Specificatiile ACEA si API, dar si cerintele OEM… totul tine de calitatea uleiurilor de motor. Cu alte cuvinte, cerinte care sunt importante, dar percepute uneori ca o adevarata enigma.
Pentru firmele de transporturi si pentru companiile de transport de persoane cu flote mari de vehicule, specificatiile uleiurilor sunt o problema cotidiana, iar concepte precum OEM, ACEA si API nu sunt deloc ceva neobisnuit. API este sistemul american, in timp ce ACEA se refera la motoarele produse in Europa. Acestea sunt cerinte basic, pe care OEM le completeaza apoi cu cerinte suplimentare si propriile lor procese de aprobare.
OEM (Original Equipment Manufacturers – Producatori de Echipament Original) sunt companii precum Volvo, Scania, MAN, Mercedes Benz si Iveco. Pentru motoare grele diesel, se aplica uleiurile din clasa ACEA E, insotite de cerintele insotitoare OEM.
Ce sunt specificatiile uleiurilor?
In cateva cuvinte, specificatiile sunt o indicatie despre calitatea uleiului si se refera la cerintele pe care trebuie sa le respecte pentru a-si indeplini sarcina in motor. Iar aceasta sarcina este sa protejeze viata utila a motorului si sa minimizeze uzura si opririle inutile. Sarcina uleiului de motor se poate referi si la consumul redus de combustibil si, in consecinta, la minimizarea emisiilor.
Cerintele de emisii guverneaza dezvoltarea motorului
Numarul de specificatii si cerintele legate de uleiurile de motor s-au inmultit in ultimii 20 de ani, iar fiecare noua specificatie a devenit mai cuprinzatoare. Motivul este ca producatorii de echipament original au de infruntat limitari tot mai stricte legate de emisii.
Constructia motoarelor s-a schimbat in consecinta si au fost dezvoltate echipamente noi ce pot minimiza emisiile de particule si oxizi de azot. Aceasta inaspreste, la randul sau, cerintele legate de uleiuri, iar utilizatorii trebuie sa se asigure ca folosesc uleiul adecvat, astfel incat flota de vehicule sa poata fi intretinuta la cel mai bun nivel cu putinta.
Lucrul potrivit la locul potrivit
Pe langa cerintele API, ACEA si OEM, exista si cerinte speciale pentru uleiurile pentru cutia de viteze si uleiurile de transmisie. Aceasta face situatia si mai complexa, si este vital sa alegi intotdeauna uleiul potrivit. Intreruperile si blocajele neplanificate sunt de evitat pentru transportatorii si companiile de transport persoane. Folosirea unui ulei inadecvat si afectarea motorului sau reducerea duratei de viata a unui filtru sunt, de asemenea, probleme serioase, ce pot duce la cheltuieli foarte mari pentru reparatii. Asadar, secretul este sa folosesti intotdeauna produsul potrivit in locul potrivit.
Mai simplu, mai ieftin, mai bun
Intreaba-ti furnizorul de lubrifianti si obtine ajutor pentru a clarifica legaturile dintre specificatii. Exista uleiuri universale care indeplinesc cerintele, dar care pot inlocui mai multe produse, pot prelungi intervalul de schimb, simplifica manipularea si reduc costurile?
O evaluare profesionala poate face diferenta. Cu mai putine produse, achizitiile si gestionarea stocurilor este mai simpla si deschide calea pentru economii. Iar odata cu cresterea volumelor pentru un produs, poate fi chiar posibil sa incepi sa utilizezi sisteme automate de monitorizare, ceea ce va simplifica, de asemenea, comanda si achizitia.
Mai putine produse inseamna si reducerea riscului de a folosi un ulei gresit, ceea ce poate fi costisitor. Asa ca nu ezita, cere ajutor si pune piesele la locul potrivit! Nu vei avea decat de castigat!
Noile secvente ACEA pentru uleiuri de motor pentru automobile si masini grele
Asociatia Producatorilor Europeni de Automobile (ACEA) include toti producatorii europeni de vehicule, fie ca este vorba despre automobile sau vehicule comerciale.
Ea este responsabila, cu o contributie din partea producatorilor de aditivi si uleiuri de baza, pentru acceptarea si stabilirea de standarde pentru lubrifiantii de motor. Dezvoltate de Asociatia Europeana a OEM-urilor (Producatorii de Echipamente Originale), secventele ACEA sunt un set de standarde de perfomanta concepute specific pentru nevoile pietei europene.
Aceste teste sunt revizuite periodic si re-publicate odata la aproximativ doi ani, fiind cunoscute drept “secvente”. Producatorii si furnizorii de lubrifianti trebuie sa semneze o scrisoare de conformitate ce ii permite sa citeze specificatiile ACEA pe etichete si informatii legate de produse.
Toate specificatiile ACEA au in fata o litera si apoi un numar: astfel, poti vedea pe cartea tehnica a unui vehicul o fraza precum “un ulei cu un grad de vascozitate 5W-30 ce raspunde specificatiei ACEA A3/B4”.
Prefixul A indica faptul ca specificatia este pentru motoare cu benzina, iar B indica faptul ca este vorba despre un motor diesel. Multe uleiuri de motor moderne sunt capabile sa raspunda mai multor specificatii ACEA simultan. Numarul se refera la categoria din cadrul clasei si va avea diferite limite fizice si chimice.
Asadar, ACEA A3 este pentru un motor pe benzina care necesita caracteristicile unei clase 3, iar acelasi lucru este valabil si pentru B4. Clasificarile ACEA se refera la:
– Categoriile A/B, Motoare diesel petrol&light duty
– Categoriile C, motoare diesel petrol&light duty cu post-tratament pentru emisii
– Categoriile E, motoare diesel grele
Update-urile pentru motoare grele
Editia 2022 a secventelor ACEA pentru motoare grele cuprinde cateva schimbari in categorii. In categoriile cu un continut inferior SAPS, ACEA E6 este inlocuit cu ACEA E8 si ACEA E9 inlocuit cu ACEA11. Iar aceasta se va referi la vehicule noi cu dispozitive after-treatment. Pentru vehiculele mai vechi, sunt mentinute categoriile ACEA E4 si ACEA E7 cu un continut SAPS mai mare, pentru a oferi protectie vehiculelor care fac deja parte din flota.
Un aspect al schimbarilor este includerea si adoptarea testelor bazate pe API. Aceasta contribuie la crearea unor sinergii globale mai mari intre categoriile API si ACEA, si alinierea cerintelor globale pentru o performanta minima a lubrifiantilor. Includerea testului T-13 aduce noi niveluri de performanta a controlului oxidarii la ACEA E8 si ACEA E11.
Performanta buna la oxidare este importanta pe parcursul duratei de viata a uleiului, pentru ca previne ingrosarea uleiului si formarea de acizi in motor. Iar testul de aerare a uleiului Caterpillar pentru E8 si E11 incude o performanta imbunatatita la aerare.
Controlul aerarii uleiului este absolut critic pentru functionarea motorului, pentru ca aerarea poate duce la infometarea de ulei, pierderea puterii si accelerarea uzurii motorului.
Modificarile suplimentare includ un accent sporit pe curatenia biodieselului si compatibilitatea biodieselului prin obtinerea de merite crescute ale pistonului in testul de curatare a biodieselului OM646. Asadar, biodieselul poate schimba calitatile lubrifiantilor, influentand capacitatea de a proteja continuu motorul, iar categoriile API nu au cerinta de a verifica compatibilitatea lubrifiantilor cu biodiesel, in timp ce ACEA are un test care analizeaza compatibilitatea cu biodiesel a lubrifiantilor.
Cele mai recente componente utilizate in constructia motoarelor vor fi si ele incluse in urmatorul update ACEA sub forma testului OM471 care aduce ambele pistoane din otel in tehnologia Euro VI. Acest nou test de motor va fi inclus in ACEA E8 si E4 in locul lui OM501LA, cu optiunea de a mentine OEM501LA in ACEA E4.
Inlocuirea lui OM501LA este, de asemenea, explorata pentru a sprijini categoriile ACEA E7 si ACEA 11.
Desi nu au fost inca finalizate, potentialele candidate sunt si testele de motoare Caterpillar 1N si/sau 1K cu un singur cilindru pentru un ACEA E7 si testul de motor Caterpillar C13 pentru ACEA C13.
Pentru ca OEM se concentreaza din ce in ce mai mult pe cresterea eficientei si reducerea emisiilor, mentinand in acelasi timp durabilitatea, update-urile viitoare ale ACEA vor include probabil doua noi categorii ACEA F, concepute pentru a oferi o economie de combustibil imbunatatita utilizatorului final printr-o vascozitate HTHS mai mica, in comparatie cu secventele conventionale pe care le vedem astazi.
Update-uri pentru motoarele de automobile
Cele mai recente specificatii ACEA A7/B7 si C6, ce ofera o acoperire cuprinzatoare in intreaga Secventa Europeana de Ulei ACEA 2021 pentru motoarele usoare, se concentreaza, de asemenea, pe emisii si pe economia de combustibil.
Noile secvente ACEA au intrat in vigoare la 1 mai 2021 si au fost obligatorii pentru toate vanzarile noi incepand cu 1 mai 2022. Ca atare, noile secvente, in special noile categorii A7/B7 si C6, vor juca un rol critic in modelarea pietei europene PCMO in anii ce vor urma.
A7/B7 este o categorie noua, bazata pe A5/B5. Formularile care indeplinesc cerintele introduse de A7/B7 trebuie sa combine performanta de pre-aprindere la viteza redusa (LSPI), protectia la uzura lantului pentru a aborda problemele motoarelor moderne pe benzina cu injectie directa si sa ofere o curatenie de varf compresoarelor turbocharger.
C6 este categoria corespunzatoare cu continut redus SAPS, bazata pe C5, ce adauga aceleasi caracteristici de performanta a motorului ca si A7/B7, dar lubrifiantii trebuie sa treaca si un nou test de economie de combustibil pentru a atinge specificatia C6. Acest nou test face ca C6 sa fie cea mai importanta dintre noile categorii, datorita potentialului interesant de economie de combustibil care poate fi atins prin formularea la clasele SAE XW-20.
Gradele API si evolutia acestora
Institutul American al Petrolului (API) a stabilit standarde pentru calitatea uleiului de motor inca de la crearea sa. De-a lungul anilor, gradele API au evoluat, adaptandu-se la evolutiile tehnologice si la cerintele mereu in schimbare ale motoarelor.
Gradele API pentru motoare pe benzina
In anii 1930, API a introdus prima serie de clasificari pentru uleiurile pentru motoare pe benzina, incepand cu gradul SA. Fiecare noua categorie marcheaza o imbunatatire fata de cea anterioara, oferind o protectie mai buna a motorului si o performanta superioara. Iata o scurta trecere in revista:
SA – introdus in anii 1930, acesta a fost gradul original pentru uleiurile de motor minim rafinate.
SB – dezvoltat in anii 1950, acest grad era pentru motoarele acelei ere.
SC – introdus in 1964, potrivit pentru motoare construite in perioada 1964-1967.
SD – dezvoltat in 1968 pentru motoarele din 1968-1971.
SE – introdus in 1972 pentru motoare din 1972-1979.
SF – dezvoltat in 1980 pentru motoare construite in anii 1980.
SG – introdus in 1989 pentru motoare din 1989-1993.
SH – adus in 1993 pentru motoare din anul 1994.
SJ – introdus in 1996 pentru motoare din 1997-2001.
SL – dezvoltat in 2001 pentru motoarele de pana in 2004.
SM – lansat in 2019 si potrivit pentru motoare construite in 2011 sau inainte.
SP – cel mai recent grad, introdus in 2020, este potrivit pentru toate motoarele aflate in prezent pe sosele.
Gradele API pentru motoare diesel
Pentru motoarele diesel, sistemul de clasificare a inceput cu clasa CA. Similar uleiurilor de motor pentru motoare pe benzina, fiecare grad ulterior a marcat o imbunatatire fata de precedentul.
– CA – introdus in 1949 pentru motoarele cu sarcina moderata.
– CB – dezvoltat in 1961 pentru motoare cu sarcina usoara.
– CC – introdus in 1961 pentru motoarele cu sarcini moderate pana la mari.
– CD – dezvoltat in 1955 pentru motoare de mare viteza, in patru timpi.
– CE – introdus in 1985 pentru motoare de mare viteza, in patru timpi.
– CF-4 – dezvoltat in 1990 pentru motoare de mare viteza, in patru timpi.
– CG-4 – introdus in 1995 pentru motoare de mare viteza, in patru timpi, pentru sarcini mari.
– CH-4 – dezvoltat in 1998 pentru motoare de mare viteza, in patru timpi.
– CI-4 – introdus in 2002 pentru motoare de mare viteza, in patru timpi.
– CJ-4 – dezvoltat in 2006 pentru motoare de mare viteza, in patru timpi.
– CK-4 – cea mai recenta clasa, introdusa in 2016, este potrivita pentru toate vehiculele aflate in acest moment pe sosele.
Intelegerea istoriei si evolutiei claselor API poate oferi o mai buna apreciere a progreselor in tehnologia uleiurilor de motor. Atunci cand alegi un ulei de motor, trebuie sa iei in considerare gradul API al acestuia.
Sursa foto: Unsplash.com
Foto: freepik