Din când în când, marile companii lansează idei revoluționare, care, susținute adecvat din punct de vedere financiar, au potențialul de a schimba lumea. Automobilul și avionul au revoluționat transportul de persoane, iar Internetul a revoluționat modul în care comunicăm, obținem și analizăm date. Revenind în prezent, se pare că gigantul IT Google și producătorul American de automobile electrice Tesla sunt pe cale de a revoluționa lumea auto.
Când Google a început să că testeze automobilele sale fără șofer (așa numitele Google Cars) lansând ideea unui vehicul complet autonom, capabil să se conducă practic singur, mulți analiști s-au aratat sceptici față de viabilitatea conceptului, iar alții au făcut pariuri privind primul pom în care vor intra aceste mașini. Însă autovehiculele testate de Google dispun de un sistem complex de camere video, radare, captare laser care le permit să perceapă traficul din jur şi să se orienteze după hărţi detaliate (bazate pe Google Maps) pentru a putea ajunge în siguranță la destinaţie. Scopul implementării acestui sistem este de a îmbunătăți siguranța pasagerilor, de a evita ambuteiajele și stilul agresiv de condus și de a reduce poluarea.
La 18 ani, Sebastian Thrun și-a pierdut cel mai bun prieten într-un accident și a jurat să lucreze la un proiect care să îmbunătățeasca siguranța rutieră. Astăzi, Thrun, de formație programator, este Vice-Președinte al companiei Google având o contribuție semnificativă la proiectul Google Car. El este cel care a prezentat în cadrul conferinței TED din 2011 acest concept revoluționar. Ceea ce părea doar un experiment nerealist se transformă încet, încet într-o certitudine. Mașinile Google au parcurs peste 600,000 de km în total fără a se înregistra nici macar un incident grav, darămite un accident.
Un asemenea autovehicul generează un volum de date de aproximativ 1GB pe secundă, adică un volum imens de date care trebuie stocat și analizat. Însă, implementarea tehnologiei cloud computing permite procesarea acestui volum de date fără probleme deci mai rămâne o singură problemă. Pentru a dezvolta propriul automobil autonom (deocamdata Google utilizează automobile standard produse de mărci precum Toyota sau Chevrolet) Google are nevoie însă nevoie de un partener producător de automobile. Primele semne indică faptul că acest partener ar fi fost deja identificat și face parte din strategia gândită încă de la început de Google.
Eric Schmidt, CEO-ul Google, a afirmat că mașinile electrice reprezintă o oportunitate excelentă de dezvoltare pentru Google Car, iar fondatorii Google, Larry Paige și Sergey Brin, se numără printre investitorii Tesla Motors, compania producătoare de astfel de automobile. Analiștii din industria auto sunt tot mai convinși de posibilitatea unei parteneriat între Google și Tesla Motors pentru dezvoltarea unui automobil electric autonom. CEO-ul Tesla, Elon Musk, este rezervat în declarații, dar nu exclude o colaborare cu Google: “Intenția este ca Tesla să-și dezvolte propriul sistem de pilotare automată bazat pe camere video digitale. Însă, este posibil să colaborăm cu Google.” Deja și alte companii IT au dezvoltat parteneriate cu producători auto pentru dezvoltarea mașinilor autonome, cel mai bun exemplu fiind colaborarea dintre Oracle și Audi așa că există și un precedent.
Atât Tesla Motors cât și Google au în prezent o situație financiară excelentă (acțiunile sunt în creștere și ambele companii au rezerve mari de cash), fiind poziționate cum nu se poate mai bine pentru a dezvolta o nișă under nu ar avea practic concurență. Dacă legislația va permite utilizarea acestor autovehicule la scară larga, posibilitățile sunt nelimitate.
Foto: freepik