Premierele și conceptele prezentate la Salonul Auto de la Paris confirmă tendința producătorilor de automobile de a se îndrepta spre modele de nișă care să atragă noi clienți cu așteptări necovenționale de la mașinile pe care le achiziționează. Dacă până în prezent aceste căutări se limitau la orizontul SUV-urilor și modelelor crossover, se pare că segmentul de lux a devenit cel mai recent câmp de luptă.
Inifiniti (brandul de lux al Nissan) a lansat un concept full size de model fastback (automobil al cărui plafon coboară spre partea din spate într-o manieră similară coupeurilor), denumit Q80 Inspiration. Japonezii afirmă că acest model care va intra în producție peste doi ani, atacă nișa automobilelor de lux de mari dimensiuni cu siluetă de coupe. BMW a prezentat o versiune decapotabilă a nou lansatei Serii 2. Seria 2 este la rândul său un model de nișă practic o alternativă mai spațioasă la compacta Seria 1. Un alt membru al grupului BMW, Mini, a prezentat un studiu de design denumit Mini Superleggera Vision realizat de italienii de la Touring Superleggera. Acest model cu o imagine cu adevărat distinctă în gama Mini ar urma să înlocuiască Mini Roadster care a înregistrat vânzâri sub așteptări. Totodată, versiunea de serie a acestui concept va fi primul model decapotabil cu propulsie electrică din istoria mărcii. În căutarea de noi clienți, Audi pleacă de la un coupe-ul său de succes, TT, și merge către o versiune mai lungă și spațioasă în 5 uși denumită TT Sportback. TT Sportback este doar prima din cele 10 variații plănuite de compania din Ingolstadt în următorii 6 ani pentru a-și extinde gama la nu mai puțin de 60 de modele.
Directorii executivi ai acestor producători afirmă că există un val de clienți de automobile care vin în special de pe piața americană și cea chineză. Aceștia sunt antreprenori tineri care își doresc un automobil premium diferit, cu personalitate, departe de orice urmă de tradiționalism (culmea! tradiționalismul reprezentând unul dintre punctele forte ale automobilelor de lux). Clientul din această categorie este dispus să plătească sume foarte mari pentru acest tip de automobile iar producătorii se grăbesc să-i îndeplinească dorințele. De obicei, acești consumatori se află la prima achiziție a unui automobil de lux deci pot mări portofoliul de clienți al producătorilor (de obicei, baza de clienți a mărcilor de lux este formată în principal din consumatori fideli unei mărci care au mai achiziționat 2, 3 automobile de lux în viața lor). Scott Keogh, CEO al Audi America de Nord, susține că procentul gospodăriilor americane cu venituri de peste 100,000 de dolari pe an va crește dramatic în următorii ani (cu peste 10% pana în 2022), ridicând exponențial numărul clienților de automobile premium. Cifrele din piața îi susțin declarația: vânzările de automobile de lux din Statele Unite au crescut cu 8 procente față de 2013 atingând cifra de 144,497 de unități.
Chiar și producătorul american Cadillac a anunțat introducerea în gamă a modelului CT6, care va deveni portdrapelul ultra-tehnologizat al mărcii și va avea rolul de a concura cu cele mai scumpe modele ale competitorilor germani.
Într-o declarație citată de Automotive News, Stephanie Brinley, analist în cadrul IHS Automotive, afirmă că extinderea și fragmentarea gamei producătorilor de lux este posibilă datorită utilizării pe scară largă a platformelor tehnice și pieselor comune. Variațille sunt astfel ușor de implementat și mult mai eficiente din punctul de vedere al costurilor de producție. Pentru a încerca să afle ce își doresc clienții, producătorii încearcă să încalce regulile și să se extindă în segmente noi. De altfel, Mercedes Benz, un producător a cărei filosofie este sinonimă cu tradiționalismul și conservatorismul, a lansat o serie de modele de nișă cum ar fi CLA, GLA sau GLK iar acestea au înregistrat un succes neașteptat și au atras clienții tineri către o marcă asociată în general cumpărătorilor maturi.
Foto: freepik