bulgaria-piese-auto

sursa: www.themalaymailonline.com

Dacă România a cunoscut o dezvoltare impresionantă a industriei locale de automobile datorită investiţiilor Renault şi Ford, Bulgaria începe să devină un pol de atracţie pentru producătorii de piese şi accesorii auto. După zeci de ani de declin economic înregistrat în perioada comunismului, Bulgaria atrage investitori importanţi din rândul marilor producători de piese şi componente auto. Conform Automotive News Europe, unul dintre cei mai importanţi jucători din industria furnizorilor de piese auto, Witte Automotive, a demarat un program de investiţii masive în Bulgaria.

Compania germană Witte preconizează extinderea unităţii de producţie existente în decursul lui 2014 şi dublarea forţei de muncă existente (formată în prezent din aproximativ 260 de lucrători). Germanii şi-au demarat producţia în oraşul Ruse din Bulgaria în 2010, când au înregistrat vânzări în valoare de 1 milion de Euro, pentru ca în 2014 să fie anticipate vânzări de peste 25 de milioane de Euro. Trebuie menţionat faptul că Witte este unul dintre cei mai importanţi furnizori de piese pentru Ford, unele dintre piesele produse în fabrica de la Ruse ajungând şi pe automobilele Ford produse la Craiova. Tomas Jindra, CEO al Witte Bulgaria se declară optimist privind viitorul operaţiunilor din Ruse: “Grupul (Witte) se va dezvolta semnificativ iar principalul motor de creştere va fi chiar aici în Bulgaria”.

Un alt nume mare din industria furnizorilor de piese auto care îşi face simţită prezenţa în Bulgaria este compania Johnson Controls care produce sisteme de infotainment în fabrica sa din Sofia. Johnson Controls are peste 500 de angajaţi la Sofia, în mare parte ingineri, şi preconizează mărirea volumului de producţie din Bulgaria în următorii ani. Şi alţi furnizori importanţi ca Montupet, Magna, Yazaki sau Sumitomo Electric operează facilităţi de producţie în ţara vecină şi preconizează o creştere a volumelor de producţie şi mărirea numărului de angajaţi.

În acest context, oficialii bulgari subliniază importanţa exporturilor din acest sector: în ultimii cinci ani, valoarea acestora a atins cifra totală de 1 miliard de euro iar analiştii financiari afirmă că acestea reprezintă 4.5% din totalul exporturilor şi 2.5% din PIB-ul Bulgariei. Investiţiile din sectorul componentelor auto sunt vitale pentru economia emergentă a Bulgariei şi pentru că vecinii noştri nu au reuşit încă să atragă un mare producător de automobile aşa cum a reuşit România. Singura fabrica unde se produc automobile de volum în Bulgaria este cea a chinezilor de la Great Wall. Aceştia au inaugurat în 2012 o fabrică în nordul Bulgariei (în oraşul Loveci). Cu o capacitate de aproximativ 50,000 de unităţi pe an, fabrica din Loveci asamblează pick-ul Steed utilizând kituri CKD (completely knocked down) produse în China. Popularitatea modelului şi cadenţa de producţie sunt însă departe de a reprezenta o revoluţie pentru industria producătoare de automobile din Bulgaria.

Producătorii de piese de automobile sunt atraşi de Bulgaria datorită forţei ieftine de muncă şi facilităţilor oferite de guvernul bulgar (cum ar fi scutirile de impozite sau preţurile foarte bune pentru achiziţia de terenuri utilizate pentru a construi fabrici de componente auto). Cu un cost de 3,70 Euro pe oră pentru un lucrător, Bulgaria se situează mult sub nivelul de 7.20 Euro pe oră din Polonia sau 8.60 Euro din Slovacia aşa că premisele de dezvoltare sunt excelente. Totuşi, ca şi în cazul României, Bulgaria are de înfruntat duşmani interni cum ar fi birocraţia excesivă, corupţia şi lipsa infrastructurii.

Foto: freepik