Institutul Sandford Bernstein a publicat de curând lista celor mai puțin rentabile automobile din lume, modele în care producătorii au investit miliarde de euro și care s-au dovedit ulterior eșecuri răsunătoare pe piață. În acest top rușinică al managerilor de produs și departamentelor de dezvoltare se regăsesc 10 modele ale cărori costuri de producție uriașe s-au dus pe apa sâmbetei. Aceste mașini sunt reprezentative pentru perioada de glorie a pieței auto, când unii constructori își permiteau luxul de a risipi munți de bani pentru modele pe care le apreciau drept revoluținare. Ce au în comun Smart ForTwo, Bugatti Veyron, Peugeot 1007, Renault Vel Satis sau prima generație a Clasei A de la Mercedes? Ei bine, toate aceste modele “istorice” se regăsesc în acest top 10 alcătuit de institutul Sandford Bernstein și publicat de saptămânalul The Economist.
În fruntea clasamentului stă mândru modelul german Smart ForTwo (în ciuda numelui, mașina aceasta nu a avut nimic cu adevărat inteligent). Un director de produs a plătit cu siguranță cu funcția și probabil a fost detașat la departamentul piese din Ecuador pentru că micul Smart (generația produsă până în 2006) i-a costat pe cei din grupul Daimler 3,35 de miliarde de euro adică o pierdere de aproximativ 4.500 de euro pe exemplar vândut. Faptul că era produs în Franța nu a ajutat…deloc. Nici măcar faptul ca Robbie Williams și-a achiziționat un model decapotabil (nu întâmplător în perioada când era dependent de droguri și alcool) nu a redus pierderile. La polul opus se află megalomania celor de la Volkskwagen, Bugatti Veyron, care i-a costat pe cei din Wolfsburg nu mai puțin de 4,6 milioane de euro…pentru fiecare dintre cele 300 de exemplare comercializate (un chilipir de vreo 1,7 miliarde de euro în total). Ach Mein Gott!! Coincidență sau nu, și modelul super sport al germanilor era produs în Franța. De această dată Robbie Williams nu și-a cumpărat un exemplar, însă cântăreața Beyonce a achiziționat unul (da, tot decapotabil cum îi stă bine oricărei mașini de 1000 de cai putere) pentru soțul ei, rapperul Jay-Z. Evident, mașina era albă.
Dar haideți să nu dăm vina pe Franța și să dăm și germanilor ce-i al lor. Modele ca Mercedes A-Classe (1997-2004 mda…le-a luat ceva să se prindă că nu merge), care a înregistrat pierderi de 1.440 de Euro pentru fiecare exemplar, Audi A2 (2000-2005) cu 7.530 Euro pierduți la fiecare exemplar vândut sau barja autostrăzilor, Volkswagen Phaeton (2001 – 2012), care a adus grupului VAG pierderi de 28.100 de Euro per exemplar. Ok, am încercat să-i lăsăm în pace pe francezi, dar clasamentul nu ne lasă. Peugeot cu al său 1007 (o idee interesantă executată lamentabil) i-a costat pe cei din Sochaux nu mai puțin de 15,380 de Euro per exemplar și un total de 1,90 miliarde de Euro pierderi. Ca să nu se lase mai prejos, concurentul Renault a lovit decisiv cu generația Laguna, produsă între 2006 și 2012 ”obținând” pierderi de 1,5 miliarde de dolari. Cireașa de pe tort a fost interpretarea celor de la Renault privind limuzina de clasă mare: modelul Vel Satis. Conceput probabil după o noapte de excese bahice ale echipei de designeri Renault, Vel Satis arăta ca un transportor blindat cu geamuri, era scump și interiorul său era decorat cu un material dubios ce imita lemnul de pe comoda bunicii. O extravaganță care i-a costat pe cei de la Renault doar 18,710 Euro per exemplar. Eforturile susținute ale celor de la Renault de a pierde mai mulți bani cu Vel Satis (au produs acest model timp de 8 ani) au fost zădărnicite de clienții necooperanți care pur și simplu au refuzat să-l cumpere. Ce oameni!
Foto: freepik