Conform publicației online Automotive News Europe, înmatriculările de automobile noi din Europa au înregistrat o creștere de 4 procente în luna aprilie, iar principalii câștigători ai acestei creșteri sunt Renault, Ford, Opel și PSA (Peugeot Citroen). Interesant este și faptul că acești producători au înregistrat creșteri de vânzări mai mari chiar și decât producătorii de automobile premium, pe care criza din Europa părea să-i fi ocolit.
Înmatriculările de pe piețele din UE (Uniunea Europeană) și EFTA (Asociația Europeană a Liberului Schimb) au crescut la 1,13 milioane de vehicule, de la aproximativ 1,08 milioane în urmă cu un an. Dacă ne referim la ultimele 4 luni, cifrele sunt și mai încurajatoare pentru că vorbim de o creștere de 7 procente și un număr total de 4,48 milioane mașini noi înmatriculate pe piețele din Europa. Creștrea din aprilie reprezintă o gură de aer pentru piața europeană care și-a revenit cel mai greu după criza economică începută în 2008. Principalele motoare ale acestei creșteri au fost producătorii Renault (cu o creștere de 16%), Ford (9%) și Opel (7%) și PSA (5%). Creșterea la nivelul industriei ar fi fost și mai mare dacă liderul de piață Volkswagen nu ar fi înregistrat o ușoară scădere compensată însă la nivelul grupului de Skoda și Seat. Semnele timide de creștere au fost generate în principal de accesul mai ușor la creditare și de reducerile oferite de producători în această perioadă.
Cifrele francezilor de la Renault sunt impresionante mai ales datorită mărcii low cost Dacia ale cărei modele Duster și Sandero au înregistrat creșteri impresionante de vânzări de 34% față de anul trecut. Fără rezultatele Dacia, Renault ar fi înregistrat o creștere de doar 9 procente și asta în principal datorită crossoverului de clasă mica Captur, ale cărui vânzări au depăsit cu mult așteptările francezilor. Nici francezii de la PSA nu se pot declara nemulțumiți de creșterea de 5 procente, mai ales în contextul uriașelori pierderi din ultimul an. Se pare că simplificarea gamei și lansarea unor modele noi cu relevanță pe piață (cum ar fi hatchback-ul 308), coroborată cu eficientizarea costurilor, a adus în sfârșit soarele și pe strada producătorului condus de un CEO adus de la rivala Renault, Carlos Tavares.
Impresionant este și rezultatul celor de la General Motors prin mărcile Opel/Vauxhall. Deși brandul Chevrolet este retras treptat din Europa și vânzările mărcii s-au prăbușit cu 74%, Opel a compensat această pierdere la nivel de grup și a crescut față de anul trecut cu 7 procente, vedetele gamei sale fiind Adam și Mokka.
La nivelul mărcilor de lux, BMW a vândut cu 1% mai multe automobile decât în aceeași perioada din 2013 în vreme ce rivala Mercedes Benz a reușit să înregistreze o creștere de 2 procente. În cazul BMW merită remarcată creșterea cu 3% a brandului Mini fără de care vânzările la nivel de grup ar fi stat mult mai prost pentru bavarezi.
Este prematur să vorbim despre o revenire a pieței de automobile din Europa? Probabil că da, însă semnele pozitive există cu siguranță pentru că vorbim de a opta lună consecutivă de creștere, fie ea una relativ modestă.
Foto: freepik