Producătorul american de automobile electrice de lux Tesla a devenit o problemă reală pentru producătorii europeni de automobile. Dacă initial automobilele Tesla erau privite ca o apariție exotică cu potential de vânzare limitat la clienții foarte înstăriți din America de Nord, succesul global al acestor mașini a început să provoace discuții aprinse și temeri reale în birourile directorilor executivi din industria europeană de automobile.
Anul trecut Tesla a punctat decisiv prin două initiative cheie care ar putea accelera semnificativ succesul global al mărcii și în special al sedanului său premium, Model S. Prima inițiativă a fost rețeaua de încărcare rapidă Tesla Supercharger, care le permite proprietarilor de Model S să-și încarce mașinile rapid și gratuit. Rețeaua Supercharger s-a dezvoltat și extins rapid ajungând la 2000 de porturi de încărcare în peste 350 de stații din lume (160 dintre acestea se găsesc în SUA și Canada). Trebuie menționat că porturile din rețeaua Supercharger sunt compatibile exclusiv cu automobilele Tesla. Cea de-a doua inițiativă este lansarea versiunii Model S cu tracțiune integrală (P85D) care poate concura fără probleme cu versiunile Quattro respectiv X-Drive ale Audi sau BMW. Tesla a rezolvat două carențe care o dezavantajau în lupta cu producătorii europeni BMW, Audi sau Porsche: absența tracțiunii integrale și autonomia redusă. De asemenea, Tesla a anunțat reducerea costurilor pentru înlocuirea acumulatorilor: 8,000 de dolari pentru bacteria de 40-kWh, $10,000 pentru cea de 60-kWh și $12,000 cea de 85-kWh, îmbunătățind rentabilitatea costului de utilizare a mașinii pe termen lung.
Producătorul de automobile de lux Porsche a dat imediat replica anunțând că va lansa un nou model cu propulsie exclusiv electrică (EV) denumit Pajun. Deși reprezentanții Porsche nu o spun direct, Pajun este în mod clar un concurent pentru Tesla Model S prin prisma sistemului de propulsie și a tipului de caroserie (sedan cu alură sportivă ceva mai scurt decât fratele mai mare Panamera). Conducerea Porsche a declarat pentru publicația Auto Motor und Sport că în momentul de față segmentul sedanurilor sportive premium cu propulsie convențională este supra-aglomerat de piese de rezistență precum Audi A6, BMW Seria 5 sau Mercedes-Benz E class, cărora li s-a alăturat recent și Maserati Ghibli. Așa că Porsche a decis să se orienteze strategic spre clasa creată de Tesla cu Model S. Pajun va fi comercializat începând din 2018 și va beneficia de o autonomie de cel puțin 400 de kilometri pentru a reprezenta o alternativă viabilă la produsul americanilor.
Dar și modelul Porsche are nevoie de o rețea extinsă de stații de încărcare așa că Volkswagen (compania mamă) a anunțat că va colabora cu nimeni alții decât rivalii de la BMW și cu firma ChargingPoint, pentru a construi o rețea de încărcare rapidă a automobilelor electrice și plug-in hybrid ale celor 2 producători germani (în principal Golf-E sau i3). Rețeaua va fi dezvoltată inițial în zone metropolitane importante de pe coasta de est și de vest a SUA urmând ca modelul să fie ulterior implementat și în Europa, prima oară în țări ca Germania, Suedia sau Olanda unde cererea de automobile electrice este din ce în ce mai mare. Faptul că doi concurenți precum VW și BMW se aliază pentru a împărți costurile acestei rețele de încărcare, dar și angajamentul financiar luat de Porsche pentru a construi un automobil electric ilustrează amenințarea reală pe care Tesla o reprezintă pentru acești producători.
Foto: freepik