Intr-o lume in care conditiile meteorologice afecteaza din ce in ce mai mult fiecare coltisor al planetei, este dificil de ignorat impactul pe care il are schimbarea climatica. Aceasta, cuplata cu alte efecte daunatoare ale actiunilor umane – asa cum este prezenta plasticului in oceane, care ajunge apoi in lantul trofic – a determinat cateva dintre guvernele din lume sa treaca la actiune, in moduri diferite, dar care probabil isi vor dovedi eficienta in timp.
Acordul de la Paris stabileste obiective pentru 2020
Nu este deloc usor sa determini toate natiunile lumii sa semneze un acord unic, insa exact asta a reusit sa faca Acordul de la Paris. Aproape 200 de tari din cadrul Conventiei Cadru a Natiunilor Unite privind Schimbarea Climatica (UNFCCC) au ajuns la un consens in 2015, in vederea reducerii emisiilor cu efect de sera si s-au angajat sa limiteze cresterea temperaturii globale la mai putin de 2 grade Celsius peste perioada pre-industriala. De fapt, obiectivul este acela de a limita si mai mult acest prag, ajungand pe cat posibil pana la 1.5 grade. Progresul va fi analizat o data la cinci ani, iar natiunile donatoare vor acorda finantare tarilor mai putin dezvoltate.
Eforturile omenirii, insa, trebuie sa mearga mai departe, daca vrem sa atingem aceste obiective! Un raport ONU recent sugereaza ca lumea are nevoie de fapt sa isi tripleze eforturile din prezent, astfel incat sa reuseasca sa atinga pragul de 2 grade Celsius.
Sfarsitul erei plasticului de unica folosinta
Plasticul a fost in mod cert o inovatie la vremea sa, insa acum cauzeaza extrem de mult rau. O cantitate estimata de 12.7 milioane de tone de plastic ajunge in fiecare an in oceanele planetei (adica echivalentul unui camion pe minut).
Aceasta cifra uriasa a determinat multe tari sa introduca interdictii sau taxe pentru a incerca sa limiteze cresterea exponentiala a utilizarii plasticului.
Danemarca a introdus o taxa pentru pungile din plastic inca din anul 1993, iar in anul 2002 in Irlanda, taxa pe punga a avut ca rezultat o scadere uriasa – 90%! – in cererea de pungi de plastic de unica folosinta. Mai recent, Secretarul britanic pentru Mediu, Michael Gove, a anuntat ca pana la finele lui 2019 e posibila introducerea in Marea Britanie a unei interdictii cu privire la paiele din plastic, la betisoarele de urechi si la agitatoarele pentru bauturi.
Mai mult, Uniunea Europeana si-a exprimat intentia de a interzice complet o serie de produse din plastic, printre care si paiele, tacamurile si farfuriile de unica folosinta, pana in 2021, justificand ca acestea pot fi inlocuite cu materiale mai sustenabile.
Numarul tot mai mare de relatari din media privind efectele folosirii de produse din plastic de unica folosinta, a dus la cresterea interesului si grijii publice fata de acest subiect, ceea ce a determinat o serie de companii sa faca schimbari importante in modul de operare, renuntand la plastic sau pledand pentru renuntarea cat mai rapida la produsele din plastic. Vorbim aici si despre lanturi importante de restaurante fast food precum McDonalds sau Pizza Express, dar si despre toate hotelurile Four Seasons si Hilton, ca si despre lantul de pub-uri Wetherspoons si magazinul de sandwhich-uri Pret-a-Manger, ca sa mentionam doar cateva dintre numele celebre in Marea Britanie.
Strategia Pentru Aer Curat si obiectivele auto-impuse
Guvernul britanic si-a stabilit propriile obiective privind poluarea. In mai 2018, guvernul britanic a publicat Strategia Pentru Aer Curat, in vederea reducerii poluarii aerului si a expunerii locuitorilor la poluarea cu particule in suspensie, cel de-al patrulea factor de risc din spatele unor boli precum cancer, obezitate si boli de inima.
Noua strategie face parte dintr-un plan pe 25 de ani care isi propune sa lase mediul intr-o stare mai buna si este, pe de alta parte, o anexa la schema de 3.5 miliarde de lire sterline deja in vigoare, avand ca obiectiv reducerea poluarii cauzate de transporturile rutiere si de vehiculele diesel, o schema in vigoare din iulie 2017.
Obiectivul auto-impus este acela de a reduce la jumatate, pana in anul 2025, numarul de persoane care traieste in zone in care concentratia de particule in suspensie este peste limita admisa.
Mai mult, obiectivul are in vedere si garantarea disponibilitatii pe piata exclusiv a celor mai curati carburanti casnici, reducerea amoniacului din agricultura, solutionarea problemei emisiilor de micro plastice provenite de la vehicule, investitia in cercetare stiintifica si inovatie in tehnologie curata si multe altele.
Renuntarea la carbune
In mod cert sfarsitul carburantilor pe baza de carbune este aproape! In acest moment exista in Marea Britanie opt centrale electrice pe carbune, dar o interdictie cu privire la carbune, introdusa in cursul acestui an (si care va intra in vigoare in octombrie 2025) a pus companiile din domeniul energiei in fata unui ultimatum: fie va adaptati mijloacele existente pentru a genera o energie mai verde, fie va inchideti centralele!
Aceasta reglementare a declansat deja schimbarea, unele centrale adaptandu-si infrastructura veche sau construind infrastructura noua pentru generarea de energie mai curata, in timp ce altele decizand sa ramana active pana in momentul interdictiei.
Acest plan a fost luat in dezbatere in cadrul convorbirilor de la Bonn. Cele care au deschis drumul in acest sens au fost Canada, Marea Britanie si Insulele Marshall, cele trei formand o alianta globala – Alianta Powering Past Coal.
La un an de la lansarea sa, alianta are 75 de membri, angajati in inlocuirea electricitatii generate pe baza de carbune cu alternative mai curate.
Pe Drumul catre Zero
Cand vine vorba despre schimbare climatica, discutia ajunge imediat la problema poluarii cauzate de industria transporturilor. Transporturile sunt responsabile pentru o cota de emisii de gaze cu efect de sera mai mare decat orice alt sector al economiei, asa ca schimbarile sunt absolut vitale daca Marea Britanie vrea sa atinga obiectivele privitoare la reducerile de carbon.
Strategia “Drumul catre Zero” a Ministerului Transporturilor, emisa in 2018, stabileste ca cel putin 50% (si in mod ideal 70%) dintre masinile noi vandute si 40% dintre furgonete sa aiba emisii ultra scazute pana in 2030.
Aceasta politica rezolva si problema reducerii emisiilor de la vehiculele existente deja pe sosele si are in plan sa puna punct vanzarilor de masini conventionale pe benzina si motorina pana in 2040.
Se spera ca unul dintre modurile in care se va reusi acest lucru este reprezentat de vehiculele electrice. Trecerea catre masinile cu zero emisii va insemna o extindere majora a infrastructurii verzi in intreaga tara, cu un accent important pe cresterea disponibilitatii statiilor de incarcare pentru vehicule electrice.
Strategia Drumul catre Zero pregateste terenul pentru ceea ce guvernul a proclamat ca fiind “cel mai mare progres tehnologic ce va ajunge pe soselele din Marea Britanie, de la inventarea motorului cu combustie”.
Foto: freepik