Atunci cand alegi un ulei pentru masina ta, trebuie sa tii cont de standardele pentru uleiurile de motor. Aceste informatii iti permit sa intelegi tipul de motor pentru care este proiectat uleiul (diesel sau benzina), nivelul sau de performanta si daca uleiul respecta recomandarile producatorului tau de automobile.
Standardele pentru uleiurile de motor sunt esentiale pentru a asigura performanta si durabilitatea motorului unui vehicul. Organizatii internationale, cum ar fi Asociatia Producatorilor Europeni de Automobile (ACEA), Societatea Inginerilor Auto (SAE) si Institutul American al Petrolului (API) stabilesc si actualizeaza aceste standarde in mod regulat.
Iata care sunt cele mai importante standarde utilizate pentru a descrie tipurile de uleiuri de motor si tot ce trebuie sa stii despre acestea.
Standardul ACEA
ACEA (Asociatia Producatorilor Europeni de Autovehicule) este un organism care stabileste standardele pentru uleiurile de motor utilizate pentru vehiculele din Europa. Aceste standarde sunt esentiale pentru asigurarea performantei si durabilitatii motorului si pentru a garanta ca uleiurile de motor indeplinesc cerintele specifice ale diferitelor tipuri de motoare si conditii de functionare.
Standardul ACEA este un indicator de calitate determinat de o litera si un numar (de exemplu, A1). Litera indica tipul de motor, astfel:
A – uleiuri concepute pentru motoare pe benzina.
B – uleiuri concepute pentru motoarele diesel de automobile.
C – uleiuri pentru motoare usoare echipate cu convertoare catalitice sau filtre de particule.
E – uleiuri pentru vehicule comerciale si camioane.
Numarul care urmeaza acestei litere indica performanta specifica pe care trebuie sa o ofere uleiul. Cu cat numarul este mai mare, cu atat performanta uleiului este mai mare.
Orientarile ACEA din 2016 definesc:
– 3 combinatii de categorii pentru motoarele pe benzina si diesel: A3/B3, A3/B4, A5/B5.
– 5 categorii pentru vehicule cu dispozitiv de control al poluarii: C1, C2, C3, C4, C5.
– 4 categorii pentru vehicule comerciale si camioane E4, E6, E7, E9, dintre care 2 pentru vehicule cu dispozitiv de control al poluarii: E6 si E9.
Cerintele de performanta
Protectia impotriva uzurii. Uleiurile de motor conforme standardului ACEA trebuie sa ofere protectie eficienta impotriva uzurii si coroziunii, contribuind la prelungirea duratei de viata a motorului.
Controlul depunerilor. Aceste uleiuri trebuie sa minimizeze depunerile in motor, asigurand functionarea optima a componentelor si prevenind blocarea sau deteriorarea acestora.
Compatibilitatea cu convertoarele catalitice. Uleiurile de motor trebuie sa fie compatibile cu sistemele de reducere a emisiilor, asa cum sunt convertoarele catalitice, pentru a asigura functionarea corecta a acestora si pentru a respecta normele de emisii.
Economia de combustibil. Unele standarde ACEA includ cerinte referitoare la economia de combustibil, ce pot influenta consumul de combustibil al vehiculului si emisiile de carbon.
Alegerea uleiului de motor conform Standardului ACEA
Pentru a alege uleiul de motor potrivit pentru vehiculul tau, consulta manualul masinii pentru a afla cerintele specifice ale producatorului si asigura-te ca uleiul de motor ales indeplineste sau depaseste standardele ACEA adecvate pentru tipul si conditiile de functionare ale motorului.
Standardul SAE
Stabilit de Societatea Inginerilor Auto, acest standard descrie vascozitatea uleiului si este marcat pe recipientul de ulei de motor printr-o combinatie de cifre si litera W.
Clasificarea vascozitatii
Standardele SAE pentru vascozitatea uleiurilor de motor sunt exprimate printr-un sistem de notare cu doua numere, cum ar fi 5W-30 sau 10W-40.
Primul numar (gradul de iarna). Primul numar indica gradul de vascozitate al uleiului la temperaturi scazute, masurat in conditii standardizate. Cu cat numarul este mai mic, cu atat uleiul este mai fluid la temperaturi scazute. Litera “W” dinaintea primei cifre inseamna “iarna” (din termenul “winter” din limba engleza).
Al doilea numar (gradul de vara). Al doilea numar indica gradul de vascozitate la temperaturi ridicate, masurat in conditii standardizate. Cu cat numarul este mai mare, cu atat uleiul este mai vascos la temperaturi ridicate.
Utilitatea clasificarii SAE
Alegerea uleiului potrivit. Clasificarea SAE ajuta proprietarii de vehicule sa aleaga uleiul de motor potrivit pentru motorul si conditiile de functionare ale vehiculului.
Asigurarea performantei motorului. Utilizarea unui ulei de motor cu vascozitatea potrivita pentru temperaturile de functionare poate contribui la asigurarea lubrifierii si protectiei corecte a motorului.
Economia de combustibil. Uleiurile de motor cu clasificare multi-grad pot contribui la economia de combustibil, pentru ca reduc frecventa schimburilor de ulei si permit o pornire mai usoara si o functionare mai eficienta a motorului la temperaturi scazute.
Alegerea uleiului de motor conform Standardului SAE
Manualul masinii sau specificatiile producatorului ofera informatii detaliate despre tipul si specificatiile uleiului de motor recomandat pentru motorul vehiculului tau. Insa la fel de important pentru a alege uleiul de motor ade,cvat, conform standardului SAE este sa intelegi cerintele de vascozitate ale motorului tau in functie de conditiile climatice si de utilizare.
Standardul API
Stabilit de Institutul American al Petrolului, acest standard clasifica produsul in functie de mai multe criterii: capacitatea de dispersie si de detergent si protectia impotriva uzurii, oxidarii si coroziunii.
Standardul consta din doua litere: S pentru motoarele pe benzina sau C pentru motoarele diesel. A doua litera indica performanta uleiului. Cu cat litera este situata mai spre finalul alfabetului, cu atat calitatea uleiului este mai mare. De exemplu, un ulei SH va avea performante mai scazute decat un ulei SN.
Etichetarea produselor API
Certificarea API. Uleiurile de motor care indeplinesc standardele API sunt certificate si etichetate cu sigla API Certification Mark. Aceasta indica faptul ca produsul a fost testat si evaluat conform cerintelor API si este compatibil cu standardele de performanta ale organizatiei.
Litera S si Litera C. Uleiurile de motor pentru motoare pe benzina sunt etichetate cu litera S, in timp ce cele pentru motoare diesel sunt etichetate cu litera C, urmate de o litera sau o combinatie de litere care indica clasa specifica de serviciu conform API.
Testele de performanta API
Teste de durabilitate si protectie. API efectueaza teste riguroase pentru a evalua performanta uleiurilor de motor in conditii extreme de temperatura, presiune si uzura. Aceste teste sunt concepute pentru a asigura protectia adecvata a motorului si prevenirea depunerilor si a coroziunii.
Evaluarea emisiilor si economiei de combustibil. API testeaza, de asemenea, emisiile de gaze de esapament si economia de combustibil pentru a se asigura ca uleiurile de motor respecta normele de mediu si contribuie la eficienta consumului de combustibil.
API este o organizatie internationala, astfel ca standardele sale sunt recunoscute si utilizate pe scara larga pe pietele din intreaga lume, inclusiv in Europa. Desi API este o organizatie americana, standardele sale pentru uleiurile de motor si alte produse petroliere sunt adoptate si respectate in intreaga industrie auto, datorita reputatiei sale de fiabilitate si calitate.
Multi producatori europeni de vehicule si producatori de uleiuri de motor isi certifica produsele conform standardelor API, in plus fata de standardele europene relevante, cum ar fi cele stabilite de ACEA si de alte organizatii.
Sursa foto: Freepik.com
Foto: freepik