Atunci când a pierdut supremația clasei de lux în favoarea rivalilor de la BMW și Audi, Mercedes a încercat să înțeleagă motivele din spatele acestui eșec și să găsească o soluție pentru a remedia situația. În cel mai pragmatic stil german, designerii Mercedes au analizat modul optim prin care marca de lux germană se putea repoziționa pentru a dobândi iarași locul fruntaș în clasamentul producătorilor de automobile premium.
Primul pas a însemnat reinventarea mărcii și tranziția de la luxul conservator la luxul ultramodern prin adoptarea unor teme stilistice precum minimalismul, autenticitatea și nota artistică. Cel care a fost însărcinat cu sarcina esențială a reinventării imaginii prestigiosului brand Mercedes a fost tânărul designer Gorden Wagener. Wagener i-a luat locul legendarului designer șef al Mercedes, profesorul Peter Pfeiffer, într-o mutare care a confirmat schimbul de generații și disponibilitatea unei mărci ultra-conservatoare de a privi către viitor.
Gorden Wagener a lucrat pentru Mercedes încă din 1997. În calitate de șef al Departamentului de Design Avansat, Wagener s-a numărat printre pionierii avantgardismului în cadrul mărcii din Stuttgart, acesta contribuind la dezvoltarea unor concepte de automobile care mai târziu aveau să se concretizeze în implementarea unor strategii de design pe modelele de serie. La doar 45 de ani, Wagener a devenit cel mai tânăr designer șef al Mercedes, în 2008 fiind însărcinat cu obiectivul de a reîmprospăta imaginea Mercedes și de a realiza tranziția de la luxul tradițional la luxul modern. Filozofia inovatoare de design adoptată sub îndrumarea lui Wagener a atras clienți noi și foarte tineri către marcă, lucru neobișnuit până în prezent.
Wagener a subliniat importanța limbajului de design pentru clientela tânără, afirmând că designul a devenit un factor cheie pentru atragerea de noi cumpărători în detrimentul fiabilității. Wagener a declarat: „În prezent nu mai există mașini proaste. Nu mai este vorba doar să ajungi cu mașina din punctul A în punctul B, ci de modul în care ajungi din punctul A în punctul B”.
Wagener a declarat că simplitatea este unul dintre elementele cheie ale abordării pe care o are în privința designului noilor modele Mercedes. Acesta a denumit conceptul său de design Puritate Senzuală deoarece îl consideră deopotrivă modern și high tech. Wagener este de părere că un cumpărător tipic de automobile de lux caută autenticitatea, așa că pedigree-ul brandului este crucial. Totuși, Wagener este de părere că și în cazul producătorilor de automobile de lux este nevoie de o reinventare a imaginii în detrimentul tradiționalismului obtuz. Wagener a declarat că pentru noua gama de automobile Mercedes (care include modele precum noua clasa A, CLA, noua clasa C sau GLA) s-a inspirat din simplitatea designului produselor electrocasnice Braun din anii 1960 și din curentul artistic Bauhaus din anii 1930.
De altfel, imaginea noilor modele realizate de Wagener a reușit să atragă un număr impresionant de clienți noi. De exemplu în Europa, 60% din clienții modelului CLA se află la prima achiziție a unui model Mercedes. Totodată, noua Clasa A a reușit tranziția de la un model pătrățos adresat clienților de vârsta a III-a la un model sportiv și atractiv care se adresează în primul rândul clienților cu vârsta de sub 35 de ani. Derivat din clasa A, modelul sedan CLA a atras în SUA clienți noi în proporție de peste 80% și asta tocmai datorită imaginii sale tinerești și seducătoare.
Gorden Wagener a lucrat în calitate de designer pentru exterior în cadrul Volkswagen și a mai trecut prin curtea celor de la Mazda și General Motors înainte de a fi recrutat de Mercedes în 1997. Contribuția sa la reinvetarea limbajului de design al mărcii din Stuttgart este considerată drept cea mai semnificaficativă din ultimii 30 de ani.
Foto: freepik