Sistemele de monitorizare a duratei de viata a uleiului (OLM) sunt o modalitate de a ajuta soferii sa mentina uleiul de motor in stare buna. Aceste sisteme monitorizeaza starea uleiului de motor si alerteaza soferii cand este timpul sa il schimbe.

Nu mai este un secret pentru nimeni ca uleiul de motor este esential pentru buna functionare a vehiculului, actionand ca un lubrifiant, racitor si sigilant, prevenind frecarea, supraincalzirea si scurgerile. Insa uleiul de motor se uzeaza in timp si trebuie schimbat la intervale regulate. Schimbarea uleiului la timp este importanta pentru a mentine vehiculul in stare buna de functionare si pentru a preveni defectiunile costisitoare.
Nu cu mult timp in urma, majoritatea coducatorilor auto schimbau uleiul odata la 4800 de km, indiferent de situatie, poate doar cu exceptia celor care foloseau uleiuri sintetice de top, ce veneau cu avantajul unui interval de schimb foarte mare.
Dupa care au aparut sistemele de monitorizare a duratei de viata a uleiului de motor (OLM), care au schimbat totul in industrie!

Ce au schimbat sistemele OLM?

Daca sistemele de monitorizare de prima generatie erau simple si se bazau pe kilometraj pentru a recomanda intervale fixe de schimb de ulei, indiferent de conditiile de operare, sistemele de astazi sunt mult mai sofisticate de atat. Ele monitorizeaza diverse conditii despre care se stie ca reduc durata de viata a uleiului, introduc aceste valori intr-un algoritm si redau procentajul din durata de viata a uleiului pe care il vezi pe display-ul masinii tale.
Astazi, este ceva normal ca un sistem OLM care echipeaza un vehicul condus in conditii normale sa recomande schimbul de ulei la 16.000 de km sau chiar mai mult. Astfel, aceste sisteme au prevenit de-a lungul timpului irosirea a tone de ulei in stare perfecta de functionare…

Ce urmareste un sistem de monitorizare a duratei de viata a motorului?

La drept vorbind, folosirea termenului “monitorizare” a duratei de viata a uleiului este o descriere gresita pentru aceste sisteme. Un termen mai bun ar fi “estimare” a duratei de viata a uleiului. Pentru ca aceste sisteme nu monitorizeaza efectiv nicio proprietate fizica sau chimica a uleiului; ele acumuleaza doar date de pe computerul vehiculului si prezic modul in care obiceiurile tale de condus si conditiile de operare pot afecta vascozitatea uleiului, cifra de baza totala (o masura a capacitatii de detergent ramase), nivelul de oxidare si alti factori.
Pentru ca sistemele OLM nu pot masura aceste proprietati esentiale asa cum ar putea sa o faca un chimist intr-un laborator, cum ar putea sti cand uleiul ajunge la un procent de viata ramasa de 10%, de exemplu? El poate doar sa estimeze durata de viata in functie de un algoritm.

Conditiile de condus afecteaza procentajul de viata al uleiului

Sistemele de monitorizare a duratei de viata a uleiului monitorizeaza clima, obiceiurile de condus si alte conditii. Algoritmul calculeaza kilometrajul, timpul de inactivitate a motorului, temperaturile motorului, timpul de mers, sarcina motorului si pornirea si oprirea aprinderii. Dupa care stabileste un interval de schimb al uleiului cuprins intre 4.800 km si 16.000 km sau mai mult, in functie de conditii.
De obicei, un OLM stabileste intervale de schimb de ulei cuprinse intre 8.000 si 11.000 km.
Desi sistemele de monitorizare sunt avansate in comparatie cu intervalul universal de schimb de 4800 de km, de acum cativa ani, exista totusi si unele minusuri ale tehnologiei.

Ce nu urmareste un sistem de monitorizare a duratei de viata a uleiului?

Nivelul uleiului

Sistemele de monitorizare a duratei de viata a uleiului nu urmaresc cantitatea de ulei din motorul tau. Insa daca ramai complet fara ulei, sa speram ca se va aprinde macar becul de bord pentru presiunea uleiului, inainte ca motorul sa se defecteze. O practica buna este sa verifici uleiul cel putin o data pe luna pentru a evita un astfel de scenariu.

Calitatea uleiului

Sistemele de monitorizare a duratei de viata a uleiului nu au capacitatea de a masura calitatea uleiului. Ele nu pot face distinctia intre un ulei de motor sintetic de top si un ulei vegetal (nu incerca asta acasa!). De aceea, sistemul OLM se poate declansa chiar daca uleiul din motor mai are mii de kilometri de parcurs pana sa necesite o schimbare la modul real. Daca stii ca folosesti un ulei sintetic de cea mai buna calitate, poti folosi uleiul in siguranta pentru intervalul complet recomandat pe eticheta.

Starea uleiului

Indiferent cat de sofisticat este sistemul tau OLM, el nu iti va spune, de exemplu, ca exista 1.000 ppm de metal uzat in uleiul tau. Doar analiza uleiului poate face asta. Daca nu ai incercat analiza uleiului de motor, este recomandabil sa o faci! Analiza uleiului poate oferi o perspectiva asupra multor aspecte diferite ce tin de vehiculul tau.

De ce ai nevoie de un sistem de monitorizare a duratei de viata a uleiului?

In ciuda lipsurilor pe care le au, sistemele de monitorizare a duratei de viata a uleiului ofera o alternativa mai buna fata de irosirea uleiului de motor perfect functional.
OLM-ul tau va actiona, de asemenea, ca o protectie impotriva unui interval prea mare de condus intre schimburile de ulei, in conditii severe. E posibil ca multi soferi sa nu-si dea seama ca isi supun vehiculele la timpi de ralanti prea lungi sau deplasari scurte frecvente, ceea ce poate expune motorul la uzura daca nu tii cont de schimburile de ulei.

Metode si tehnologii de monitorizare a calitatii uleiului

Daca nu te satisface un simplu sistem de monitorizare a duratei de viata a motorului, bazat pe un algoritm, asa cum l-am descris mai sus, ai mai jos cateva dintre principalele metode si tehnologii utilizate pentru monitorizarea duratei de viata a uleiului de motor.

Senzori si sisteme de monitorizare la bord

Exista posibilitatea utilizarii de senzori de calitate a uleiului care masoara parametri precum vascozitatea, nivelul de aciditate si contaminarea cu particule metalice. Sistemele de monitorizare la bord pot analiza aceste date si oferi informatii in timp real despre starea uleiului.

Analiza uleiului in laborator

Prin prelevarea de mostre de ulei si analiza acestora in laborator, se pot obtine informatii detaliate despre compozitia chimica, nivelul de uzura si contaminarea cu particule. Aceasta metoda ofera o imagine detaliata a starii uleiului si poate ajuta la identificarea problemelor potentiale ale motorului.

Sisteme de monitorizare a vascozitatii

Unele dispozitive monitorizeaza vascozitatea uleiului in timp real pentru a identifica schimbarile semnificative care pot indica uzura sau degradare.

Sisteme de diagnosticare a motorului

Motoarele moderne sunt echipate cu sisteme de diagnosticare, ce furnizeazaz informatii despre performanta motorului, inclusiv starea uleiului.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik