În 2006, un startup necunoscut din Sillicon Valey lansa un roadster cu propulsie electrică în cadrul evenimentului automobilistic Concours d’Elegance. Compania se numea Tesla Motors iar mașina era un Lotus Elise modificat cu propulsie exclusiv electrică. Tesla Roadster atingea suta de kilometri în doar 4 secunde, arăta foarte bine și se poziționa ca un model special prin prisma performanțelor și a exclusivismului. Între timp, Tesla a devenit o poveste de succes în lumea auto și a inspirat multe alte companii să accepte provocarea de a construi cel mai bun automobil sport cu propulsie electrică.
În 2014, o altă companie aflată la început de drum, Renovo Motors, lansează la Concours d’Elegance din Pebble Beach California un coupe cu două locuri bazat pe legendarul model american Shelby Daytona. Producătorii săi susțin că Renovo Coupe poate atinge 100km la oră în doar 3.4 secunde. Asemeni modelului Tesla Roadster, Renovo Coupe beneficiază de o propulsie electrică care garantează o explozie sălbatică de cuplu disponibil încă de la prima apăsare a pedalei de accelerație. Renovo a început deja să accepte comenzi pentru primul său model al cărui preț este de, atenție, 529,000 de dolari, primele unități urmând să fie livrate clienților la finalul lui 2015. Similaritățile între Tesla Roadster și Renovo coupe nu se opresc însă doar la strategia de lansare. Ca și Tesla, Renovo este produsul ingeniozității și pasiunii unor antreprenori din Sillicon Valley. Inspirați de succesul Tesla, Christopher Heiser și Jason Stinson au văzut oportunitatea de a construi un supercar electric care să aibă același succes pe care Tesla l-a înregistrat cu modele de producție în masă. Heiser (39 de ani) a lucrat ca director de produs la compania de securitate online Verisign în vreme ce Stinson (46 de ani) a lucrat ca inginer în cadrul producătorului de procesoare Intel. Aceștia au urmărit cu atenție evoluția Tesla și au păstrat secretul în privința proiectului lor pentru a nu avea soarta altor producători de automobile electrice premium (cum ar fi Fisker Automotive). Heiser a spus că pentru Renovo era crucial să aibă răgazul necesar pentru a dezvolta și lansa un produs complet și credibil fără presiunea publicului. Această presiune a obligat producători ca Fisker și Coda Automotive să lanseze prematur unele modele pe piață și ulterior să ajungă la faliment. La adăpostul anonimatului, Renovo a încheiat contracte cu furnizori strategici din industria auto ca Bosch, Delphi sau Mitsubishi astfel încât modelul Coupe să beneficieze de cea ma bună bază tehnică și să puncteze la capitolul fiabilitate. Sub aspectul de muscle car american clasic se ascunde o tehnologie de ultimă generație care oferă 500 de cai putere, peste 1350 NM de cuplu iar puterea bateriilor este pusă la dispoziția șoferului în doar 37 milisecunde. Autonomia modelului este limitată însă la aproximativ 100 de mile (aproximativ 161 de km) iar încărcarea completă se produce în aproximativ 5 ore de la o sursă clasică respectiv 30 de minute dacă se utilizează sistemul de încărcare ultra-rapidă.
Pentru Renovo Coupe misiunea nu va fi însă la fel de ușoară ca pentru Tesla Roadster. Modelul Renovo luptă împotriva unor nume grele ca McLaren, Ferrari sau Pagani, o clasă unde reputația se clădește cu greu iar prețul exorbitant trebuie justificat. Heiser și Stinson speră că avantajul modelului Renovo va fi experiența unică la volan pe care o va oferi clienților săi. Aceștia susțin că un client Renovo va căuta o experiență de condus total aparte care nu poate fi oferită nici măcar de producători de nișă precum Koenigsegg sau Pagani. Renovo pleacă la drum cu doar doi directori executivi, opt angajați și aproximativ 12 subcontractori și multe provocări dificile.
Renovo plans to offer “white glove” service to its first buyers, who mostly are expected to be Californians, as it learns from its first market entry. It’s not too different from how Tesla used the Roadster as a dry run for the Model S.
“If we want to be that kind of company, we have to show what we can do,” Heiser said, referring not only to Tesla, but also to mass-market automakers such as General Motors and Volkswagen. “Not just talk about it.”
Foto: freepik