În ultimele trei săptămâni am călătorit de la Chicago până la Santa Monica pe Route 66, aproximativ 2.400 de mile de drum pierdut care, timp de decenii, a fost esențial pentru traficul rutier american. Route 66 a început în 1926, când Statele Unite au început să construiască un sistem național de autostrăzi. Pe măsură ce automobilul a devenit mai accesibil, Route 66 a prosperat și orașele de-a lungul drumului au devenit stații de oprire înfloritoare, cu moteluri, stații de benzină și restaurante apărând în toată țara. A fost o eră definitorie pentru Statele Unite. Această eră a fost, de asemenea, un moment definitoriu pentru industria petrolieră. Orașe precum Ash Fork, Arizona, care nu a avut niciodată o populație mai mare de 1.000 de locuitori, găzduiau o duzină de stații de benzină, mai multe moteluri și numeroase locuri în care se putea mânca. Stațiile de benzină reflectau nu doar cererea de combustibil, dar și competiția aprigă creată pentru a-l furniza. Dar, odată cu decizia de a construi sistemul autostrăzilor Interstate, Route 66 a început să dispară treptat, iar orașele de-a lungul drumului au fost tot mai des ocolite. Stațiile de benzină s-au închis și motelurile au dispărut încet. Astăzi, o călătorie pe Route 66 este o vânătoare de comori pentru ceea ce a mai rămas, unele în ruine, iar altele restaurate frumos de către entuziaștii automobilelor pentru noul comerț turistic. Dar Route 66 nu înseamnă doar cerere de benzină, ci și aprovizionare. Drumul traversează Oklahoma, o regiune importantă de producție de petrol a SUA și casă a unuia dintre cele mai mari hub-uri de conducte de petrol din lume. Chiar la nord de Route 66, între Tulsa și Oklahoma City, se află orașul Cushing. Poate că este un loc despre care nu mulți oameni au auzit, dar este punctul de livrare al contractului futures pentru petrol West Texas Intermediate (WTI) achiziționat pe New York Mercantile Exchange. Ce se întâmplă în Cushing poate influența întreaga lume, după cum s-a văzut în 2020, când pandemia COVID-19 își făcea simțită prezența. Prețurile WTI au scăzut pe moment sub zero, reflectând faptul că stocarea în Cushing era practic plină. Dar schimbarea este în curs de desfășurare. De-a lungul Route 66 în Texas și New Mexico, pot fi văzute sute de turbine eoliene, iar stațiile de încărcare pentru vehicule electrice încep să apară în unele dintre orașele de-a lungul drumului, reflectând noile cerințe ale șoferilor americani. Cum va fi modelată Route 66 de viitor, rămâne de văzut, dar astăzi ea reprezintă încă un portret istoric fascinant al traficului rutier și al industriei petrolului în SUA.

In ultimele trei saptamani, am parcurs traseul de la Chicago la Santa Monica pe Route 66, aproximativ 2400 de mile de sosea uitata, care timp de decenii a reprezentat sangele vital al automobilismului american. Route 66 isi are originile din 1926, cand Statele Unite au inceput sa construiasca un sistem national de drumuri.

Pe masura ce masina a devenit mai accesibila, Route 66 a cunoscut o perioada de efervescenta, iar orasele de pe traseu au devenit opriri pline de viata, cu moteluri, statii de benzina si restaurante aparand in toata tara. A fost o perioada definitorie pentru Statele Unite si, in acelasi timp, un moment esential pentru industria petrolului. Orase precum Ash Fork, Arizona, care nu a avut niciodata o populatie de peste 1000 de locuitori, gazduiau o duzina de statii de benzina, cateva moteluri si numeroase localuri de luat masa. Aceste statii reflectau nu numai cererea pentru combustibil, ci si competitia acerba creata pentru a-l furniza.

Dar, odata cu decizia de a construi sistemul Interstate, Route 66 a inceput sa dispara treptat, iar orasele de pe traseu au fost din ce in ce mai ocolite. Statiile de benzina s-au inchis, iar motelurile au disparut incet. Astazi, o calatorie pe Route 66 este o cautare de comori pentru ceea ce a ramas – unele in ruine, altele restaurate cu grija de pasionatii de automobilism pentru noul val de turism.

Totusi, Route 66 nu se rezuma doar la cererea pentru benzina, ci tine de aprovizionare. Soseaua traverseaza Oklahoma, o zona importanta de productie de petrol din Statele Unite si gazduind unul dintre principalele noduri globale de conducte petroliere. La nordul Route 66, intre Tulsa si Oklahoma City, se afla orasul Cushing. Poate ca nu este un loc cunoscut de multi, dar acesta reprezinta punctul de livrare pentru un contract futures pe petrol West Texas Intermediate (WTI) cumparat la New York Mercantile Exchange. Ce se intampla in Cushing poate avea un impact global, asa cum s-a demonstrat in 2020, in plin contextul pandemiei de COVID-19, cand preturile WTI au devenit temporar negative, reflectand faptul ca depozitele din Cushing erau practic pline.

Schimbarea este, totusi, in curs de desfasurare. De-a lungul Route 66, in Texas si New Mexico, se zace sute de turbine eoliene, iar statiile de incarcare pentru vehicule electrice incep sa apara in unele dintre orasele de pe traseu, raspunzand noii cereri a soferilor americani.

Modul in care Route 66 va fi modelata de viitor ramane de vazut, dar astazi reprezinta in continuare un portret istoric fascinant al automobilismului si al industriei petrolului din SUA.

Foto: freepik