Hidrogenul ar putea fi in viitor un extraordinar de important combustibil cu continut redus de carbon pentru mijloacele de transport. Shell este parte a unor initiative care au ca scop incurajarea adoptarii energiei electrice pe baza de hidrogen.
Vehiculele electrice fuel-cell pe baza de hidrogen (FCEV) convertesc hidrogenul sub presiune din rezervorul de combustibil in electricitate, care alimenteaza motorul electric al unui vehicul. In timpul mersului, aceste vehicule nu produc gaze cu efect de sera, singurele emisii fiind cele de vapori de apa.
Mai mult, atunci cand pentru producerea hidrogenului este utilizata energie regenerabila, vehiculul poate pur si simplu sa nu genereze absolut deloc emisii, ceea ce face ca aceste vehicule sa fie extrem de ecologice, fiind de altfel incadrate in clasa zero emisii.

Vehiculele pe baza de hidrogen – performante tehnice remarcabile

Vehiculele pe baza de hidrogen au performante tehnice si capacitate de accelerare similare cu cele ale masinilor pe benzina sau diesel. Ele pot fi rapid alimentate si beneficiaza de autonomie pe distante similare. Energia este stocata in combustibilul sub forma de hidrogen sub presiune, mai degraba decat intr-o baterie, ceea ce inseamna ca masinile propulsate de hidrogen au potentialul de a parcurge pana la aproximativ 800 de kilometri fara a fi realimentate, o autonomie de invidiat pentru piata vehiculelor cu combustibili alternativi.
Alimentarea unei astfel de masini dureaza cinci minute, similar cu timpul necesar in prezent pentru alimentarea unei masini pe benzina sau diesel, ceea ce le face extrem de eficiente din punct de vedere al timpului.

Hidrogen

Viitorul hidrogenului

In anul 2017, Shell a publicat un studiu referitor la viitorul hidrogenului in sectorul transporturilor, studiu produs impreuna cu Institutul Wupertal pentru Clima, Mediu si Energie. Concluzia studiului a fost aceea ca in anul 2050, 113 milioane de vehicule electrice fuel-cell (FCEV) ar putea economisi pana la 68 de milioane de tone de combustibil si aproape 200 de milioane de tone de emisii de carbon, ceea ce ar insemna o contributie extrem de semnificativa la reducerea consumului de energie si la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in sectorul transporturilor.

Contributia Shell la dezvoltarea energiei pe baza de hidrogen

Pentru ca transportul electric bazat pe tehnologia hidrogenului sa fie o reusita, producatorii de masini, furnizorii de combustibili si guvernele ar trebui sa se implice intr-o colaborare foarte stransa.
Pe piata este nevoie de un numar mai mare de vehicule pe baza de hidrogen, insa in egala masura se resimte si necesitatea unei infrastructuri suficiente si eficiente de alimentare, astfel incat potentialii clienti sa fie atrasi de varianta achizitionarii unui astfel de vehicul.
In Germania, Shell face parte dintr-un joint venture cu producatorii de gaz industrial Air Liquide si Linde, cu producatorul de masini Daimler si cu companiile energetice Total si OMV, in sensul dezvoltarii unei retele la nivel national, din care sa faca parte 400 de statii de realimentare cu hidrogen, pentru noile masini alimentate cu hidrogen, pana in anul 2023.
Guvernul german si Uniunea Europeana se numara si ele printre finantatorii acestei initiative.
In 2017, Shell a devenit primul retailer de combustibil care a vandut hidrogen intr-una dintre locatiile sale de retail din Marea Britanie. Noua statie de realimentare cu hidrogen din Cobham, la periferia Londrei, este prima dintre cele trei statii de hidrogen pe care Shell le-a deschis in anul 2017 in Sud – Estul Angliei, in parteneriat cu ITM.
In Statele Unite, Shell a inceput cu doua statii de alimentare cu hidrogen in Los Angeles, iar in acest moment are un parteneriat cu Toyota, beneficiind in egala masura si de sprijinul statului California, in sensul dezvoltarii pe mai departe a retelei sale de realimentare cu hidrogen.
De asemenea, Shell evalueaza potentialul unor proiecte similare si in alte zone din Statele Unite, dar si in Marea Britanie, Canada, Elvetia, Austria, Franta, Belgia, Olanda si Luxemburg.

Ce este un vehicul fuel cell

Vehiculele fuel cell utilileaza hidrogenul pentru a alimenta un motor electric. Spre deosebire de vehiculele conventionale care functioneaza cu benzina sau diesel, masinile fuel cell combina hidrogenul si oxigenul pentru a produce electricitate, care actioneaza apoi motorul. Pentru ca sunt alimentate in intregime de electricitate, vehiculele fuel cell sunt considerate vehicule electrice (EV), dar spre deosebire de alte vehicule electrice, autonomia lor pe distante lungi si procesul de alimentare sunt comparabile cu cele ale masinilor conventionale.
Transformarea hidrogenului in electricitate are ca produse secundare numai apa si caldura, ceea ce inseamna ca vehiculele fuel cell nu polueaza prin teava de esapament in timpul mersului.
Pe de alta parte, insa, producerea hidrogenului in sine poate fi un factor de poluare, producand inclusiv gaze cu efect de sera. Dar chiar si atunci cand combustibilul provine din cele mai putin green surse de hidrogen – gazele naturale – masinile fuel cell de astazi pot reduce emisiile cu pana la 30% comparativ cu vehiculele alimentate cu benzina. Insa standardele viitoare cu privire la producerea de hidrogen ar putea face si acest combustibil din ce in ce mai curat.

Primele vehicule fuel cell

Toyota Mirai a fost prima masina fuel cell electrica produsa pentru vanzare. Modelul de viitor al celor de la Toyota (Mirai in japoneza inseamna “viitor”) a fost lansat in anul 2015 si este si in acest moment cel mai bine vandut model de masina fuell cell pe baza de hidrogen. Mirai are o autonomie de 502 kilometri, iar pietele pe care a fost primit cel mai bine sunt SUA, Japonia si Europa.

Toyota Mirai
Modelele anterioare lansarii Toyota Mirai – Honda FCX-V4 (2002-2007), Ford Focus FCV (2003-2006), Nissan X-Trail FCV 04 (2003-2013), Mercedes Benz F Cell (2005-2007) avand la baza modelul A Classe, Chevrolet Equinox FC (2007-2009), Honda FCX Clarity (2008-2015), Mercedes Benz F-Cell (2010-2014) avand la baza modelul B Classe au fost produse numai pentru leasing.
De asemenea, tot pentru leasing sunt produse in acest moment Hyundai Tucson FCEV si Honda Clarity, Mirai fiind la momentul de fata singurul vehicul fuel cell disponibil atat pentru leasing cat si pentru vanzare.
Pentru anul 2018 este asteptata si lansarea modelului Hyundai Nexo, cu o autonomie surprinzatoare de 600-800 de kilometri si care va reprezenta fara doar si poate o alternativa pentru piata de vehicule fuel cell pe baza de hidrogen. Nexo ofera un motor cu o putere de 120 kW, reprezentand aproximativ 163 de cai putere si o acceleratie de 0-100 in 9.5 secunde.
In ceea ce priveste stocarea combustibilului, sistemul Hyundai Nexo cu 3 rezervoare permite stocarea hidrogenului la o densitate extrem de mare, o noutate absoluta pe piata de profil.

Foto: freepik