, dar ai tot auzit ca poti avea parte de scurgeri de ulei… Ce tip de ulei ar trebui sa folosesti pentru a face un motor vechi sa functioneze inca 40 de ani?

Vehiculele mai vechi – in principiu cele din anii 1990 si cele mai vechi – pot avea nevoi speciale. Ele au fost concepute in acord cu lubrifiantii disponibili la momentul respectiv si, asa cum motoarele si componentele transmisiei au evoluat, la fel au evoluat si fluidele care se folosesc pentru ele. Iar uleiurile potrivite pot fi un factor important pentru performanta si longevitatea componentelor.
Totul tine de beneficiile obisnuite pe care le asteptam de la lubrifiere, cum ar fi curatarea motorului, protectia impotriva uzurii, contributia la disiparea caldurii de catre sistemul de racire, si eficienta, ca de pilda modul in care motorul foloseste combustibilul pe care il folosesti. Cu aditivii potriviti, eficienta poate creste si te poti bucura de performanta motorului cu mai putine pierderi.
Pasionatii de masini se impart in doua tabere cand vine vorba despre uleiul sintetic – unii spun ca poate fi folosit pentru orice motor, in timp ce altii cred ca poate cauza scurgeri si alte probleme. Specialistii avertizeaza ca la masinile foarte vechi, uleiul sintetic poate afecta garniturile organice ale motorului, precum cele din pluta, daca acestea nu sunt modernizate cu materiale moderne. Exista companii producatoare de uleiuri de motor care si-au marit in timp nivelurile de sintetic si detergenti folosite pentru vehicule din decenii diferite, imitand practic imbunatatirile treptate facute de companiile petroliere de-a lungul anilor.

Cat de sintetic este un ulei sintetic?

Pentru ca exista foarte multe branduri de ulei, poate fi dificil sa intelegi exact cat de sintetic este un ulei. Se pare ca ar fi facut in intregime in laborator, insa o mare parte a uleiurilor sintetice – daca nu chiar cea mai mare parte a lor – contine si o cantitate de petrol, fie ca baza, fie extras din gaz natural. E greu sa stii cu siguranta ce cantitate, pentru ca eticheta nu trebuie sa specifice exact cat de sintetic este un ulei, iar majoritatea producatorilor de uleiuri nu divulga modul in care isi creeaza produsele, pentru ca folosesc procese brevetate.
In general, uleiurile sintetice pornesc de la petrol, care este apoi distilat si rafinat pentru a elimina cea mai mare cantitate posibila de impuritati.
Produsul este modificat apoi in molecule mici si uniforme pentru a crea o baza de ulei sintetic. Aceste molecule uniforme imbunatatesc curgerea, reduc frecarea si uzura, incetinesc descompunerea si reduc viteza de oxidare a uleiului.
Din acest punct, producatorul adauga un amestec patentat de aditivi si detergenti. Exista uleiuri etichetate ca „amestec sintetic” sau „semisintetic”. Acest tip de produs este un ulei sintetic amestecat cu ulei conventional. Este mai ieftin decat uleiul complet sintetic, dar problema este ca producatorii nu sunt obligati sa mentioneze pe eticheta cat de mult din fiecare tip de ulei se afla in formula respectiva.

Problema vascozitatii

Vascozitatea se refera la cat de gros sau subtire este uleiul la anumite temperaturi, ceea ce indica practic cat de bine curge uleiul in aceste conditii.
Masinile mai vechi functionau cu ulei monograd sau cu vascozitate constanta, pentru ca doar acest tip de ulei exista.
Uleiurile multigrad sau cu vascozitate multipla – cum ar fi 10W30, unde „W” vine de la “winter”/„iarna” (nu de la “weight”/„greutate”, asa cum cred unii) – au intrat pe piata in anii 1950. Asa cum stim deja, primul numar indica vascozitatea uleiului la temperatura scazuta (cand uleiul trebuie sa ramana fluid, nu sa se ingroase la rece), iar al doilea este vascozitatea la temperaturi ridicate (cand uleiul nu trebuie sa ramana prea subtire).
Uleiurile monograd inca sunt disponibile la scara larga, in primul rand pentru ca sunt folosite in zone cu clima foarte calda sau in aplicatii grele, cum ar fi minerit sau echipamente de constructii. Aceste uleiuri monograd pot fi folosite pentru masinile din anii 1950 si mai vechi – in general, de la SAE 30 la SAE 50 – insa majoritatea proprietarilor folosesc uleiuri multigrad. Pentru masinile din deceniile urmatoare, cel mai indicat este sa respecti recomandarile producatorului cu privire la greutatea uleiului, in special in cazul motoarelor cu inductie fortata sau cu turatii mari.
Uleiurile cu un interval mai amplu de temperatura si-au facut simtita prezenta pe piata dupa ce preturile la benzina au inceput sa creasca, in anii 1970 si 1980. Oamenii se gandeau atunci la eficienta consumului de combustibil si la emisii si au incercat o vascozitate mai mica, folosind uleiuri 10W30 si apoi 5W30.
La sfarsitul anilor 1980 si 1990, multi producatori de automobile, in special cei japonezi si europeni, au inceput sa aprobe si materiale sintetice.

Problema zincului

Daca ai un motor mai vechi cu tacheti plati (in general vehicule mai vechi de anii 1980) sau daca motorul masinii tale a avut parte modificari de performanta, va trebui sa folosesti un ulei cu dialchilditiofosfat de zinc (ZDDP), care lubrifiaza si previne uzura prematura a arborelui cu came.
Odinioara, cel mai prezent aditiv din uleiurile de motor era ZDDP (dialchilditiofosfat de zinc), o combinatie de zinc si fosfor. Cand temperatura motorului creste, ZDDP din motor se descompune pentru a proteja suprafetele metalice si pentru a reduce contactul metal pe metal. Acest lucru poate fi important mai ales pe motoarele modificate cu arbore cu came cu tacheti plati si arcuri de supapa cu tensiune ridicata.
Zincul a fost eliminat treptat din formulele de ulei de motor atunci cand masinile nu au mai avut nevoie de el, pentru ca s-a constatat ca poate dauna convertoarelor catalitice.
Poti cumpara aditivi ZDDP, dar cel mai usor este sa folosesti uleiuri formulate pentru masini mai vechi sau modificate pentru curse. Aceste uleiuri vor avea deja nivelul adecvat de zinc sau de inlocuitor de zinc. Nu fortifica acest ulei cu aditivi, crezand ca mai mult zinc inseamna mai multa protectie, pentru ca prea mult zinc poate provoca uzura si coroziune.

Zincul si masinile moderne

Cantitatea de ZDDP este limitata astazi in unele uleiuri, iar motivul tine in primul rand de emisii. EPA solicita acum convertoarelor catalitice sa functioneze peste 160.000 de km si s-a constatat ca fosforul poate reduce aceasta durata de viata. In consecinta, in 2004, cantitatea de fosfor din ulei a fost redusa la 0.08%, unde se afla si astazi.
Cu privire la impactul nivelurilor reduse de ZDDP, trebuie sa mentionam ca nu exista nicio dovada care sa sugereze ca motoarele moderne care folosesc uleiurile cu ZDDP de astazi sufera o uzura pe scara larga.
Un ulei formulat corespunzator, care indeplineste standardele API (Institutul American de Petrol), SN si ILSAC (Comitetul International de Standardizare si Aprobare a Lubrifiantilor), GF-5 (SN si GF-5 se refera la uleiurile care indeplinesc cerintele actuale de garantie) poate oferi o protectie fiabila la uzura in motoarele de stoc. Unul dintre motive este ca majoritatea acestor motoare folosesc acum tacheti cu role, care nu au problemele de uzura ale tachetilor plati. La motoarele mai vechi, in special cele cu arbore cu came cu tacheti plati, si motoarele modificate pentru performante ridicate, provocarile ce tin de asigurarea unei protectii adecvate impotriva uzurii sunt mai mari.
Desi nivelurile reduse de ZDDP raman o problema, controversa este totusi redusa de disponibilitatea produselor alternative. Sunt disponibile o varietate de uleiuri care contin cantitati adecvate de ZZDP pentru a proteja motoarele de inalta performanta cu tacheti plati, insa trebuie sa retii ca acestea nu indeplinesc cerintele actuale legate de garantie ale producatorilor.

Ponturi utile despre folosirea uleiului in masinile vechi

Daca nu conduc foarte des masina sau daca nu o folosesc pe parcursul iernii, unii proprietari schimba uleiul doar o data pe an. Daca si tu faci asta, schimba uleiul inainte de a baga masina in garaj pentru “iernat”, astfel incat motorul sa nu stea cu ulei uzat in el. Mai bine il schimbi din nou cand reiei folosirea masinii!
Unele persoane isi mai pornesc din cand in cand masina in perioada de depozitare. Daca obisnuiesti sa faci asta, lasa motorul sa se incalzeasca bine inainte de a-l folosi, pentru a evita condensul si scurgerile.
Ai o masina veche, care a rezistat multi ani, asa ca tot ce trebuie sa faci este sa o ajuti sa reziste si mai multi ani de acum inainte!

Sursa foto: freepik.com

Foto: freepik