Experții din industria auto sunt de acord cu teza conform căreia autovehiculele din ziua de azi sunt mai bine realizate din punct de vedere technic, mai sigure și beneficiază de o calitate cu mult peste cele din trecut. Totuși, chiar și în aceste condiții, numărul vehiculelor rechemate în service de producători pentru remedierea defectelor de fabricație a crescut în mod constant în ultimii ani.
O statistică realizată în septembrie 2013 de Agenția Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) din SUA, echivalentul EURO NCAP în Statele Unite, arată că, dacă în perioada 1970 – 1979 s-au înregistrat peste 865 de campanii de rechemare în service, între 1990 și 1999 numărul acestora a depășit 1200, atingând un vârf de peste 1500 între 2000 și 2009. În ultimii doi ani s-a înregistrat câte o campanie de rechemare în service la fiecare două zile adică o medie de două ori mai mare decât în urmă cu două decenii. De asemenea, în ultimii ani, numărul autovehiculelor rechemate în service a depășit deseori numărul autovehiculelor vândute în piață.
În 2013, acest trend s-a perpetuat, producătorii rechemând în service peste 18 milioane de automobile și camioane ușoare. Având în vedere aceste cifre, cumpărătorul este tentat să pună sub semnul întrebării gradul superior de fiabilitate al automobilului contemporan. Unii afirmă că lansarea noilor tehnologii sofisticate, cum ar fi sistemele start & stop sau cele de siguranță activă ar fi contribuit decisiv la creșterea numărului de defecte de fabricație. Așadar, de ce a crescut numărul vehiculelor pentru care e nevoie de remedierea unor defecte de fabricație, mai ales având în vedere costurile uriașe ale acestor operațiuni pentru producători (rareori, remedierea unui defect de fabricație costă mai putin de 100 dolari pe vehicul, ca să nu mai vorbim de resursele implicate: ingineri, avocați, tehnicieni, furnizori)?
Răspunsul poate fi găsit dacă ne întoarcem un pic în timp: în mai 2001, Jacques Nasser (CEO-ul de atunci al Ford Motor Co.) era pus în fața celei mai grele alegeri pe care o poate face un director executiv. Anvelopele Firestone instalate pe SUV-urile Ford provocaseră accidente grave soldate cu moartea a peste 100 de oameni, deși Ford și Firestone declanșaseră o campanie comună de rechemare în service a peste 6 milioane de autovehicule pentru înlocuirea anvelopelor cu un an în urmă. Nasser tocmai aflase de la inginerii Ford că existau alte câteva milioane de pick up-uri Ford neacoperite de prima campanie de recall și ale căror anvelope erau predispuse la explozii la viteze în regim de autostradă. Concluzia sumbră: din punct de vedere statistic, opt sau nouă oameni urmau să-și piarda viața la volanul unui automobil Ford în perioada următoare dacă nu se lua o decizie rapidă. Nasser a decis să cheme imediat automobilele în service pentru înlocuirea anvelopelor. Deciza a costat compania peste 2,1 miliarde dolari și relația cu furnizorul tradițional Firestone, iar pe Nasser jobul de CEO. Momentul a marcat însă o etapă importantă pentru siguranța șoferilor și pasagerilor. Indiferent de costurile financiare și cele de imagine, producătorii erau convinși să remedieze orice defecțiune care ar pune în pericol viața vreunui pasager.
Episodul a scos la iveală și importanța remedierii din timp a problemei, deoarece Ford rechemase mașinile sale în două etape, compromițându-și astfel credibilitatea în rândul consumatorilor. Astăzi, producătorii de automobile sunt mult mai proactivi când vine de vorba de repararea oricărui defect sau înlocuirea componentelor problematice, practic peste 78 % din totalul rechemărilor fiind realizate la inițiativa producătorilor și nu la solicitarea instituțiilor de reglementare a siguranței automobilelor. Numărul tot mai mare de campanii de rechemare în service nu este consecința unor standarde scăzute de calitate, ci mai degrabă o dovadă a înăspririi acestor standarde, coroborată cu o vigilență mai mare a producătorilor de automobile și organismelor de supraveghere.
Confruntată cu o problemă la pedala de accelerație a modelelor sale, Toyota nu a ezitat să recunoască problema și să demareze o rechemare în service, ale cărei costuri de peste 1,1 miliarde de dolari au afectat grav bilanțul companiei din 2010. Nu întâmplător, transparența celor de la Toyota cât și rapiditatea rezolvării acestei probleme le-a adus japonezilor în 2013 profituri record. Companiile producătoare de automobile nu își mai pot permite să fie acuzate că ignoră probleme de calitate și în special cele care afectează siguranța rutieră. De exemplu, producătorii japonezi (Toyota, Honda și Nissan) care sunt recunoscuți pentru fiabilitatea mașinilor produse, se situează în topul producătorilor care au inițiat cele mai multe campanii de remediere a diferitelor defecte de fabricație, ceea ce dovedește preocuparea lor pentru calitate și siguranță. Pe primele locuri ale acestui clasament se regăsesc în ordine General Motors, Chrysler și Ford dovedind că lecțiile trecutului au fost învățate cu succes.
Foto: freepik