Data de 7 octombrie 2013 a marcat aniversarea a 100 de ani de la unul dintre cele mai importante momente din istoria industriei de automobile: inaugurarea primei linii de asamblare (prima linie rulantă de montaj) de către Ford Motor Company. Inspirată de metodele de lucru ale abatoarelor din Chicago și Cincinnati, metoda de lucru a revoluționat procesul de asamblare a automobilului modern și a redus semnificativ prețul și timpul de producție al automobilelor. Linia de asamblare este creditată cu nașterea automobilului popular și cu implementarea conceputului de producție în masă fără de care lumea auto nu ar fi devenit niciodată colosul comercial de astăzi.
La 7 Octombrie 1913, în fabrica Ford din Highland Park Michigan, inginerii Ford trăgeau cu o frânghie un șasiu al legendarului Ford Model T pentru a micșora timpul de asamblare al mașinii. Fabrica avea să fie modernizată total de abia în 1914, însă ziua aceea marchează începutul unei revoluții care continuă și azi. Deși de-a lungul timpului ideea liniei de asamblare a fost atribuită mai multor persoane, ea este de fapt rodul inteligenței și gândirii logice a mai multor oameni, avându-l drept susținător pe Henry Ford. Conceptul de bază a fost susținut prima oară în cadrul Ford de William „Pa” Klann după ce acesta a vizitat abatorul Swift & Company din Chicago, unde a văzut pentru prima o linie de abatorizare utilizată de muncitori pentru a înlătura carnea de pe carcasele animalelor și a o tranșa și împacheta. În timpul acestui proces, carcasa animalelor era mișcată de o bandă transportoare, astfel că procesul se desfășura mult mai repede și era mult mai eficient. Pa Klann i-a vorbit șefului departamentului de producție al Ford, Peter Martin, despre această idee, susținând că eficiența unei asemenea linii de asamblare ar proveni din rapiditatea asamblării și din faptul că fiecare muncitor ar fi responsabil de o anumită parte a procesului (astfel că munca acestora ar deveni un gest reflex făcut cu precizie).
Charles E. Sorensen, care a fost inginer la Ford timp de 40 de ani, a descris foarte bine conceptul acestei idei pe cât de simple, pe atât de inteligente: “Ceea ce s-a descoperit la Ford a fost procesul de a muta munca de la un muncitor la altul, până când toate părțile componente alcătuiau o unitate complet montată. Ulterior se sincroniza procesiunea acestor unități astfel încât ele să sosească pe linia de montaj la locul potrivit și momentul potrivit pentru ca într-un final să devină un produs finit. ”
Henry Ford descria foarte simplu avantajele liniei de asamblare: „Muncitorii nu ridică greutăți, nu se apleacă sau se ghemuiesc, nu este nevoie de instruire specială, aproape oricine poate face această muncă.” De fapt, principalul beneficiu pentru Henry Ford era îmbunătățirea productivității. Mașinile lui Ford ieșeau de pe linia de producția la intervale de 3 minute. Timpul de asamblare a unui automobil s-a redus de la aproape 13 ore la doar o oră și 33 de minute fapt ce i-a permis lui Ford să mărească salariile muncitorilor de la 1.50 dolari pe zi la 5 dolari pe zi pentru muncitorii cu experiență de 3 ani. Tot mai mulți oameni și-au putut achiziționa un automobil deoarece prețul unui Model T a scazut treptat de la 825 de dolari în 1908 la doar 575 de dolari în 1914. Prin îmbunătățiri succesive, prețul a scăzut chiar până la 260 de dolari pentru ultima versiune de bază comercializată de Ford. În 19 ani de producție, Ford Model T s-a fabricat în 15 milioane de exemplare, record depășit de abia în anii 70 de Volkswagen Beetle (Kafer). Companii din Danemarca, Franța sau Marea Britanie s-au grăbit să adopte modelul de succces în vreme ce tradiționaliștii care nu au făcut acest pas au dispărut rapid de pe piață. La un moment dat, Henry Ford a intenționat chiar să-i dea în judecată pe ceilalți producători care au adoptat linia de producție însă ulterior, realizând importanța procesului pentru industria de automobile, a renunțat la ideea și a căutat doar să îmbunătățească propria linie de producție. 100 de ani mai târziu, linia de producție a evoluat enorm însă conceptul său de bază a rămas neschimbat, iar moștenirea Ford ramâne o revoluție industrială fără precedent, urmată și de multe altele în plan social.
Foto: freepik