Mitul 1: „Daca o cantitate mica de ulei este buna, o cantitate mare este si mai buna.”
Supraincarcarea carterului cu ulei este un lucru periculos. Aceasta provoca caldura in exces datorita rezistentei crescute si astfel poate scurta viata uleiului. De asemenea, o buna parte din ulei va fi improscata in cilindri si va cauza arderea excesiva a uleiului, crescand depunerea in camera de combustie si cauzand probleme de functionare.
Exista o credinta conform careia 4l de ulei este cantitatea potrivita pentru o masina cu 4 cilindri. Acest lucru nu este insa valabil intotdeauna. Verifica manualul masinii pentru a vedea exact capacitatea carterului, astfel incat sa economisesti ulei pentru a-l folosi atunci cand este necesar. Ai grija sa umpli carterul pana la nivelul indicat de joja – nici mai mult, nici mai putin.
Mitul 2: „Uleiul de motor care se face negru nu este bun.”
Din contra, uleiul de motor care nu se inegreste nu functioneaza. Uleiurile de motor moderne contin aditivi dispersanti de detergent care mentin partile interne ale motorului curate prin eliminarea depozitelor de carbon si mentinerea acestora inofensive in ulei.
Este preferabil ca depozitele de carbon sa se gaseasca in ulei astfel incat sa poate fi scurse, nu sa existe sub forma de depozite in motor unde pot provoca cele mai mari daune.
Mitul 3: „Toate uleiurile de motor sunt la fel.”
Uleiurile de motor difera din punct de vedere al caracteristicelor fizice, al tehnologiei aditivilor si al continutului acestora. Diferite uleiuri de motor sunt gandite astfel incat sa satisfaca nevoi diferite.
Alegerea unui ulei de motor potrivit depinde de indicatiile producatorului motorului si de scopul caruia ii este destinat. Alegerea uleiului de motor potrivit te va ajuta sa faci economii in timp. Pentru a gasi uleiul potrivit motorului tau, incerca Shell LubeMatch.
Mitul 4: „Aditivii pot creste performanta uleiului si a motorului.”
Adaugarea de aditivi din comert in uleiul de motor este ca adaugarea de zahar in plus intr-o bautura racoritoare. Nu ai nevoie de ei. Uleiurile de motor premium contin toti aditivii necesari pentru o buna functionare a motorului.
Aditivii nu pot reduce consumul de ulei al unui motor vechi si nici nu redau unui ulei vechi puterea de protectie a motorului. De fapt, aditivii pot deregla compozitia uleiului si pot crea noi probleme motorului.
Este mai sigur si mai economic sa folosesti uleiuri testate si gata fabricate. Nu cheltuiti bani fara sens pe aditivi in plus.
Mitul 5: „Uleiul nu se uzeaza niciodata.”
Uleiul se uzeaza. Inamicul principal al uleiului este caldura. La temperaturi ridicate, uleiul incepe sa se oxideze si sa se ingroase. Mai mult, uleiurile de motor se pot incarca cu funingine de carbon in exces, acizi, apa, praf, particule de metal sau materiale oxidante. Acestea pot provoca astuparea filtrelor de ulei si a pasajelor de trecere sau pot deranja modul de functionare al unor parti esentiale ale motorului.
Schimba uleiul in mod regulat sau la intervalele indicate de producator.
Foto: freepik