Petrolul este unul dintre cele mai importante produse folosite de omenire. Aproape tot ce ne putem imagina are legatura, intr-un fel sau altul, cu petrolul. Petrolul este o sursa de energie, ne propulseaza masinile, este utilizat in medicina si in fabricarea de imbracaminte si incaltaminte, este un element cheie in majoritatea industriilor si este extras la un cost destul de redus.
Desi aduce beneficii numeroase consumatorilor, companiile petroliere nu resimt avantaje la acelasi nivel. Aceasta se datoreaza, in parte, unei cereri scazute si unui pret la fel de scazut. Conform un raport realizat de catre specialisti in domeniul petrolului si gazelor naturale ai PricewaterhouseCoopers, Adrian del Maestro, David Branson, Giorgio Biscardini si Reid Morrison, pretul petrolului a inceput sa scada din iunie 2014, ceea ce a dus la reducerea cheltuielilor cu capitalul in industria petroliera.
Acelasi raport arata ca preturile incep sa isi revina; de exemplu, pretul petrolului crud (Brent crude) a ajuns in 2016 la putin peste 50 dolari pe baril. Cu toate acestea, mai este mult pana la maximul atins in martie 2011, de 115 dolari pe baril. Se preconizeaza ca pretul va continua sa creasca, insa cel mai probabil intr-un ritm scazut, iar furnizarea de petrol si gaze naturale va fi influentata de reducerile de personal care au afectat industria petroliera si a gazelor naturale in ultimii ani.
1. Piete noi de desfacere
Pentru a-si putea mentine pozitia pe piata si a se dezvolta, companiile din industria petrolului trebuie sa ia in calcul si alte piete de desfacere, decat cele unde activeaza deja. Activitatea din domeniul petrolului si gazelor naturale se desfasoara mai mult in tari din comunitatea OPEC si in Statele Unite, insa si alte piete devin atractive pentru investitori, cum este cazul Mexicului, unde reformele din energie dau posibilitatea unor companii internationale sa isi extinda operatiunile.
Raportul spacialistilor PwC include, de asemenea, si Egiptul pe lista tarilor cu potential de dezvoltare in domeniul petrolului. Interesul companiilor petroliere fata de anumite zone de pe mapamond se refera nu doar la existenta unor mari rezerve de petrol, despre care se stie deja, ci si deschiderea tarilor respective care gazduiesc rezervele de petrol de a extrage acele resurse si de a colabora cu companii internationale.
2. Accesul la noi tehnologii
Industria extractoare de petrol trebuie sa respecte standardele de protectie a mediului, iar pentru aceasta vechile tehnologii nu mai sunt potrivite. Companiile care au talentul si posibilitatile de a investi in noi tehnologii care sa le permita sa extraga resurse fara a afecta mediul inconjurator se vor putea dezvolta in viitor. In afara de utilizarea de noi capabilitati si masuri de actiune, companiile trebuie sa investeasca si in crearea unor noi modele de business, care sa fie actualizate la cerintele de acum ale pietei.
3. Gandirea in perspectiva
Petrolul a fost dintotdeauna o marfa scumpa si ceruta pe piata. Totusi, statisticile ultimilor ani arata ca pretul a scazut si, de asemenea, cererea. Acest lucru poate fi benefic pentru consumator, insa nu si pentru companiile petroliere care trebuie sa iasa pe profit pentru a-si mentine pozitia pe piata. Pentru a nu mai trece prin probleme cauzate de modificari de pret, companiile trebuie sa ia in calcul toate optiunile posibile pe care afacerea lor ar putea sa le experimenteze.
4. Formarea de parteneriate
Ca in mai toate industriile, si in industria petrolului, companiile nu pot rezista daca sunt singure si nu au parteneri de afaceri pe care sa se bazeze. Vremea cand o companie din industria petrolului si a gazelor naturale rula toate posibilele operatiuni din cadrul companiei fara a apela la ajutor extern a trecut de mult. Astazi, pentru a fi puternic, trebuie sa te aliezi cu alti jucatori din industrie.
5. Identificarea de noi oportunitati
Desi piata tinde sa fie dominata in continuare de marile companii, asta nu inseamna ca tinerele companii nu au o sansa. Atat timp cat stii sa identifici o opertunitate de afaceri si sa o dezvolti pentru a produce valoare, vei avea succes. Acesta este si cazul companiilor numite de PwC: Whiting Petroleum si EOG Resources care au stiut sa isi dezvolte o cultura organizationala si sa ofere produse care sa satisfaca solicitarile clientilor lor.
Concluzie
Intr-o piata dinamica, business-urile care inoveaza, atrag talente creative, se aliaza cu alte companii puternice, sunt mereu deschise la oportunitati si creeaza culturi organizationale bazate pe maximizarea rezultatelor in conditiile unor resurse limitate, vor continua sa existe si sa se dezvolte. Industria petroliera inseamna mai mult ca oricand comunicare si parteneriate, impartire de responsabilitati si oferire de produse si servicii calitative unor clienti imprevizibili. Viitorul apartine celor care stiu sa se reinventeze.
Sursa: https://www.strategyand.pwc.com
Foto: freepik