Te-ai intrebat vreodata care este diferenta dintre uleiul de motor folosit pentru motorul unui autoturism si uleiul care se pune in motorul unui vehicul greu? Te-ai gandit vreodata sa folosesti pentru masina ta un ulei specific celuilalt tip de vehicul? Afla mai jos care sunt diferentele dintre aceste doua tipuri de uleiuri si cele doua tipuri de motoare, astfel incat sa poti alege uleiul potrivit pentru fiecare.
Diferentele dintre un motor usor si un motor greu
Cu siguranta, exista multe diferente intre motorul unui autoturism si cel al unui vehicul greu, dar ne vom concentra aici asupra celor care au un impact asupra uleiului de motor.
Atat turatia motorului, cat si puterea specifica (puterea per volum) sunt considerabil mai mici in cazul motoarelor grele. In acelasi timp, volumul de ulei de motor necesar pentru motoarele grele este destul de mare comparativ cu cel necesar pentru motoarele autoturismelor. Cu toate acestea, motoarele diesel grele produc mult mai multa funingine decat motoarele pentru vehicule usoare, care functioneaza de obicei pe benzina. Dar acest lucru este valabil chiar si cand facem comparatie cu masinile diesel.
Nu in ultimul rand, motoarele grele sunt de obicei proiectate pentru a fi lubrifiate cu un ulei 15W40, 10W40 sau – in cazuri mai rare – un ulei 5W40, in timp ce autoturismele moderne au nevoie de obicei de un ulei 5W30, 0W30, 5W20 sau 0W20.
Ce inseamna toate acestea pentru uleiurile de motor?
Pentru a combate funinginea si pentru a prelungi intervalele de schimbare a uleiului (intervalele de schimbare a uleiului pot ajunge pana la 160.000 km pentru camioanele grele, utilizate in conditii optime), uleiurile de motor pentru sarcini grele contin cantitati mai mari de aditivi detergenti si dispersanti decat uleiurile de motor pentru autoturisme. Asa cum aratam mai sus, gradele lor de vascozitate sunt, de asemenea, mai mari, astfel incat uleiurile sunt in esenta „mai groase” decat omoloagele lor pentru autoturisme.
3 diferente intre uleiurile de motor pentru autoturisme si cele pentru vehicule grele
Sarcina anti-uzura
Pentru a intelege prima diferenta dintre cele doua uleiuri de motor, trebuie sa abordam problema convertoarelor catalitice.
Convertoarele catalitice sunt cutii metalice mari, fixate pe partea inferioara a vehiculelor. Acestea sunt prevazute cu doua tevi, una pentru „output” si cealalta pentru „input”. Conducta de intrare se conecteaza la motorul vehiculului si aduce in interior vapori de la chiulasa, care sunt fierbinti si poluati. Teava de iesire se conecteaza la teava de esapament. Gazele provenite de la vaporii motorului trec prin catalizator si au loc reactii chimice, ce descompun gazele poluante si le transforma in gaze mai sigure, ce ajung in atmosfera, aparent inofensive.
De obicei, fiecare convertor are doi catalizatori. Unul gestioneaza poluarea cu oxid de azot prin eliminarea oxigenului, oxizii de azot fiind descompusi, ca rezultat, in azot si oxigen. Aceste gaze sunt in esenta inofensive, deoarece sunt deja prezente in mod natural in aer. Al doilea catalizator adauga oxigen si gestioneaza monoxidul de carbon, transformandu-l in dioxid de carbon. De asemenea, transforma orice hidrocarburi nearse din gazele de esapament in apa si dioxid de carbon. Dupa ce convertorul catalitic si-a indeplinit functia, teava de esapament evacueaza oxigen, azot si dioxid de carbon, alaturi de apa sub forma de abur.
Multe dintre produsele secundare ale arderii – si anume plumbul, fosforul, zincul si sulful – pot afecta grav capacitatea convertorului de a-si indeplini rolul. De aceea uleiurile de motor diesel au o sarcina anti-uzura mult mai mare, sub forma zincului ZDDP (dialchilditiofosfat). Ca rezultat, convertoarele catalitice utilizate in sistemele diesel sunt proiectate pentru a gestiona acest aditiv, in timp ce sistemele pe benzina utilizate la autoturisme nu sunt. Aceasta este prima diferenta semnificativa intre uleiurile de motor pentru autoturisme si uleiul de motor diesel si unul dintre motivele esentiale pentru care nu ar trebui sa utilizezi niciodata ulei de motor diesel pentru masina ta.
Vascozitatea
Vascozitatea este cunoscuta drept cel mai important atribut al unui lubrifiant. Pentru uleiurile de motor, vascozitatea aleasa trebuie sa permita lubrifiantului sa poata fi pompat in mod eficient la cea mai scazuta temperatura absoluta de pornire pe care o va experimenta vreodata vehiculul, avand in acelasi timp capacitatea de a proteja componentele la temperaturile resimtite in timpul functionarii.
De regula, uleiul de motor diesel are niveluri de vascozitate mai ridicate. E posibil ca punand acest ulei cu vascozitate ridicata in motorul pe benzina al unui autoturism, sa apara mai multe probleme. Prima problema va fi generarea de caldura rezultata din frecarea interna a fluidului. Caldura excesiva afecteaza negativ durata de viata a uleiului de motor. Pentru orice crestere de 10 grade a temperaturii uleiului de motor, durata de viata a uleiului este redusa la jumatate.
O alta problema legata de folosirea unui ulei cu o vascozitate mai mare este ca are o capacitate scazuta de a fi pompat la temperaturi scazute. In cazul unei porniri la rece, uleiul de motor poate fi extrem de gros si dificil de livrat de catre pompa de ulei a vehiculului catre componentele importante ale motorului. Efectul lipsei de ulei in timpul pornirii este uzura prematura a motorului, deoarece componentele motorului vor intra in contact fara sa aiba parte de o lubrifiere adecvata, pana cand temperatura motorului va incepe sa creasca.
Aditivii per volum
Uleiul de motor diesel contine o cantitate mai mare de aditivi per volum. Dintre acestia, cei mai raspanditi sunt aditivii detergenti de baza. Acesti aditivi specializati au functii multiple; principalele functii sunt neutralizarea acizilor prezenti si curatarea uleiului din baie.
Din pricina combustibilului pe care il folosesc, motoarele diesel genereaza o cantitate mult mai mare de funingine si alte produse secundare ale arderii care ajung in carterul motorului, fortand uleiul de motor sa se ocupe de ei. Atunci cand un motor de autoturism pe benzina are parte de o astfel de incarcare suplimentara cu aditivi, efectele sunt dezastruoase si devastatoare pentru performanta.
Aditivii detergenti puternici vor functiona asa cum au fost formulati si vor incerca sa curete peretii cilindrului. Din pacate, acest proces poate avea un efect daunator asupra garniturii, determinand o lipsa de comprimare si de eficienta.
Pentru a evita orice deteriorare a motorului vehiculului tau, utilizeaza intotdeauna doar tipul corect de lubrifiant proiectat pentru sistemul sau.
Pot folosi ulei de motor pentru sarcini grele in masina mea?
Nu. Asa cum am aratat, RPM si puterea specifica a motoarelor autoturismelor este mai mare. Ceea ce inseamna ca motorul ajunge mult mai usor in camera de ardere si este ars alaturi de combustibil. Pentru ca nivelul detergentilor este mai mare, atunci cand uleiul este ars se formeaza depozite de cenusa care se pot lipi de valve, ceea ce poate impiedica si inchiderea corecta a supapei.
Dispersantii utilizati in uleiurile de motor pentru motoare grele nu sunt compatibili uneori cu garniturile utilizate la motoarele autoturismelor, astfel ca se deterioreaza, ceea ce poate duce la consumul de ulei si la uzura motorului.
De asemenea, exista si problema autoturismelor moderne, care necesita uleiuri speciale, aprobate de producator, iar uleiurile pentru motoare grele nu au, evident, aprobari pentru motoarele de autoturisme si nu vor indeplini aceste cerinte speciale.
In final, asa cum mentionam mai sus, vascozitatea uleiurilor de motor pentru motoare grele este in multe cazuri diferita de cea a uleiurilor de motor pentru autoturisme.
Pot folosi ulei de motor pentru autoturisme la un camion greu?
Nici asta nu se poate! Stim deja de mai sus ca motoarele grele produc mai multa funingine, iar uleiurile concepute pentru aceste motoare trebuie sa aiba niveluri mai mari de aditivi detergenti. Un ulei de motor pentru autoturisme nu ar fi capabil sa mentina curat un motor greu si probabil ar fi prea „subtire” pentru a-l proteja de uzura la care este expus.
Exista exceptii?
Exista asa-numitele uleiuri pentru flote mixte, care au si unele aprobari pentru sarcini grele si pentru sarcini usoare. Care este problema acestor uleiuri? Acestea sunt, de obicei, uleiuri destul de simple, care indeplinesc cerintele masinilor si camioanelor fabricate in anii ’90 sau inainte, cand motoarele grele erau mai curate in interior (acum sunt mai murdare in interior deoarece standardele de emisii impun producatorilor sa foloseasca supapa sau valva EGR, pentru ca gazele de esapament sa fie mai curate) si masinile de pasageri erau mult mai putin solicitante raportat la uleiul de motor. De obicei, aceste uleiuri nu sunt potrivite pentru masini sau camioane mai noi.
Foto: freepik