Nu este o noutate că numeroase metropole europene se luptă cu problema traficului ultra congestionat și prin extensie cu efectele nocive ale poluării. Autoritățile locale au început să analizeze modalități tot mai originale de a promova transportul în comun, mersul pe bicicletă sau automobilele electrice pentru a rezolva problema. Orașe diferite cu abordări diferite: Londra a instituit taxe pentru șoferii care circulă în zonele aglomerate din centrul orașului, în Hamburg există un plan pentru interzicerea totală a utilizării mașinilor personale până în 2030, iar autoritățile din Berlin au demarat un parteneriat cu BMW pentru închirierea mașinilor electrice din gama i3 și dezvoltarea unei rețele rapide de încărcare a acumulatorilor de la stâlpii de iluminat.
În același timp, italienii din Milano au venit cu o abordare cât se poate de originală. Oficialii milanezi au încheiat un parteneriat cu agenția de asigurări Unipol și fabricantul de dispozitive telematice Octo Telematics pentru campania numită „Park your car and go Public!” (trad. en.: „Parchează-ți mașina și mergi cu transportul în comun”). Conform Financial Times, autoritățile locale din Milano vor utiliza dispozitivele telematice (un fel de cutii negre pentru automobile) instalate în mașinile clienților Unipol pentru a afla dacă autovehiculele sunt lăsate acasă și își vor recompensa financiar clienții dacă mașina rămâne parcată în intervalul orar 7.30 AM – 7.30 PM. Astfel se dorește stimularea utilizării mijloacelor de transport în comun în intervalul orar cel mai aglomerat din orașul italian. Înainte să vă rezervați un bilet de avion pentru Milano pentru a vă porni o mică afacere, trebuie să știți că recompensa oferită de autorități nu este una foarte mare fiind vorba doar de aproximativ 1.80 Euro pe zi. Totuși această sumă acoperă costul unui bilet valabil o zi pe toate mijloacele de transport în comun din orașul italian. Astfel, cei care își înfrâng tentația de a utiliza mașina zi de zi ar beneficia de zero costuri pentru transportul în comun. Italienii afirmă că în acest mod posesorii de automobile nu s-ar mai simți victimele unei interdicții de a-și utiliza automobilul ci ar fi pur și simplu încurajați să-și conducă mașinile atunci când străzile nu sunt extrem de aglomerate. Desigur, reversul medaliei este faptul că o companie de asigurări va putea monitoriza utilizarea autovehicului asigurat și de aici s-ar putea naște tot felul de discuții legate de dreptul la intimitate sau dispute juridice în caz de accident. Acestea sunt însă aspecte tot mai des întâlnite pe măsură ce mașina va deveni tot mai conectată la internet sau la sistemele comune de monitorizare a siguranței în trafic (cum sunt cele utilizate pe mașinile autonome testate de Google).
Ideea în sine nu este deloc una rea însă, pentru implementarea sa pe scară largă, milanezii ar avea nevoie de participarea tuturor companiilor mari de asigurări. Rămâne de văzut care va fi rezultatul acestui micro-experiment efectuat de italieni și mai ales dacă șoferii care merg des prin Milano vor considera drept suficientă suma oferită drept recompensă pentru renunțarea la comoditatea utilizării autoturismului personal.
Foto: freepik