Vânzările de mașini cu motoare diesel din Franța sunt în pericol în urma deciziei guvernului din Hexagon de a exclude aceste propulsoare din categoria celor mai nepoluante propulsoare, categorie care coincide de altfel și cu nivelul minim de impozitare.
Guvernul francez a afirmat că motoarele diesel standard Euro 6 nu vor mai fi incluse în categoria I din sistemul care împarte automobilele pe categorii în funcție de nivelul emisiilor poluante. Orașele din Franța vor utiliza acest sistem de clasificare pentru a decide dacă vor mai permite accesul mașinilor cu motoare diesel în zonele urbane. ACEA (Asociația Producătorilor Europeni de Automobile) a protestat împotriva acestei decizii afirmând că propulsoarele diesel care îndeplinesc normele Euro 6 reprezintă cele mai curate variante de motoare pe motorină produse vreodată așa că nu există vreun motiv întemeiat pentru care autoritățile franceze să ia măsuri împotriva utilizării acestora. Secretarul general al ACEA, Erik Jonnaert, a afirmat că o astfel de măsură este una de natură discriminatorie.
În trecut, guvernul francez susținuse vânzările de motoare diesel printr-un nivel scăzut de impozitare astfel că proporția de mașini diesel din Franța a ajuns la aproximativ 80% din parcul auto din această țară. Schimbarea radicală de direcție a autorităților franceze vine în urma studiilor recente care arată că, deși au un nivel foarte scăzut de emisii de CO2, motoarele diesel emit cantități mari de oxizi de azot și particule de funingine, ambele reprezentând un risc semnificativ pentru sănătate și având potențialul de a cauza acumulări de smog în marile orașe. De altfel, autoritățile locale din Paris au decis să interzică total accesul mașinilor diesel produse înainte de 2011 în capitală până la finalul acestui deceniu.
Producătorii francezi de automobile PSA / Peugeot-Citroen și Renault au afirmat că decizia guvernului de a-și schimba politica față de motoarele diesel îi va dezavantaja în lupta directă cu rivalii germani. De asemenea, aceștia afirmă că noile propulsoare diesel dispun de filtre de particule performante care limitează la zero nivelul de emisii de oxizi de azot sau de particule la nivelul evacuării.
Foto: freepik