MARCO WITTMANN A DEVENIT PRIMUL PILOT BMW CU MAI MULTE TITLURI ÎN DTM LA FINELE SEZONULUI NUMĂRUL 30 DIN ISTORIE. MODUL ÎN CARE A REUȘIT SĂ SE ÎNCORONEZE CAMPION A FOST CU ADEVĂRAT SPECIAL, DAT FIIND CĂ A FOST ADESEA LA ANI-LUMINĂ DE COECHIPIERII SĂI ÎN CAPACITATEA DE ÎNȚELEGERE ȘI DE EXPLOATARE A UNUI MATERIAL TEHNIC CU VIZIBILE CARENȚE ÎN RAPORT CU AUDI.

Dacă pentru Pascal Wehrlein titlul din DTM a fost doar o trambulină către Formula 1, la fel cum se întâmpla și pentru predecesorii săi din tabăra Mercedes (Paffett și di Resta), Marco Wittmann este acel om de care seria germană de turisme avea nevoie: tânăr, venit din Formula 3 și setat să conducă balul unui schimb de generații. Într-un pluton în care s-au aflat deținătorii a 10 din ultimele 12 titluri DTM, victoria a fost cu atât mai dulce. Iar când punem în balanță handicapul cu care modelele M4 au rămas după stagiunea anterioară nefastă, e tot mai clar că Wittmann a reușit să scoată din joben niște numere de magie care-l propun pentru titlul neoficial de cel mai bun pilot de turisme al anului.

Doar două mențiuni se impun: monștrii din DTM nu prea mai pot fi numiți ”turisme”, iar undeva diametral opus pe glob a fost poate la fel de impresionant Shane van Gisbergen.

Să trecem așadar în revistă stagiunea 2016 cu cele nouă duble manșe care l-au adus pe Wittmann în clubul celor cu cel puțin două titluri în DTM, acolo unde-i mai regăsim pe Klaus Ludwig, Bernd Schneider, Mattias Ekstrom și Timo Scheider. Învinsul neamțului a fost Edo Mortara, care a decis la final de an să facă mutarea de la Audi la Mercedes, cu speranța că ar putea fi mai bine susținut în tentativa sa de a deveni campion.

Practic, BMW a fost singurul constructor care și-a știut încă din primăvară calul de bătaie, iar acesta e doar meritul lui Wittmann, care a atins culmi ale performanței în condiții dificile, spre uluirea coechipierilor săi aflați mult în urmă. Audi a jonglat între Green și Mortara, iar Mercedes între di Resta și Wickens. Regia a fost uneori deranjantă pentru spectatori, așa că și puținii fani neutri din DTM trebuie să se fi bucurat că am avut un campion onest, care și-a văzut recompensată munca de pe circuit.

1.HOCKENHEIM

Pentru a patra oară la rând, Pitstops a obținut acreditări la o etapă DTM disputată la Hockenheim. Alexandru Șiclovan și Bogdan Toma au văzut manșa secundă chiar de la marginea pistei, la ieșirea din acul de păr. Drumul de noapte între etapa de WEC de la Spa-Francorchamps disputată sâmbătă și acțiunea de la Hockenheim a fost obositor, însă spectacolul asigurat de Paul di Resta și urmăritorii săi a dat o energie fantastică redactorilor noștri. Cu o zi mai devreme, primul învingător din 2016 fusese Edoardo Mortara, care anunțase culoarea – obiectivul grupării lui Wolfgang Ullrich era un trio de titluri, după ce le-au scăpat printre degete coroanele în anii anteriori în pofida superiorității modelului RS5.

2.RED BULL RING

Audi și Mercedes începuseră bine sezonul, însă circuitul din Styria era un fief de tradiție BMW și balanța s-a echilibrat încă de sâmbătă, când Marco Wittmann și-a condus colegii către un triumf răsunător: un singur intrus în top 6 – Edo Mortara pe 3 cu al său Audi. Doar un model Mercedes a punctat, Paul di Resta fiind liderul detașat al grupului suferind din Stuttgart. Contorul lui Jamie Green era încă la zero, în timp ce Timo Scheider și Esteban Ocon vedeau pentru prima oară linia de sosire în 2016.

Deja prin victoria lui Timo Glock de a doua zi s-au iscat primele discuții legate de dispensa cu care începuseră cei de la BMW sezonul – un avantaj net de 7,5kg în raport cu mașinile rivale. Audi l-a scos pe Ekstrom din pluton printr-o strategie diferită, ceea ce urma să devină un obicei pentru doctorul Ullrich de-a lungul sezonului, în tentativa sa de a exprima potențialul rapidului model RS5. Edo Mortara a greșit în duelul cu Antonio Felix da Costa și a pierdut puncte importante. Mercedes a reușit contraperformanța unui zero absolut în dreptul punctelor înscrise duminică la Spielberg.

3.LAUSITZRING

Nu i-a luat mult lui Miguel Molina să obțină cea de-a doua sa victorie în DTM: doar șase starturi s-au mai scurs de când spaniolul pusese capăt la Nurburgring secetei de mai bine de cinci sezoane fără vreun triumf în această categorie. Jamie Green și Robert Wickens au completat podiumul într-un weekend în care peste 100.000 de spectatori au luat loc în gigantica tribună, unde s-au bucurat de tot ce are mai bun Germania: Formula 4, ADAC GT, Superbike și (mai ales) DTM.

Prima treime a campionatului s-a încheiat cu un moment emoționant – Lucas Auer a obținut primul său succes în DTM și totodată primul pentru gruparea lui Peter Mucke, sediul acesteia fiind tocmai lângă circuitul Eurospeedway. Fiecare dintre cei trei constructori reușise câte două succese, iar dinamica balastului ducea la un echilibru vizibil. Diferența urma să se facă la constanța protagoniștilor în a puncta. BMW părea totuși să nu aibă vreun alt pilot cu pretenții la titlu în afara lui Wittmann, în timp ce Audi și Mercedes încă vedeau câte 3-4 nume cu șanse, chiar dacă, spre exemplu, di Resta nu punctase deloc pe Lausitzring.

4.NORISRING

Edo Mortara a devenit primul pilot care-și dublează victoria, însă nu așa ar fi dorit Audi să încheie seceta de pe traseul stradal cel mai apropiat de fabrică. Mattias Ekstrom a ratat punctul de frânare în acul de păr Grundig și a executat un ”push him out” involuntar tot în dauna a doi piloți Mercedes – liderii întrecerii, Vietoris și Wickens. Spiritele s-au încins pe bună dreptate, Green și di Resta au moștenit podiumuri neașteptate, iar Wittmann a maximizat recolta de puncte printr-un loc 4.

Manșa a doua a adus un triumf incontestabil pentru Audi, primul din cariera lui Nico Muller. Acesta a executat perfect strategia și l-a devansat la boxe pe Tom Blomqvist, modelele BMW fiind ceva mai agile după o reducere a balastului. Green și Wickens nu au punctat, în timp ce Wittmann a reușit încă o clasare în top 6, în fața lui Mortara.

5.ZANDVOORT

Momentul crucial al campionatului s-a produs chiar la jumătatea sezonului, iar Pitstops a asistat încă o dată la emoționanta desfășurare, colectând reacții la cald și imagini spectaculoase. În prima manșă, Edo Mortara a fost penalizat pentru depășirea vitezei sub full course yellow, aparatele de măsură ale DMSB indicând în mod eronat abaterea! Însă punctele au fost pierdute de italian, în timp ce Wittmann a urcat pe podium într-o manșă încheiată în urma lui Robert Wickens.

Wickens era pe val, însă manșa secundă i-a adus și lui o doză incredibilă de ghinion, sub forma unei pene. Astfel, a învins Jamie Green, care a devenit cel mai bine clasat pilot Audi la general. Asta avea să-l compromită ulterior pe Mortara, date fiind ordinele de echipă. Cât despre Wittmann, pentru a noua oară la rând a adus mașina în primii 8!

6.MOSCOVA

Nu doar Audi s-a dedat la ordine de echipă cinice în 2016, ci și Mercedes. La fel cum se întâmpla la Nurburgring în 2015 (și în atâtea alte ocazii), coechipierii celui mai bine clasat pilot al mărcii din Stuttgart s-a dat din calea liderului lor în Rusia. Wickens a primit pe tavă succesul, fiind urmat de colegii di Resta, Paffett și Gotz într-o ordine care întâmplător oglindea ierarhia la general. Bonus: Marco Wittmann nu a putut ajunge în zona punctelor în cea mai slabă zi a modelelor BMW de la începutul sezonului (8p).

Soarta s-a răzbunat pe Wickens pentru cadourile din ziua precedentă, modelul #6 fiind afectat de probleme cu servodirecția. Astfel, în urma acestuia s-a format un trenuleț din care au ieșit doar cei ce au beneficiat de o strategie optimă (Spengler, Farfus). Încă o dată, coechipierii lui Wickens i-au ținut spatele, sacrificându-și cursele în folosul unui loc 5 pentru canadian. În frunte însă nimeni nu s-a putut apropia de Marco Wittmann, care-i demotiva pe toți prin cea de-a doua victorie stagională.

7.NURBURGRING

Lucas Auer a stabilit timpul de pole, însă o penalizare l-a promovat pe Wittmann într-o postură ideală. Liderul campionatului a evadat, cu spatele asigurat de Blomqvist, care a respins atacurile venite din partea celor de la Audi. Green a încercat să-l surprindă pe conaționalul său, apoi de la boxe a venit ordinul de a-l lăsa pe Mortara să încerce și el cu pneuri mai proaspete. Nici italianul nu a putut urca pe 2 și rocada cu Green s-a produs încă o dată, așa cum era corect. Totuși, Mortara s-a simțit ofensat și se spune că acesta ar fi fost momentul în care a decis să se mute la Mercedes.

Una dintre cele mai frumoase curse din actualul sezon a avut loc duminică pe Ring, acolo unde Lucas Auer a rezistat în prima parte a cursei în fața atacurilor lui Wittmann, însă Edo Mortara i-a devansat pe amândoi printr-o strategie perfectă și o depășire pe muche de cuțit în dauna nepotului lui Berger. Mattias Ekstrom a imitat strategia lui Mortara, fiind iarăși implicat într-un duel încins cu Spengler pe final. Jamie Green a comis o eroare de apreciere în duelul cu Paffett și astfel Audi trăgea ponoasele deciziei din ziua anterioară, acum când Mortara era din nou cel mai bine clasat la general. Wittmann a sosit pe 3, acesta fiind cel de-al 250-lea podium pentru BMW în DTM.

8.HUNGARORING

Toată echipa Audi era în slujba lui Edo Mortara pe final de sezon și puțin a lipsit ca rezultatul perfect să se concretizeze. BMW reușise un top 7 integral anul trecut la Zandvoort, însă Audi a venit cu toate mașinile în fruntea grilei la Budapesta. Veteranii Ekstrom și Scheider au fost prinși în clinciurile de după start și doar șase modele RS5 au ajuns la sosire în formație, cu Mortara desigur învingător, urmat de Green și compania. Wittmann a fost, ca mai mereu, best of the rest, iar numărul adversarilor pentru titlu scădea odată cu apropierea finalului de sezon: doar trei mai rămâneau în cărți.

Sub ochii noștri s-a consumat cel mai tensionat start din 2016, în manșa secundă: Edo Mortara a fost orbit de furia plecării slabe din pole, iar în momentul în care rivalul Wittmann s-a insinuat pe lângă el, a ripostat printr-un contact ce putea avea urmări grave. Victoria i-a revenit lui Mattias Ekstrom, la ultimul start din actualul sezon, dat fiind că finala DTM se suprapunea cu o etapă din mondialul de rallycross unde era lider la general. Wittmann a adus mașina avariată pe 4, însă a fost descalificat post-cursă, la fel ca Dani Juncadella care reușise primul său podium. Asta i-a mai dat o șansă lui Mortara și l-a păstrat pe Green în cursă.

9.HOCKENHEIM

Antonio Felix da Costa a venit în ultimul său weekend DTM extrem de hotărât să-și ia adio cu o prestație notabilă și a semnat ambele pole-uri ale finalei. Sâmbătă a plecat însă slab, iar Miguel Molina l-a devansat pe primii metri ai cursei și nimeni nu l-a mai văzut până la final. Wittmann a urcat pe doi și l-a mai distanțat puțin pe Edo Mortara, care a depășit toți colegii de marcă ai liderului campionatului. Înaintea ultimului start din 2016 erau așadar 17 puncte între cei doi protagoniști – altfel spus, Wittmann avea nevoie doar de un loc 5, chiar dacă Edo ar fi învins.

O avarie misterioasă i-a compromis calificările lui Mortara duminică, însă italianul a fost iarăși într-o formă irezistibilă și a depășit tot ce i-a stat în cale. Acroșajul dintre Paffett și Felix da Costa a eliminat un Mercedes din avanposturi, iar asta nu-i ajuta deloc pe cei de la Audi care aveau nevoie să intercaleze cât mai multe mașini între cei doi rivali la titlu. Wittmann a pierdut două poziții la boxe cu o strategie deficitară, însă clasarea finală pe 4 a fost de ajuns pentru a-și asigura titlul de campion. Audi a obținut toate premiile ”de consolare”: pozițiile 2 și 3 la general prin Mortara și Green, precum și titlurile la echipe (Abt Sportsline) și constructori.

În memoria colectivă, însă, 2016 va fi anul în care Wittmann a răpus dragonul Audi, ce a numărat 10 victorii stagionale. Chiar dacă Mortara s-a impus de cinci ori, iar campionul doar de trei, constanța pilotului BMW a făcut diferența pe termen lung. La final de an s-au anunțat retragerile foștilor campioni Timo Scheider și Martin Tomczyk, iar alți piloți care ne-au încântat în ultimii ani au fost nevoiți să pună capăt aventurii în DTM odată cu reducerea efectivelor de la 24 la 18 mașini.

Până la urmă, greutatea unui titlu este dată și de calibrul adversarilor.

Articol preluat de pe www.pitstops.ro

Foto: freepik