coupe-mercedes-cla

Conform unui studiu efectuat de IHS Automotive, cea mai aprigă concurență de pe piața de automobile din SUA se înregistrează în segmentul automobilelor de lux entry level. Poate vă întrebați: cum poate fi un model premium asociat categoriei entry level? Ei bine este vorba în primul rând de modelele precum Mercedes CLA, Audi A3 Sedan sau BMW Seria 3, care fac tranziția de la automobilele de volum (Volkswagen Jetta sau Toyota Corolla de exemplu) spre primul nivel din segmentul de lux.

Prețul acestor modele este mai mare decât cel al celor de volum, însă diferența nu este atât de semnificativă, delimitarea dintre cele două categorii fiind uneori greu de stabilit. De cele mai multe ori, cumpărătorii acestor modele se află la primul model premium și depun un efort financiar considerabil pentru a-și achiziționa un model din clasa de lux, chiar dacă nu este vorba de un vârf de gamă sau de un model ultra accesorizat. Să spunem că tocmai ai fost promovat și ai primit o mărire de salariu consistentă sau ai ajuns la vârsta la care copiii se mută la casele lor iar tu ai în sfârșit niște bani în plus (o ipoteză fericită). Decizi să-i arunci pe geam..pardon..să faci o achiziție pentru bucuria sufletului tau. Dar toată viața ai ales mașina în funcție de buget, soție, copii, soacră, portbagaj, vacanțe…Oricum problema principală era bugetul și apoi corul de dorințe din partea familiei. Soția voia un portbagaj mai mare, copii aveau nevoie de spațiu în spate și un sistem de infotainment (util de altfel și pentru liniștea ta la drumurile lungi) și tot așa. Acum însă nu mai există restricții și uite ca ai prins curaj și te uiți pentru prima dată la un model de lux. Ce alegi?

Conform IHS automotive, americanii se orientează în primul rând către Audi A3 Sedan și Mercedes Benz CLA, ambele modele derivate dintr-un hatchback și orientate mai mult către design decât spre funcționalitate și confort. Ambele oferă clienților care nu au banii să cumpere un A4 sau un   C-Class iluzia că dețin un sedan premium care le asigură admirația vecinului sau, după caz, ura și invidia prietenilor care nu își permit o asemenea mașina. Și pe piața din România, mărcile Audi și Mercedes reprezintă grosul vânzărilor în această categorie, însă clienții români se orientează preponderent către modelele second hand din clase superioare (Audi A6 sau BMW Seria 5) deoarece prestigiul primează asupra garanției iar titulatura “dotări full fără piele” este cel puțin la fel de importantă ca precizarea “are 99,000 kilometri reali”.

Studiul realizat de către specialiștii IHS indică faptul că modelele din segmentul non-premium au o rată de atracție a noilor clienți de peste 50% și, supriză, cea mai mare rată de atracție (68%) o are un model deloc popular în Romania. Modelul Volvo C70 este un coupe cabriolet seducător cu un preț abordabil pentru clasa sa. Este tipul de automobil egoist pe care ți l-ai dorit toata viața, dar cu un design care nu epatează. Este un coupe elegant, dar poate deveni un cabriolet tineresc dacă dorești să cobori hardtop-ul și să te bucuri de aerul plăcut al unei seri de vară. Poate alegerea clientului american nu este deloc întămplătoare ci reprezintă doar o confirmare a unui nivel superior de educație automobilistică și, pe alocuri, socială. Această clasare este cu atât mai suprinzătoare cu cât producția lui C70 a fost oprită la finalul lui 2013. În top 10 al modelelor preferate de clienții care își cumpără primul model premium se numără și BMW Seria 1, Acura RDX (marca premium a Honda) dar și Land Rover și Lexus CT200h.

La polul opus, automobilele de lux care atrag cei mai puțini clienți noi din segmentul non-premium sunt limuzinele cu preț de pornire de peste 100,000 de dolari cum ar fi Mercedes S-Class sau Audi A8. Acest lucru nu ar trebui să reprezinte un șoc deoarece o mașină de 100,000 de dolari reprezintă un salt un pic prea mare de la o Honda Accord de 30,000 de dolari de exemplu. Studiul arată și că un client este pregătit să plătească între 25% și 35% mai mult decât la mașina actuală pentru a putea conduce un model premium.

Foto: freepik