Masini de curse inseamna viteze supersonice, agilitate impresionanta si motoare super-puternice. Insa aceste motoare puternice, de performanta maxima, produc o caldura si o presiune extrema si folosesc mai mult combustibil decat masinile normale. Nu e de mirare, asadar, ca masinile de curse au nevoie de un ulei special: uleiul de motor pentru curse, de inalta performanta, conceput pentru a sustine cele mai dificile conditii de functionare.

Cu ce este diferita o masina de curse?

Daca o masina obisnuita este conceputa pentru utilizare zilnica, in care primeaza beneficii precum economia de combustibil si confortul, o masina de curse este conceputa sa obtina rezultate maxime cu un scop foarte precis in minte. De aceea, sasiul, cauciucurile, motorul, suspensiile, interiorul si aerodinamica au fost ajustate pentru a obtine cele mai bune rezultate. Motorul unei masini de curse este supus unui stres foarte mare. Aceste motoare sunt adesea tunate si concepute sa ofere maximum de putere si cuplu la un numar mare de rotatii pe minut. Ele produc o caldura extrema si o presiune ce nu ar exista la o masina normala. Acestea sunt foarte solicitante pentru motor si de aceea uleiul trebuie sa ofere protectie in consecinta.

Ce este uleiul de motor pentru curse?

Masinile de curse folosesc motoare puternice, modificate, a caror temperatura ajunge la peste 120°C. Mai mult, cu fiecare crestere cu 10°C a temperaturii, rata de oxidare a uleiului de motor se dubleaza si ii reduce semnificativ durata de viata.
Uleiul din motoarele de curse trebuie sa suporte forte masive de forfecare. O astfel de presiune ridicata poate dauna structurii moleculare a uleiului de motor, cauzand reducerea vascozitatii si rezistentei filmului.
Tocmai de aceea, masinile de curse necesita utilizarea unui ulei de motor de curse avansat, un ulei produs diferit fata de uleiul obisnuit pentru autoturisme. Uleiul de curse este conceput pentru a rezista nevoii de viteze mari si pentru a proteja motoarele de curse impotriva uzurii.

Ce trebuie sa contina uleiul de motor pentru curse?

Ulei de baza de calitate. Aceasta este prima si cea mai importanta conditie a unui ulei de curse. Uleiul de baza reprezinta 70-90% din orice produs. Uleiul de baza nu trebuie sa fie neaparat sintetic, asa cum se crede in mod eronat despre uleiurile de curse. La fel ca orice alte formule de ulei de motor, si uleiurile de curse folosesc diferite stocuri de baza, putand fi de la minerale pana la sintetice. E adevarat insa, ca – la fel ca si la masinile obisnuite – uleiurile sintetice de curse ofera o performanta mai buna, pentru ca trec prin procese complexe de rafinare si purificare. Ca atare, uleiurile sintetice de curse ofera proprietati mai bune decat uleiurile minerale traditionale. Iata care sunt acestea.

– Rezista mai mult la oxidare la temperaturi mari.
– Au intervale de schimb mai mari
– Au proprietati superioare anti-uzura si de lubrifiere
– Au o volatilitate mai mica, ceea ce inseamna ca se evapora mai lent atunci cand sunt incinse.
– Au o stabilitate mai mare la deformare, ceea ce permite estimarea mai precisa a caracteristicilor de vascozitate.
– Au o capacitate superioara de eliberare a aerului, ce minimizeaza riscul de aerare.

Aditivi puternici. Uleiul de baza trebuie sa fie imbunatatit de un pachet puternic de aditivi care ofera proprietati superioare de lubrifiere, anti-uzura si antioxidare. Unii dintre ei sunt inhibitori de coroziune, anti-oxidanti, produse anti-spumare, detergenti, amelioratori ai indicelui de vascozitate si asa mai departe.
Insa un aditiv care diferentiaza uleiurile de motor de curse de uleiurile obisnuite este ZDDP. Uleiurile de curse contin ZDDP (Dialchil Ditiofosfat de Zinc) in cantitati mari, un aditiv puternic anti-uzura si antifrecare.
ZDDP este o combinatie de fosfor si zinc, ce creaza un strat de protectie care minimizeaza cotactul metal pe metal sub presiune si la viteze extreme, aderand la suprafete metalice si creand un film subtire in jurul lor.

Vascozitatea uleiului de motor pentru curse

Cand vine vorba despre uleiuri de curse, vascozitatea depinde de multi factori, inclusiv temperaturile ambientale si rotatiile pe minut ale motorului. Vascozitatile merg de la uleiuri monograd (30, 40, 50 si 70) pana la uleiuri multivascozitate, precum 0W-30, 5W-40, 20W-50, etc.
Cel mai comun tip de ulei de curse este 10W-60, cu un ulei de baza complet sintetic PAO.

Se pot folosi uleiuri subtiri la motoare de cursa?

Una dintre cele mai comune idei preconcepute este ca uleiurile cu vascozitate redusa nu pot proteja motoarele de curse. Uleiurile mai subtiri pot curge mai rapid si pot produce mai multi cai putere. Insa uleiurile mai groase, cu vascozitate mare, pot raspunde mai bine cerintelor vehiculelor de curse, care functioneaza la temperaturi extrem de mari si la sarcini extreme.

Stabilitatea termica a uleiului de motor pentru curse

Cand este expus la temperaturi mari, uleiul de motor se poate degrada. Descompunerea uleiului este insotita de multiple probleme de performanta, inclusiv reducerea vascozitatii, oxidarea mai mare, formarea de mazga si uzura motorului. De aceea, o buna stabilitate termica este una dintre proprietatile esentiale ale oricarui ulei de curse de calitate. Ea reprezinta capacitatea lubrifiantului de a rezista oxidarii la temperaturi ridicate si determina modul in care vehiculul tau se comporta in astfel de conditii de functionare.

Intretinerea uleiului de motor pentru curse

Uleiul de motor obisnuit rezista in general 2 ani sau mai mult, in functie de conditiile de condus. Insa pentru uleiurile de performanta mare aceste reguli nu sunt valabile.
Ca regula de baza, uleiul de curse trebuie schimbat dupa una sau mai multe curse, insa frecventa schimbarilor depinde intotdeauna de conditiile de operare. Murdaria si contaminantii sunt una dintre cauzele majore ale schimbarilor frecvente ale uleiului de curse.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik