Lumea se schimbă prin prisma tehnologiei. Evoluția constantă, descoperirile și inovațiile din acest domeniu revoluționează efectiv toate domeniile activității noastre.

Bineînțeles că industria auto nu face excepție astfel că mașinile noastre (sau mașinile visurilor noastre) se supun cu docilitate tendințelor. Producătorii flexibili sau  „vizionarii”, cum ne place nouă să îi numim, au ales să se plieze după cerințele pieței și bine au făcut căci la urma urmei, cine nu se adaptează, piere.

Dar hai să vedem exact despre ce e vorba, care sunt tendințele actuale, spre ce ne îndreptăm și la ce putem să ne așteptăm data viitoare când vrem să cumpărăm o mașină?

 

 

Digitalizarea industriei auto

Întrebările sunt numeroase, dar răspunsul e unul singur: digitalizare.

Mai precis, evoluția fulminantă a digitalizării și nou-veniții în această industrie au ridicat ștacheta și și-au propus să își lase amprenta asupra celor mai mari show-uri auto ale lumii.

Cine nu a auzit de celebrele expoziții de mașini de la Geneva, Frankfurt, Paris sau Beijing? Aceste saloane auto și nu doar acestea au devenit sinonime cu opulența, extravaganța (afișate uneori în chip ostentativ) și cu luxul dus la extrem. Dar orice început are în mod inevitabil un sfârșit și s-ar părea că perioada de glorie a saloanelor auto (cel puțin în sensul convențional) se apropie de finalul călătoriei.

Hai să vedem un caz concret, spre exemplu Frankfurt IAA. Este unul din cele mai importante show-uri auto la nivel mondial și are loc o dată la fiecare doi ani. Până nu demult, evenimentul suscita entuziasm și efervescență mare printre amatorii de automobile, era (dacă putem spune așa) prilej de sărbătoare.

Anul acesta, însă, se preconizează schimbări. De ce? Simplu, producătorii auto se îndreaptă spre un altfel de promovare, investesc în show-uri axate pe tehnologie, apelează tot mai mult la ceea ce numim marketing digital și social media.

Pentru multe decenii la rând, show-urile auto au furnizat o oportunitate rară consumatorilor, aceea de a compara îndeaproape diferite mașini în același timp întrucât toți producătorii auto renumiți își prezentau cele mai recente modele în cadrul unui spațiu comun.

Acum, majoritatea consumatorilor și a potențialilor clienți „își fac temele de acasă”, adică se documentează online și pot inclusiv compara diferitele automobile online datorită transparenței (inclusiv, dar fără a se limita la transparența prețurilor) și desigur, datorită disponibilității informației în mediul online. E evident, deci, că nu doar industria se schimbă, ci și cumpărătorii.

Da, comportamentul consumatorilor s-a modificat în sensul că eventualele conversații sau interacțiuni cu reprezentanții comerciali se poartă în alți termeni, publicul este mult mai informat și pretențiile sunt tot mai mari.

Care este consecința? Producătorii reacționează, la rândul lor, la modificările de comportament propagate în rândul cumpărătorilor și se axează mult mai mult pe mediul online – până la punctul în care aproximativ zece branduri de top și-au anunțat intenția de a nu participa la evenimentul Frankfurt IAA de anul acesta.

Tehnologii noi si inovatoare

Ar fi, însă, eronat să catalogăm viitorul ca fiind sumbru pentru show-urile auto. Dacă producătorii auto bat în retragere, există și reversul medaliei, adică acei nou-veniți care remodelează industria.

Astfel, numeroase companii internaționale producătoare de tehnologii inovatoare cum ar fi IBM, Qualcomm sau Sony și-au anunțat participarea la acest show. Mirajul automotivelor e încă atrăgător, însă nu neapărat pentru același sector de business – a sosit momentul ca noii jucători să intre pe scenă!

Apropo de nou-veniți, se pare că introducerea unei noi variabile în ecuație a dus competiția la un cu totul alt nivel.

Conducătorii auto sunt deja obișnuiți cu interfețele unitare, orientate spre utilizator datorită multitudinii de dispozitive pe care le au la dispoziție (cum ar fi smartphone-urile, de exemplu), ceea ce face ca importanța unei astfel de experiențe să se transpună și asupra automobilelor. Altfel spus, consumatorii își doresc o astfel de interfață unitară intregată în mașină.

Dacă adăugăm și nivelul accentuat de urbanizare și lipsa tot mai acută de spațiu (fie că e vorba de spații de parcare, fie că vorbim de spații pentru șofat amenajate corespunzător), nevoia de implementare a unor soluții bazate pe tehnologie devine tot mai pregnantă.

În acest context, competiția de care aminteam mai sus (dintre producătorii auto și companiile producătoare de soluții tehnologice) devine acerbă. Cine este mai capabil (și mai îndreptățit) să integreze tehnologia adversarului: producătorul auto sau furnizorul de software?

Din păcate, nu avem răspunsul, însă un lucru e cert – companiile producătoare de soluții software pentru industria automotivelor își vor face prezența tot mai notabilă în cadrul show-urilor auto.

Super-tehnologia

E clar că adaptabilitatea reprezintă un criteriu esențial de supraviețuire într-o industrie și într-o perioadă guvernată de schimbări, evoluție, viteză. Producătorii auto tradiționali fac eforturi pentru a se adapta la noile tendințe, motiv pentru care se axează tot mai mult pe evenimentele cu specific digital, super-tehnologizate în speranța că vor reuși să satisfacă cerințele, dar și pretențiile tot mai mari ale consumatorilor tot mai obișnuiți cu interfețele unitare, integrate, orientate spre utilizatori.

Un indiciu clar al acestei tendințe vine din partea CES (The Consumer Electronics Show) din Las Vegas – popularitatea acestui eveniment ne arată că interesul publicului pentru mașina viitorului e în creștere.

Spre exemplu, la ediția din 2017 a show-ului au participat 9 producători auto, 11 furnizori principali și… peste 300 de companii producătoare de soluții de tehnologie afiliată automotivelor. Mai e nevoie de alte precizări?

Producătorii auto nu au renunțat, însă, la luptă, ci s-au lăudat cu noile modele de automobile autonome, concepute special pentru străzile viitorului și au oficializat lansarea unor modele dotate cu tehnologii de ultimă generație cum ar fi sistemul de comenzi vocale de la Amazon, Alexa.

Direcția pare, așadar, stabilită de pe acum: universul elegant și sclipitor al show-urilor auto va deveni treptat apanajul curentului vintage și probabil că va continua să atragă segmentul tradiționalist al publicului consumator de automobile. La polul opus, producătorii auto își vor concentra de acum investițiile în digitalizare și soluții software de ultima generație. Adio mașinilor de epocă, bun venit Tesla!

Foto: freepik