In lumea agitata si grabita in care ne traim azi vietile, intretinerea vehiculului poate fi usor de plasat pe locul doi. Iar schimbarea uleiului de motor este unul dintre serviciile pe care le ignoram adesea, fie pentru ca nu cunoastem importanta sa reala, fie pentru ca nu avem suficient timp. Mai mult decat atat, multi dintre noi cred ca nu e neaparat nevoie de schimbarea uleiului si ca este suficient sa completeze nivelul uleiului de motor atunci cand acesta scade. Vom vedea in cele ce urmeaza cat de benefic sau daunator este acest obicei si daca trebuie sau nu sa renunti la el complet.

Probabil ca la un moment dat in viata unul dintre parinti sau o ruda mai in varsta te-a invatat sa verifici nivelul uleiului de motor din masina si cel mai probabil ai primit si sfaturi despre cum trebuie sa completezi uleiul de motor.
Probabil ca te-ai intrebat, de aceea, de ce trebuie neaparat sa ajungi la un service pentru a schimba uleiul de motor cand poti pur si simplu sa adaugi ulei in motor de cate ori scade nivelul…
E de inteles de ce unii proprietari de masini, mai ales cei mai in varsta, prefera sa completeze pur si simplu uleiul de motor in loc sa il shimbe. Este mult mai ieftin sa cumperi ulei de la un magazin si sa il adaugi in motor. Si pana la urma… cine nu vrea sa economiseasca bani?
Daca uleiul de motor este o sarcina de care ai decis sa te ocupi singur, trebuie sa inveti sa schimbi uleiul, si nu sa continui sa adaugi mereu ulei in masina de cate ori ii scade nivelul. Schimbarea uleiului de motor implica sa cauti sub motor si sa gasesti filtrul de uleiul, sa scoti uleiul vechi si sa il schimbi cu unul nou.
Daca nu faci decat sa adaugi periodic o cantitate de ulei nou in motor pentru a completa pana la nivelul adecvat, tot e mai bine decat sa lasi masina sa ramana fara ulei, insa retine ca nu este suficient si vei crea o multime de probleme!

INLOCUIREA ULEIULUI VERSUS COMPLETAREA ULEIULUI VECHI CU ULEI NOU

De ce e bine sa inlocuim uleiul de motor uzat in loc sa adaugam pur si simplu ulei nou pentru a completa un nivel scazut de ulei de motor? Iata mai jos care sunt cele mai importante motive pentru care simpla completare nu este suficienta, ba chiar este daunatoare.

Murdaria din ulei. Prima data cand adaugi ulei in masina, nu exista mizerie. Insa uleiul permite partilor metalice ale motorului sa lucreze in tandem, iar in cazul celor mai multe dintre motoare, mici aschii sau particule de metal ajung sa se amestece in ulei. De asemenea, si reziduuri de alt tip pot ajunge in ulei, datorita filtrului de ulei, uleiul devenind astfel treptat mai gros si avand un aspect de mazga.
Filtrul de ulei necesita inlocuire. Daca adaugi continuu ulei in motor pentru a completa nivelul, cel mai probabil nici nu inlocuiesti filtrul de ulei. Facand asta in mod repetat, filtrul va deveni atat de murdar incat va inceta sa colecteze resturile de metal, reziduurile si orice altceva ce in mod normal ar fi impiedicat sa ajunga in motor daca ai avea un filtru nou de ulei.
Asadar, daca nu vei schimba filtrul de ulei, uleiul de motor va deveni si mai murdar. Si cu cat uleiul este mai murdar si cu cat devine mai gros si are un aspect de mazga, cu atat mai putin va putea lubrifia partile metalice ale motorului care se freaca unele de altele.
Motorul se incinge. Daca temperatura motorului creste prea mult, va fi o problema. Desi crezi probabil ca lichidul de racire este vital pentru sanatatea motorului tau, pentru ca iti va mentine motorul rece, uleiul impiedica si el incingerea motorului.
Uleiul va fi gros ca o melasa in loc sa arate ca mierea. In acest punct filtrul de ulei a incetat cel mai probabil sa isi mai faca treaba, partile motorului tau nu mai sunt lubrifiate cum trebuie si se freaca una de alta intr-un mod care incinge motorul. Dupa care se poate intampla orice.
Garnitura de chiulasa se poate crapa, iar antigelul se poate intinde in motor si il va afecta. Cilindrul motorului se poate deforma, afectand pistoanele. Pe scurt, motorul poate avea o serie de probleme, niciuna dintre ele usoara.
Revenind la intrebarea initiala: Ce se intampla daca adaugi mereu ulei fara sa il inlocuiesti niciodata? La un moment dat, uleiul din masina ta va deveni incredibil de gros. El nu va mai avea culoarea mierii, asa cum se intampla cand il pui prima data in masina. Uleiul va avea o culoare neagra – un semn bun ca masina ta are nevoie de o schimbare de ulei.
Sunt cateva lucruri de retinut. In primul rand, daca masina incepe sa se supraincinga si inca mai poti conduce, trage pe dreapta, inchide aerul conditionat si porneste caldura si ventilatorul. Poate ca suna putin ciudat – mai ales daca este o zi calduroasa – insa trebuie sa elimini caldura din motor cat mai repede posibil. Si apoi, desigur, du masina la service. Daca ti-e teama sa mai conduci, o poti tracta.
Evident, sfatul numarul unu este sa schimbi uleiul in mod regulat. Poate crezi ca economisesti bani pe termen scurt, dar schimbarea regulata a uleiului alaturi de alte servicii de intretinere iti poate economisi multi bani pe termen lung.

COMPLETAREA NIVELULUI DE ULEI IN SITUATII “DE URGENTA”

Completarea uleiului de motor este o masura mai buna decat sa lasi masina sa functioneze fara nivelul optim de ulei. Asadar, daca decizi sa completezi uleiul de motor ca masura de urgenta pentru ca nu poti face singur schimbarea si nici nu poti ajunge imediat la un service, iata cateva aspecte pe care trebuie sa le ai in vedere.

DETERMINA NIVELUL ACTUAL AL ULEIULUI

Daca nivelul actual de ulei din vehiculul tau este sub nivelul acceptabil, adauga imediat uleiul recomandat pentru vehiculul tau. Uleiul lubrifiaza fiecare piesa a motorului, impiedica supraincalzirea vehiculului si asigura functionarea optima. Este mult mai periculos pentru masina ta sa conduci fara cantitatea adecvata de ulei decat sa conduci cu un amestec de ulei de motor nou si vechi.

CUM VERIFICI CORECT NIVELUL ULEIULUI DE MOTOR?

Pentru a verifica in mod corect nivelul uleiului tau de motor parcurge urmatorii pasi:

– Asigura-te ca motorul este rece.
– Scoate joja si sterge-o cu o carpa fara scame.
– Impinge joja in baia de ulei si scoate-o apoi, pentru a putea vedea nivelul si culoarea uleiului.

Analizand joja de ulei vei sti mai multe despre starea de sanatate a vehiculului tau. Nivelul uleiului de pe joja iti va spune cat ulei are masina ta, iar culoarea iti va spune daca vehiculul tau are nevoie de un schimb de ulei.

DACA JOJA DE ULEI INDICA UN NIVEL SCAZUT DE ULEI

Cantitatea de ulei acceptabila depinde de masina, de tipul de motor, de uzura si de varsta. Joja este primul indiciu al consumului excesiv de ulei. Daca uleiul din vehiculul tau scade 1 litru la fiecare 1.500 de km, cel mai probabil ai o scurgere care ar putea deveni rapid foarte grava.

DACA NIVELUL DE ULEI ESTE RIDICAT

Exista cateva lucruri care ar putea face ca pe joja sa apara un nivel prea ridicat, insa toate acestea trebuie verificate rapid de un profesionist, pentru ca ele ar putea indica aparitia unor probleme grave. Aceste probleme potentiale pot include:
– Apa provenita de la ardere.
– Combustibil condensat.
– Scurgeri de lichid de racire in motor (aspect laptos)
– Supraincarcarea accidentala.

DACA JOJA DE ULEI ESTE INCHISA LA CULOARE

Uleiul curat are culoarea mierii. Daca uleiul are o culoare inchisa, tulbure sau cu textura granulata, componentele sale lubrifiante au fost expuse prea mult timp la caldura si este un indiciu ca trebuie sa schimbi uleiul. Completarea nivelului de ulei in loc de schimbarea completa in acest moment poate cauza probleme cu motorul. Acest ulei uzat trebuie indepartat pentru a permite uleiului nou sa lubrifieze piesele motorului.
Iata si un pont, daca vrei sa fii mai sigur: pune o picatura de ulei folosit pe suprafata apei. Daca acesta se raspandeste pe suprafata apei, e clar ca trebuie schimbat. Uleiul nou, in schimb, va forma o picatura, datorita tensiunii interfaciale.

CE SE INTAMPLA DACA PUI ULEI NOU PESTE ULEIUL VECHI?

Cand amesteci ulei nou cu ulei vechi, uleiul nou devine „diluat” si nu va avea tensiunea interfaciala necesara, astfel nereusind sa isi faca bine treaba. Asigura-te ca programezi o schimbare a uleiului cat mai curand posibil.

CE SE INTAMPLA DACA STAI PREA MULT TIMP FARA SA SCHIMBI ULEIUL?

Uleiul care a fost expus prea mult timp la caldura isi pierde capacitatea de lubrifiere. Uleiul este responsabil pentru lubrifierea fiecarei piese in miscare a motorului, impiedicand vehiculul sa se supraincalzeasca si asigurandu-te ca totul decurge perfect. Daca astepti prea mult intre schimburile de ulei, te poti confrunta cu reparatii costisitoare sau mai rau. Lipsa uleiului de calitate poate cauza supraincalzirea motorului si blocarea sau distrugerea unei garnituri.

CAND E NEVOIE DE SCHIMBAREA ULEIULUI?

Manualul vehiculului tau este cel mai bun punct din care poti afla informatii utile atunci cand vine vorba despre orarul pentru service. In principiu, o regula este ca uleiul sa fie schimbat la fiecare 5.000 de km in cazul uleiului standard, dar manualul de utilizare poate indica 8.000 sau chiar 11.000 de km, mai ales daca pentru modelul tau de masina este recomandat un ulei sintetic.
Tipul de ulei pe care il alegi, mineral versus complet sintetic, poate contribui la prelungirea duratei de viata a uleiului. Daca nu esti sigur de specificatiile din manualul de utilizare, mergi la un service bun pentru mai multe detalii.

CONCLUZIE

Schimbarea uleiului este unul dintre cele mai simple si mai ieftine servicii care te ajuta sa iti mentii vehiculul sanatos si sa depistezi problemele din timp. Nu lasa acest lucru pe un loc secund. Este simplu si te va scuti de stresul si timpul pe care le impune o reparatie auto.

Foto: freepik