Cu doar câteva zile în urmă, Ford Motor Co. a prezentat generația 2015 a legendarului “pony car” american, Ford Mustang. Pentru a sublinia ambițiile globale ale noului model, prezentarea s-a desfășurat concomitent în Shanghai, New York, Barcelona, Sydney, New York, Los Angeles și Dearborn.
De când a fost lansat în 1964 la Târgul Internațional din New York, Mustangul a rămas chintesența muscle car-ului american personalizat și construit în special pentru piața nord-americană. În pofida acestui fapt, reputația și farmecul modelului Ford s-au răspândit și în afara granițelor SUA, ca un simbol al designului auto și culturii automobilistice tipic americane (în prezent există sute de fan cluburi Mustang în Europa și Asia). La 50 de ani de la lansare, a venit vremea ca noul Mustang să se adreseze și altor piețe, iar Ford caută să profite de notorietatea brandului Mustang pentru a transforma acest model într-un vector de imagine pentru toată gama sa.
Pentru inginerii și designerii Ford a fost însă esențial ca noul Mustang să-și păstreze nealterat caracterul inconfundabil de muscle car american. În caietul de sarcini al noului model au existat trei obiective principale care nu erau deloc ușor de reconciliat: păstrarea unui design cu elemente retro pentru a nu pierde clientela tradițională americană, adăugarea unor caracteristici care să permită Mustangului să concureze eficient cu Chevrolet Camaro (model care a surclasat Mustangul încă de la lansare în urmă cu 3 ani) și dezvoltarea primului Mustang care să poată fi comercializat la nivel mondial.
Ce au reușit cei de la Ford? Ei bine noul Mustang este o mașină mai lată și mai joasă decât predecesorul său care păstrează silueta coupe-ului clasic și adaugă note de modernism cum ar fi grila trapezoidală sau stopurile și farurile cu led. Deși există elemente comune cu modele contemporane (cum ar fi Fusion), liniile noului Mustang evocă în mod discret modelul din 1969, iar capota foartă lungă și consola spate scurtă îți permit să recunoști imediat noul model ca un Mustang adevărat. Grila tip “nas de rechin” și aripile musculoase conferă Mustangului o notă evidentă de putere brută și masculinitate, doar ușor atenuată de farurile și stopurile cu look 3D.
Poate cea mai clară dovadă a aspirațiilor globale se găsește sub capota de aluminiu a noului Mustang. Pe lângă clasicele motorizări V6 de 3.7 litri sau V8 de 5 litri, și-a facut loc și un agregat de patru cilindri turbo care va fi asamblat în Europa la fabrica Ford din Valencia. Beneficiind de tehnologia EcoBoost, noul motor de 2.3 litri se adresează piețelor unde eficiența și consumul reprezintă factori importanți în achiziția și exploatarea unei mașini. Deoarece vechiului model i s-a reproșat ținuta de drum deficitară, inginerii Ford au lucrat la suspensia noului model care este acum mai fermă și mai dinamică datorită adoptării suspensiei independente pe puntea spate.
Montarea unor frâne mai eficiente și reducerea greutății prin construirea capotei și a aripilor din aluminiu vin să completeze gama de îmbunătățiri la nivel tehnologic. Există chiar și posibilitatea schimbării vitezelor prin intermediul padelelor montate în spatele volanului în stilul mașinilor sport europene. Schimbările tehnice sunt menite să ofere o experiență de condus profundă și instictivă. Steve Ling, marketing manager al Ford America, descrie plastic obiectivul noului Mustang:
“Dacă ai avut o zi proastă la muncă, mergi în parcare și răsucești cheia în contact (al noului Mustang) și este ca și cum pleci instantaneu în vacanță”.
Schimbările în bine nu au ocolit nici interiorul Mustangului unde materialele sunt de o calitate mult mai bună, ergonomia este la nivelul concurenței europene (există până și suport de ochelari, absent la fosta generație) iar implementarea celei mai recente versiuni a controversatului sistem de infotainment MyFord Touch conferă o notă high tech. Ford speră să vândă aproximativ 100,000 de unități de Mustang în 2015 dintre care cel puțin 10,000 ar trebui să ajungă pe mâna unor proprietari din Europa și Asia.
Vești bune și pentru fanii din România ai Mustangului: conform președintelui Ford România, Zoltan Brassai, dealerii Ford autohtoni vor dermara înregistrările comenzilor de client pentru noul model.
Foto: freepik