Vehiculele clasice sau cele vintage pot fi mandria flotei oricarui colectionar de masini. Desi simpla expunere si prezentare a unui vehicul stationar implica o anumita grija pentru a-i pastra aspectul, proprietarii de modele vechi interesati sa si conduca aceste masini sau sa defileze cu ele la expozitii si show-uri trebuie sa pastreze si functionalitatea interna a acestor vehicule. Iar un aliat de neegalat in acest demers este uleiul de motor pentru masini clasice.
Vehicule clasice si vehicule vintage
Diferenta dintre vehiculele clasice si vehiculele vintage se refera in principal la varsta si la perioadele istorice specifice ale acestor vehicule.
In general, sunt considerate vehicule clasice masinile care au intre 20 si 40 de ani vechime.
Acestea sunt adesea apreciate pentru designul lor, tehnologia specifica perioadei si valoarea lor istorica.
Pentru a fi considerate clasice, vehiculele trebuie sa fie pastrate intr-o stare buna si adesea restaurate la starea lor originala.
Vehiculele vintage sunt, in general, considerate vehiculele fabricate intre 1919 si 1930.
Aceasta perioada este specific definita si recunoscuta de multe cluburi si organizatii de vehicule istorice.
Pentru a fi considerate vintage, vehiculele trebuie sa fie produse in perioada specificata si sa fie mentinute sau restaurate in conformitate cu specificatiile originale. Aceste vehicule sunt adesea foarte rare si au o valoare istorica si de colectie semnificativa.
Lubrifierea pentru motoarele vechi in era moderna
Este evident ca motoarele masinilor moderne au avansat considerabil de-a lungul timpului pentru a oferi performante imbunatatite, o mai mare curatenie si emisii poluante reduse. Pentru a garanta buna ingrijire a motoarelor de ultima generatie, solutiile de lubrifiere s-au imbunatatit treptat, devenind mai complexe. Ca urmare, majoritatea uleiurilor de motor moderne nu pot oferi o lubrifiere adecvata pentru masinile vechi.
Din fericire, multi producatori de top de lubrifianti produc si uleiuri multi-grad 20W/50 care sunt special formulate pentru utilizarea pe masinile clasice. Insa o alta optiune pe care o au la indemana proprietarii de vehicule vechi este utilizarea unui ulei standard de 20W/50 impreuna cu un aditiv ZDDP.
Formulele moderne de ulei
Pentru ca uleiurile de motor SMI moderne clasificate API nu mai au voie sa includa in formularea lor cantitati mari de dialchilditiofosfat de zinc (ZDDP, pe scurt), este imperativ ca pentru masinile clasice sa fie folosit un ulei special conceput, pentru a preveni deteriorarea arborelui cu came si a tachetilor, pe care numai ZDDP le poate atenua.
O alta problema este ca formulele moderne de ulei de motor sunt concepute in principal pentru a furniza lubrifiere, mai degraba decat o anumita doza de prevenire a coroziunii. Coroziunea este un aspect critic pentru multe masini clasice, dat fiind ca acestea sunt adesea supuse unor perioade lungi de depozitare si unei utilizari reduse.
Uleiurile pentru vehicule clasice sunt concepute pentru a contine cantitatea ideala de ZDDP (intre 1400 si 1500 PPM), dar si aditivi speciali pentru a opri contractia etansarilor in timpul depozitarii pe termen lung, cum ar fi detergentii care neutralizeaza acizii si protejeaza impotriva fortelor corozive si dispersantii de rugina, care mentin contaminantii daunatori in suspensie lichida.
Alternative la uleiurile pentru masini clasice si vintage
Pentru ca uleiurile de motor cu un nivel de ZDDP cerut de masinile clasice nu mai sunt disponibile in mod frecvent in majoritatea magazinelor care vand consumabile pentru automobile, o alternativa acceptabila poate fi utilizarea unui amestec standard de ulei de motor 20W/50 cu un aditiv ZDDP specific, pentru a obtine lubrifierea optima necesara pentru arborele cu came si pentru tachetii plati din motorul unei masinii clasice.
Atunci cand utilizezi un aditiv, este vital sa respecti intocmai instructiunile producatorului, deoarece adaugarea unei cantitati prea mari de ZDDP este la fel de daunatoare ca si utilizarea unei cantitati prea mici.
Uleiuri minerale versus uleiuri sintetice
Uleiurile utilizate pentru formularea lubrifiantilor se numesc uleiuri de baza si includ atat uleiuri minerale, cat si sintetice.
Uleiul mineral este rafinat dintr-o fractiune de titei, folosind diferite tehnici, inclusiv spalare cu solventi si reactii chimice pentru a indeparta impuritatile si pentru a imbunatati caracteristicile de lubrifiere.
Lubrifiantii pe baza sintetica, desi derivati tot din titei, sunt fabricati pe baza de componente petroliere modificate chimic sau sunt sintetizati din alte materii prime, mai degraba decat din rafinarea titeiului. Acesta este un proces mult mai controlat, ceea ce inseamna ca moleculele din ulei sunt mai uniforme.
Uleiurile sintetice sunt sigure pentru vehiculele clasice?
Exista de mult timp o serie de ingrijorari cu privire la utilizarea uleiului sintetic pentru vehiculele clasice. Insa tehnologia moderna si cunostintele imbunatatite din industrie tind sa ne arate ca nu mai trebuie sa ne facem griji.
Exista astazi game de uleiuri de motor pentru vehicule clasice ce includ amestecuri pe baza de uleiuri minerale si sintetice.
Ce inseamna in acest context o masina clasica? Millers Oils, de pilda, care produce astfel de uleiuri defineste ca masina clasica o masina din jurul anilor 1940-1980/90, in timp ce vehiculele clasice moderne se incadreaza in perioada 1980/1990. Vehiculele mai vechi de acesti ani au nevoi si mai specifice decat vehiculele clasice si sunt clasificate drept masini vintage.
Care este problema uleiurilor sintetice pentru vehicule clasice?
La sfarsitul anilor 1990, materialele sintetice erau o tehnologie noua si tot mai populara. Companiile petroliere au inceput sa introduca amestecuri sintetice in uleiurile clasice, insa proprietarii de masini clasice au inceput sa se confrunte cu scurgeri de ulei. Vehiculele clasice aveau garnituri de cauciuc concepute pentru uleiuri minerale, astfel ca au inceput sa fie descoperite unele probleme de compatibilitate. Uleiurile sintetice duceau la deteriorarea cauciucului din garnituri, ceea ce a dus la scurgeri.
Uleiurile sintetice de astazi sunt sigure pentru masinile clasice?
Dupa ani de cercetare si testare, astazi se cunosc mult mai multe despre tehnologiile si aditivii uleiurilor sintetice. Au fost dezvoltate astfel diverse game de produse sintetice pentru vehiculele clasice, care nu numai ca elimina problemele din trecut legate de compatibilitatea cu garniturile de cauciuc, dar protejeaza si mai mult vehiculul, avand potentialul de a imbunatati performanta. Astfel, proprietarii de masini clasice se pot bucura acum de beneficiile tehnologiei moderne, la pachet cu farmecul conducerii unui vehicul clasic.
Beneficiile uleiurilor sintetice pentru masinile clasice
– O lubrifiere mai buna pentru o protectie mai buna pe zonele cu stres ridicat, ce prelungeste longevitatea componentelor vitale.
– Indice de vascozitate imbunatatit, ceea ce inseamna performante mai bune si mai consistente intr-un interval mai larg de temperatura.
– Rezistenta termica si oxidativa mai mare, astfel incat e mai putin probabil ca uleiul sa se degradeze din cauza temperaturii ridicate sau a contaminarii, ceea ce inseamna mai putine depuneri si mai putin namol, precum si intervale de scurgere extinse.
– O grosime mai mare a peliculei, ce duce la un nivel mai ridicat de protectie.
– Volatilitate si pierderi prin evaporare reduse, ce duc la un consum mai mic de ulei.
Sursa foto: Freepik.com
Foto: freepik