Pe 18 martie 2018, Elaine Herzberg, in varsta de 49 de ani, mergea cu bicicleta pe o strada din Tepe, Arizona, cand a fost lovita si ucisa de un vehicul autonom Uber.
Moartea sa este cea mai mare tragedie provocata de acest accident. Insa accidentul in sine a trimis, pe de alta parte, o adevarata unda de soc resimtita in cadrul intregii comunitati globale de dezvoltatori de vehicule autonome, cercetatori, factori de decizie si chiar in randul consumatorilor.
Undele de soc au ajuns chiar pana la Summitul Canadian pentru Inovatie in Domeniul Auto, tinut de guvernul federal la Detroit, patru zile mai tarziu.
5 zile mai tarziu, un SUV Tesla cu tehnologie fara sofer, pe modul pilot automat, s-a izbit intr-un separator de sensuri din Mountain View, California, accidentul soldandu-se cu moartea soferului, inginerul Apple, Walter Huang. Intamplator, Huang se mai plansese anterior in legatura cu modul in care vehiculul pe piloti automat virase catre respectivul separator in mai multe ocazii. Tesla a atribuit vina accidentului unei bucati lipsa din separatorul de sensuri, iar mai tarziu se pare ca ar fi pus o parte din vina si pe seama erorii umane.
Testarea pe drumuri publice si siguranta
Daca ar fi sa ii ascultam pe experti, era greu de rezistat presiunii tot mai mari de a testa vehicule autonome pe strazile din orase.
Insa esenta acestei situatii, pentru multe persoane, este aceea ca vehiculele autonome se vand ca garantie a unei noi ere de siguranta in sectorul automobilistic!
Statisticile citate adesea, potrivit carora erorile umane se afla in spatele a 94% dintre accidentele auto sunt scoase in evidenta, si nu oricum, ci puse in antiteza cu performanta fara de cusur – cel putin la nivel teoretic – a vehiculelor conduse de algoritmi, senzori si camere.
Obiectivul suprem este cel mai clar mentionat de miscarea Vision Zero din Suedia. Aspiratiile sunt acelea ca vehiculele autonome, conectate cu alte vehicule si la o infrastructura noua, cu flux de date dublu, sa nu produca practic niciun accident si sa nu cada. Niciodata! Fara accidente, fara rani serioase si in primul rand fara morti pe autostrazi. Fara doar si poate acesta nu este un obiectiv caruia sa i te opui si nici caruia ii poti aduce contra-argumente. Insa poate ca ar trebui sa constientizam cat de monumental este un astfel de obiectiv, cu adevarat…
Inteligenta umana versus inteligenta artificiala
La Summitul de la Detroit, Ziad Kobti, directorul Universitatii Windsor de Stiinte Informatice, a spus ca sistemele de conducere autonome cer fiabilitate mult peste ceea ce ne-am obisnuit sa numim traditional “inteligenta artificiala”.
El a citat testul Turing, dezvoltat in 1950 de catre pionierul britanic in informatica Alan Turing.
Acesta stabileste standardul pentru inteligenta artificiala ca fiind capabil sa echivaleze performanta unei fiinte umane. Dar, asa cum spune Kobti, dezvoltatorii trebuie sa creeze un “zeu” care sa fie mult mai bun decat soferii umani, care cauzeaza majoritatea covarsitoare a peste 1 milion de morti in traficul la nivel global in fiecare an.
Un alt aspect este acela ca masina Uber care a provocat tragicul accident din luna martie nu era una complet autonoma. Ea avea la bord un operator care ar fi trebuit sa preia controlul in cazul unei situatii periculoase.
Vizionarea ulterioara a video-ului din masina a indicat faptul ca soferul din vehiculul autonom nu era atent la drum inainte de accident. Informatiile disponibile public nu plaseaza in mod cert vina nici in categoria erorilor umane si nici in categoria erorilor tehnologice. Din cate se pare in noaptea mortii lui Elaine Herzberg, se crede ca (dincolo de neatentia soferului din masina) senzorii masinii autonome Uber – un SUV Volvo modificat sa utilizeze tehnologia fara sofer – nu au reusit sa o vada la timp pe Herzberg si sa incetineasca.
Nikolas Stewart, manager al programului de vehicule autonome al Universitatii din Waterloo, a notat faptul ca “soferii de siguranta” umani se plictisesc atunci cand trebuie sa fie, practic, bona pentru un sistem autonom. In mod paradoxal, mai spune Stewart, pe masura ce sistemele devin tot mai de incredere, soferii umani sunt predispusi sa devina chiar si mai putin atenti, ceea ce scade probabilitatea ca eventualele lor interventii sa fie facute la timp.
Este foarte usor sa te atasezi de ideea unui viitor fara accidente, promis de masinile autonome. Si este normal sa speram ca aceasta viziune sa se materializeze. Insa intre timp e bine sa realizam ca ne jucam cu vietile oamenilor.
Tehnologia driverless incotro?
Iata cum promisiunea unei tehnologii autonome pentru masinile fara sofer este pusa acum in balanta mai mult ca niciodata, cele doua morti recente care au implicat un vehicul Uber si un vehicul Tesla cu sisteme autonome ducand dezbaterea pe teme de siguranta la un nivel care ameninta cu amanarea semnificativa a adoptariii tehnologiei autonome.
Uber si-a supendat temporar testele pentru masini autonome dupa accidentul din martie, la fel ca si Toyota si producatorii de placi grafice Nvidia, ale caror tehnologii de inteligenta artificiala ajuta la propulsarea masinilor fara sofer.
Pe de alta parte, Arizona, unde a avut loc accidentul cu vehiculul Uber a interzis companiei sa isi testeze masinile fara sofer in acest stat. Si chiar inainte de ultimele accidente, California introdusese un proces de acordare a permisiunii pentru testarea vehiculelor autonome, cu cereri foarte complexe.
Profesorul de management de la Wharton, John Paul MacDuffie, care este in acelasi timp si director al Programului de Inovatie in Materie de Vehicule si Mobilitate la Institutul Mack pentru Managementul Inovatiei, a pus accidentele in contextul curbei de evolutie a tehnologiei fara sofer. “Ne aflam in perioada de inceput inca, si au fost foarte putine astfel de accidente” a spus el, adaugand ca accidentul Uber “a fost al doilea accident fatal si primul care a implicat si un pieton” provocat de un vehicul fara sofer.
MacDuffie a spus ca desi aceste morti sunt tragice si socante, ele vor deveni mai comune in viitor. “Cu totii ne-am pus problema ca inevitabil in procesul de testare si imbunatatire al vehiculelor autonome vor fi oameni raniti si ucisi, si stim ca soferii umani ucid alti oameni tot timpul”.
Sursa imagini: evmania.ro
Foto: freepik