Comerțul online a cunoscut o extindere fără precendent în ultimul deceniu, însă atunci când vine vorba de comercializarea autovehiculelor noi, lucrurile nu au stat la fel de bine.
Cumpărătorul tradițional dorește în continuare să meargă în showroom, sa vadă mașina, să atingă materialele și să discute cu un consilier de vânzări. Totuși producătorii de automobile au realizat că experiența online pozitivă a potențialului client poate înclina decisiv balanța în favoarea achiziției. În contrast, un website dezorganizat cu informații care sunt fie prea multe fie lacunare sau contradictorii, îndepărtează potențialii clienți aflați în fazele premergătoare achiziției unui automobil nou.
Pentru că au realizat importanța segmentului online de marketing și vânzări, marii producători nu au stat pe gânduri când a venit vorba de adoptarea unor soluții inovatoare în acest domeniu. BMW dorește să-și scutească clienții de un drum la showroom și să ofere o experiență de consiliere de vânzări online foarte interactivă. Programul al cărui pilot va fi demarat în Marea Britanie se numește iGenius și le permite clienților să interacționeze în timp real cu BMW, adresând întrebări sistemului prin intermediul telefonului mobil, neapărat un smartphone.
Pentru a putea utiliza acest serviciu, clientul trebuie să trimită o întrebare către numărul de telefon pus la dispoziție de BMW. Astfel se va activa programul care permite interacţiunea cu sistemul. Clientul va putea să pună o serie de întrebări despre modelul dorit, iar iGenius va oferi răspunsuri detaliate. Conform BMW, sistemul poate interpreta cuvinte (asemeni serviciului SIRI oferit de Apple) și chiar poate înțelege un context pentru a anticipa zona de interes a clientului. Este important de precizat totuși că acest serviciu inovator va fi disponibil doar pentru automobilele modele electrice din gama „i”. Chris Brownridge, directorul de marketing al BMW UK, susține că o conversație cu iGenius este similară cu o conversație purtată cu un expert al companiei și că sistemul operează cu promptitudine și “amabilitate”.
Dacă BMW a mers pe o soluție sofisticată și adresată unei nișe de automobile, GM are și mai mult curaj și va plăti 5 milioane de dolari pentru a testa (alături de cei 4324 de concesionari ai săi) un soft care modifică automat conținutul online în funcție de istoricul căutarilor online al persoanei care accesează site-ul GM, în mod similar cu serviciul AdSense oferit de Google. Softul dezvoltat de furnizorul de servicii de marketing digital Cobalt le va permite celor de la GM să personalizeze conținutul online oferit clienților (inclusiv fotografiile) în funcție de căutările efectuate anterior pe Internet. Deși vorbim de un serviciu foarte răspândit în retail, acest program este unul relativ nou pentru lumea auto.
Pentru a-și încuraja dealerii să utilizeze acest program, GM va suporta costurile asociate timp de două luni, concesionarii urmând să decidă în funcție de rezultatele obținute dacă doresc sau nu să adopte și să plătească acest sistem. Producătorii de software care oferă servicii de behavioral marketing spun că era timpul ca vânzătorii de automobile să se trezească la realitate și ofere o experiență de online shopping cu adevărat interesantă pentru clienții lor. Directorul general al unui dealer GM-Buick din California susține însă că unii dintre clienții săi sunt persoane conservatoare și că există un oarecare risc privind utilizarea acestui soft: unii clienți ar putea fi speriați de faptul ca website-ul accesat știe deja ce îi interesează. În acest timp, unii dealeri încep să vadă potențialul acestor sisteme: practic ar putea economisi sume uriașe desființând joburile de consilier de vânzări sau chiar showroomurile clasice eliminând, costurile utilităților.
Platformele de online media marketing evoluează și lumea auto nu se mai poate opune curentului. Este clar faptul că procesul de vânzare a automobilelor se va modifica drastic în următorii ani, iar soluțiile adoptate de BMW și GM sunt primii pași curajoși în această direcție.
Foto: freepik