In contextul global al cautarii unor surse alternative de energie pentru activitatile din viata de zi cu zi, un grup inovativ din Olanda a gasit raspunsul la o problema care ne preocupa pe toti: transportul de persoane. Grupul despre care este vorba a creat o masina care functioneaza pe baza energiei solare si care poate sa furnizeze energie si retelei electrice.
Vehicule care functioneaza pe baza de energie solara
Aceasta masina a fost numita de catre grupul din Eindhoven, Stella Vie, si este considerata a fi cea mai eficienta masina de familie construita vreodata, conform unui articol postat pe blogul Shell. Masina a fost prezentata in cadrul World Solar Challenge, un eveniment bianual la care participa vehicule care functioneaza pe baza energiei solare si care trebuie sa parcurga o distanta de 3000 km din Darwin pana in Adelaide, Australia. Stella Vie a concurat la categoria Cruiser.
The Guardian a afirmat, referitor la acest eveniment, ca Stella Vie si Tesla S reprezinta viitorul. Dar intrebarea este daca o astfel de masina este fiabila pe strazile noastre, daca nu este doar un moft? Adevarul este ca in prezent, exista posibilitatea de a achizitiona o masina solara. Hibridul Prius de la Toyota vine cu optiunea de a avea un acoperis exterior plin de celule solare, care sa ii dea vehiculului 5 km in plus la distanta dorita.
Pentru a putea acumula mai multa energie, ar trebui ca nu doar acoperisul sa prezinte celule solare, ci majoritatea suprafetei superioare care ia contact cu exteriorul. Asta ar insemna ca designul vehiculelor se va schimba, astfel incat suprafata exterioara a lor sa poata acumula cat mai multa energie solara. Se preconizeaza ca nu doar suprafata care in mod normal este vopsita va trebui sa beneficieze de celule solare, ci chiar si parbrizul si luneta.
Eficienta energiei solare in functie de pozitia geografica
Daca ne referim la o masina precum Tesla S, atunci este vorba de aproximativ 10 metri patrati care trebuie imbracati in celule solare. Sa ne imaginam ca aceasta Tesla S ruleaza in Statele Unite in luna iunie, cand energia solara receptionata zilnic de un metru patrat de suprafata acoperita cu celule solare este de 7kWh. Daca conversia energiei solare in energie electrica este de 40%, inseamna ca in jur de 28 kWh ar putea fi colectati si folositi. Problema este ca in decembrie, aceasta cantitate de energie scade la 8 kWh.
Aceste cantitati de energie sunt de ajuns pentru o masina de familie, cum este Stella Vie, care ar putea parcurge in jur de 50 km/zi si ar consuma 1 kWh, dar nu si pentru Tesla S, cu sistemul sau de incalzire, de aer conditionat, media, sisteme de siguranta, electronica de la bord, sistemele IT etc. Pentru o Tesla S, 50 km parcursi intr-o zi poate sa egaleze un consum de 10 kWh. Si problema este cand vine iarna si energia solara nu mai este atat de puternica. Balanta in exces care se acumuleaza in timpul verii ar putea fi transferata catre reteaua electrica, dupa cum recomanda Shell.
Dar o balanta in exces poate fi realizata numai daca vorbim despre zone calduroase prin definitie, pentru ca daca luam Londra cu ploile ei in calcul, vom observa ca aici o masina solara nu ar genera prea multa energie in timpul iernii (mai putin de 2 kWh), chiar daca vara s-ar descurca mai bine (in jur de 18 kWh). Facand o medie, probabil ca o masina solara in Londra nu ar avea foarte mare succes, deoarece cerintele ei de electricitate nu ar putea fi satisfacute pe deplin.
Scenarii pentru un viitor plin de soare
In afara de locatia geografica, o masina solara care sa fie cu adevarat eficienta ar trebui sa fie parcata toata ziua la soare sau sa se afle pe drum mereu, eventual in zone unde bate soarele, nu printre copaci desi si inalti. In plus, pentru ca energia solara sa poata fi captata, masina trebuie sa fie curata, ceea ce este destul de greu pentru anumite zone unde exista mult praf, pomi care isi pierd zilnic frunzele sau florile direct pe masini, sau unde cladirile insele blocheaza lumina soarelui sa ajunga direct pe masinile solare.
Cu toate acestea, in prezent se lucreaza intens la dezvoltarea tehnologiilor solare, predictia fiind ca pana in 2030 masinile sa functioneze in parte datorita energiei solare. Mai este mult pana atunci, insa scenariile facute astazi ne dau sperante si prevad un viitor interesant transportului de maine.
Foto: freepik