Schema urmeaza sa fie emisa in decurs de 18 luni. Potrivit firmei de avocatura Schoenherr Romania, in randul investitorilor din tara exista un apetit in crestere pentru proiecte solare la scara mare.
Energia solara fotovoltaica, ce reprezinta un procent modest de numai 7% din productia de electricitate a Romaniei, va avea – potrivit estimarilor – o crestere mai mare decat alte surse de energie. Potrivit Planului National pentru Energie si Clima (NECP), energia solara fotovoltaica se va extinde de la 1362 de MW din prezent, pana la 5054 de MW pana in 2030.
Tara trebuie sa instaleze in urmatorii 10 ani o capacitate totala de 6 GW de sisteme eoliene si solare fotovoltaice noi.
“In prezent, nu exista o schema de suport pentru proiecte nou-construite, dar Romania face eforturi pentru implementarea unui nou mecanism” a spus Monica Cojocaru, partener in cadrul Schoenherr Romania, citata de PV Magazine. “Am observat un interes tot mai mare pentru energia regenerabila pe piata si in randul clientilor nostri, in ultimele luni”.
George Niculescu, secretar de stat in cadrul Ministerului Energiei spune ca mecanismul Contractului pentru Diferenta (CFD) ar trebui sa intre in vigoare in cel mult doi ani.
„Ministerul isi propune un program accelerat, ce ar face noua schema de sprijin disponibila in decurs de 16-18 luni”, a spus el in cadrul unui eveniment organizat de Schoenherr Romania. Niculescu a mai spus ca orientarile de finantare pentru accesarea Fondului de Modernizare al UE ar putea fi gata pana la finele acestui an.
Organizatia Patronala a Producatorilor de Energie Regenerabia din Romania (PATRES) pledeaza pentru reforme ample ale pietelor locale de energie, precum si pentru un rol mai important al prosumatorilor.
„Romania are un cost foarte mare de echilibrare a energiei electrice, unul dintre cele mai mari din Europa. Ea trebuie sa-si revizuiasca masurile politice pentru a stimula investitiile”, a declarat vicepresedintele PATRES, Martin Moise, pentru PV Magazine, subliniind ca Romania se confrunta in acest moment cu o criza energetica, avand o dependenta tot mai mare de importuri.
Problemele instalatiilor fotovoltaice sunt legate, de asemenea, de modificarile recente ale legislatiei privind terenurile agricole. „Lucrurile s-au complicat mai mult fata de primul val de investitii in energie regenerabila din Romania”, a comentat Simona Chirica, partener in cadrul Schoenherr Romania. „Pe langa aspectele juridice analizate de obicei in cadrul obtinerii terenurilor necesare dezvoltarii proiectelor de energie regenerabila (care sunt destul de numeroase), trebuie luate in considerare foarte atent si o serie de aspecte ridicate de modificarile legislative recente, printre acestea fiind si noua procedura de vanzare a terenurilor agricole, introdusa anul trecut, sau necesitatea obtinerii unui certificat de calitate a solului”.
In cadrul publicatiei anuale Schoenherr, „Reinnoieste Romania”, sunt subliniati pasii imediati pe care trebuie sa ii faca tara noastra: transpunerea RED II, deschiderea drumului pentru contracte bilaterale directe (PPA), accelerarea introducerii mecanismului de sprijin CFD, adoptarea noii legi a energiei electrice si a legii energiei eoliene offshore, facilitand in acelasi timp accesul la finantarea UE.
Romania si-a atins anticipat targeturile pentru 2020 datorita schemei de sprijin implementata din 2008 pana in 2011. Potrivit raportului, rezultatul pozitiv a „incurajat” pasivitatea guvernului roman, autoritatile concentrandu-se pe limitarea efectelor schemei de sprijin asupra facturilor la energie.
Productia curenta de energie electrica a Romaniei provine in mare parte din hidroenergie (34%), carbune (21%) si facilitati eoliene (15%).
Foto: freepik