Printre multele lucruri esentiale pentru sanatatea unei masini, uleiul de motor poate fi de cea mai mare importanta. Uleiul este responsabil pentru lubrifierea tuturor pieselor si componentelor motorului, permitandu-le sa se miste fara frecari nedorite, generand o uzura mai mica, temperaturi mai scazute si riscuri aproape zero de defectiuni ale motorului.
Insa oricat de important este acest fluid pentru masinile noastre, majoritatea proprietarilor inca au comportamente si practici care sunt efectiv niste mituri. Iata care sunt cele mai frecvente mituri si adevaruri despre uleiul de motor.

Indiferent ce spune manualul, uleiul se schimba la 5000 de km!

Fals! Acest lucru a fost adevarat candva, la masinile mai vechi si la uleiurile de motor mai vechi, dar nu mai este valabil astazi! Majoritatea producatorilor de masini moderne spun ca este necesar sa schimbi uleiul undeva intre 10.000 km si 25.000 km, mai ales ca vascozitatea si calitatea uleiului s-au imbunatatit.
Cel mai bun mod de a afla cat de des ar trebui sa schimbi uleiul masinii si ce ulei de motor se potriveste cel mai bine nevoilor tale este sa consulti manualul masinii.

Motorul va fi afectat daca schimbi brandurile de ulei

Fals! Atata timp cat utilizezi aceleasi specificatii ale uleiului folosit anterior, shimbarea brandului nu poate dauna niciodata motorului!
Trebuie sa intelegi insa ca pot exista diferente ce tin de calitatile uleiului, chiar daca au aceleasi specificatii, dar schimbarea brandului nu dauneaza.

Daca iti schimbi uleiul singur, pierzi garantia

Fals! Atata timp cat uleiul de motor utilizat indeplineste standardele cerute de producatorul pentru vehiculul tau (gradul de vascozitate, tipul etc), asa cum este prevazut in manualul masinii tale, garantia nu poate fi considerata nula.

Uleiul inchis la culoare trebuie schimbat

Fals! Este adevarat ca uleiul complet nou are o nuanta de chihlimbar, insa nu putem estima durata de viata a uleiului doar dupa aspect, pentru ca exista mai multe motive ce influenteaza culoarea uleiului. Unele uleiuri cu aditivi isi schimba culoarea mai repede, ceea ce indica faptul ca aditivii au inceput deja sa-si faca treaba si sa curete motorul.
Insa ceea ce indica faptul ca un ulei de motor este murdar si trebuie schimbat este aspectul nisipos sau granulat.
Pentru a te asigura ca produsul tau are cea mai buna calitate, cel mai bun sfat pentru schimbarea uleiului este sa urmezi intotdeauna manualul masinii cu privire la intervalele de schimbare a uleiului.

Uleiul de motor nu se uzeaza, ci doar se murdareste

Fals! Aditivii din uleiul de motor isi reduc eficienta pe masura ce uleiul de motor se uzeaza.
In plus, pe masura ce uleiul circula prin motor, acesta poate acumula contaminanti precum praf, depuneri de carbon, metale uzate si alte impuritati. Aceste particule pot afecta performanta uleiului si, in timp, pot duce la deteriorarea acestuia.

Litera W de pe eticheta vine de la “greutate”

Fals! Nu e clar de unde a aparut acest mit, dar pentru ca numerele din stanga si din dreapta literei indica vascozitatea uleiului la temperaturi extreme, litera „W” vine de la iarna (“winter” in limba engleza) nu de la greutate (“weight” in limba engleza)!

Cu cat uleiul este mai gros, cu atat motorul va trai mai mult

Fals! Contrar acestei convingeri, uleiul mai gros poate duce la o lubrifiere mai proasta decat daca ai folosi un ulei mai subtire! Uleiul de motor mai subtire asigura o lubrifiere optima, elimina mai rapid contaminantii si reduce frecarea dintre piesele motorului.
In plus, el este si mai eficient pentru ca pomparea sa catre partile motorului necesita mai putina energie.
Uleiul de motor mai gros poate fi mai bun pentru motoarele mai vechi in care piesele motorului s-au uzat de-a lungul anilor. Insa respecta intotdeauna gradul de vascozitate recomandat de producatorul motorului. „Grosimea” uleiului (profilul vascozitate-temperatura) este ales de producator pentru a proteja piesele in miscare cu design specific si pentru a proteja suprafetele de contactul excesiv.

Distantele mai lungi inseamna conditii intense de trafic

Partial fals! Conditiile intense de trafic se refera la schimbari mari si/sau constante ale RPM (condusul de tip stop-and-go), tractare sau remorcare. Conditiile intense de trafic depind si de zona geografica in care faci deplasari.

Daca masina merge bine, poti alege un ulei mai slab calitativ

Fals! Probabil crezi ca faci economie, dar nu faci decat sa deteriorezi motorul si sa ii afectezi durata de viata. Uleiul de motor de calitate scazuta este contaminat cu elemente straine, ce reduc caracteristicile de lubrifiere ale unui ulei de calitate, ceea ce il face accesibil.
Alegerea unui ulei de slaba calitate nu va insemna rezultate proaste brusc, dar cu siguranta va deteriora motorul pe termen lung. Asadar, pune siguranta pe primul loc si alege doar ce e mai bun pentru masina ta!

Uleiul vrac are o calitate mai slaba decat uleiul imbuteliat

Fals! In general, uleiul de motor de calitate este acelasi, indiferent daca este achizitionat vrac sau in recipiente individuale, vandute in locatiile de retail. Diferenta intre uleiul vrac si uleiul imbuteliat poate fi mai mult legata de modul in care este stocat si manipulat decat de calitatea initiala a uleiului in sine.

Uleiurile sintetice uzeaza garniturile si cauzeaza scurgeri

Fals! In anii 1970 aceasta informatie era reala, dar astazi nu mai este valabila! Primele variante de ulei sintetic nu au fost perfecte, asa cum se intampla in general cu toate produsele noi. Ele deteriorau etansarea motorului si garniturile si cauzau scurgeri. Astazi, au fost dezvoltate formule noi pentru protejarea motorului si a componentelor sale critice. Iar majoritatea uleiurilor de motor sintetice s-au dovedit a fi mai bune in protejarea si imbunatatirea performantei motorului decat uleiurile conventionale, cunoscute si sub numele de „minerale”.

Toti aditivii sunt la fel si au acelasi scop

Partial fals! Aditivii de ulei au diferite formulari care ajuta motorul in moduri diferite. Unii aditivi de ulei sunt proiectati pentru a face fata presiunii ridicate si utilizarii intense, cum ar fi in motoarele de curse. Altii sunt conceputi pentru a ajuta masinile mai vechi, cu kilometraj mai mare, sa reziste mai mult, protejandu-le garniturile. Asadar, alege intotdeauna aditivul de ulei potrivit pentru nevoile tale.

Nu trebuie sa schimbi filtrul de cate ori schimbi uleiul

Fals! Uleiul de motor si filtrul functioneaza in pereche! Toti contaminantii care ti-ar putea deteriora motorul sunt prinsi si eliminati de filtru, care ii impiedica sa ajunga din nou in ulei. In general, filtrele de ulei sunt proiectate pentru utilizarea intr-un singur ciclu, asa ca trebuie sa le schimbi la fiecare schimbare a uleiului de motor.

Uleiul de motor reciclat este mai bun pentru mediu decat uleiul nereciclat

Adevarat! Prin reciclarea uleiului de motor, contribuim la prevenirea aruncarii necorespunzatoare a uleiului uzat si a contaminarii solului si a apei. Uleiul de motor reciclat utilizeaza, de asemenea, cu 56% mai putine resurse in comparatie cu uleiul produs fara continut reciclat.

Protejez mediul daca imi reciclez uleiul de motor

Adevarat! Reciclarea uleiului de motor previne eliminarea necorespunzatoare a uleiului uzat si, in cele din urma, contaminarea solului si a apei. Majoritatea comerciantilor importanti accepta returnarea uleiului de motor uzat, astfel incat sa poata fi tratat si aruncat corespunzator pentru a ajuta mediul inconjurator.

Utilizarea uleiului de motor reciclat anuleaza garantia de la producator

Fals! Toti marii producatori de automobile au aprobat utilizarea formulelor de ulei de motor reciclate certificate corespunzator de Institutul American al Petrolului (API).

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik