Panourile solare ar putea fi intinse „ca un covor” pe sinele de cale ferata din Elvetia. Startup-ul elvetian Sun-Ways va instala in luna mai panouri solare langa gara Buttes, in vestul tarii, in acest moment asteptand o semnatura din partea Oficiului Federal pentru Transporturi.
In conditiile in care criza climatica cere sa grabim tranzitia energetica a Europei, dezvoltatorii au vazut un nou potential in suprafetele neobisnuite.

Marginile drumurilor, rezervoarele si fermele pot deveni toate spatii pentru sistemele solare. Si Deutsche Bahn din Germania experimenteaza, de asemenea, adaugarea de celule solare la traversele de cale ferata.
Sun-Ways este, insa, prima companie care a brevetat un sistem detasabil, cu ajutorul EPFL, Institutul Federal Elvetian de Tehnologie din Lausanne.
„Aceasta este inovatia”, a spus cofondatorul Baptiste Danichert, citat de site-ul de stiri Swissinfo. Si este una esentiala, deoarece sinele de cale ferata trebuie curatate din cand in cand pentru lucrari esentiale de intretinere.

Cum sunt amplasate panourile solare pe sine?

Compania elvetiana, cu sediul in orasul vestic Ecublens, a conceput un sistem mecanic pentru instalarea de panouri solare detasabile.
Un tren dezvoltat de compania elvetiana de intretinere a liniilor Scheuchzer se va deplasa de-a lungul sinelor, plasand panourile fotovoltaice din mers. Este pur si simplu „ca un covor care se deruleaza”, spune Sun-Ways.
Trenul special conceput foloseste un mecanism cu piston pentru a desfasura panourile de un metru latime, pre-asamblate intr-o fabrica elvetiana.
Electricitatea produsa de sistemul fotovoltaic va fi trimisa in reteaua de electricitate si utilizata pentru alimentarea caselor, pentru ca folosirea sa pentru operatiunile feroviare ar fi un proces mai complicat.

Cata energie pot produce panourile dintre sinele de cale ferata?

Start-up-ul are ambitii mari pentru eco-inovatia sa. In teorie, panourile ar putea fi instalate in intreaga retea feroviara a Elvetiei, cu o lungime de 5.317 kilometri. Celulele fotovoltaice ar acoperi o suprafata comparabila cu aproximativ 760 de terenuri de fotbal.
Evident, nu ar avea niciun rost ca acest “covor solar” sa fie intins in tuneluri.
Sun-Ways estimeaza ca reteaua feroviara nationala ar putea produce un Terawatt-ora (TWh) de energie solara pe an, echivalentul a aproximativ 2% din consumul total de energie al Elvetiei.
Dupa lansarea pe traseu a acestui tren, compania isi propune sa devina transnationala, extinzandu-se in Germania, Austria si Italia.
„Exista peste un milion de kilometri de linii de cale ferata in lume”, spune Danichert pentru SWI Swissinfo. “Credem ca 50% din caile ferate din lume ar putea fi echipate cu sistemul nostru”, mai adauga el.

Cu toate acestea, compania inca mai are multe de demonstrat cu proiectul sau pilot de langa Buttes. Uniunea Internationala a Cailor Ferate si-a exprimat ingrijorarea ca panourile ar putea suferi micro-fisuri, ar putea duce la un risc mai mare de incendii in zonele verzi si ar putea chiar distrage atentia mecanicilor de tren din cauza reflexiilor.
Sun-Ways sustine ca panourile sale sunt mai rezistente decat cele conventionale si ar putea avea un filtru antireflex pentru a nu afecta ochii mecanicilor de tren.
Senzorii incorporati garanteaza functionarea corecta, in timp ce periile atasate la capatul trenurilor ar putea indeparta murdaria de pe suprafata panourilor.
Unele voci au sustinut chiar ca gheata si zapada ar putea impiedica panourile orizontale sa fie utile, insa Sun-Ways are un raspuns si pentru aceasta, anuntand ca se lucreaza deja la un sistem de topire a precipitatiilor inghetate.

Sursa: https://www.euronews.com/green/2023/03/17/solar-panels-could-be-installed-in-the-spaces-between-railway-tracks-in-world-first

Foto: freepik