Zero emisii, zero fum, doar cateva picaturi de apa potabila… Aceasta este promisiunea masinilor fuel cell pe hidrogen pentru un viitor mai curat pentru noi toti. Masinile alimentate cu hidrogen ar putea juca un rol cheie in viitorul transporturilor. Insa cum e sa conduci o astfel de masina? Daniel Fineren trece in spatele volanului unei moderne Toyota Mirai si impartaseste cu cititorii cateva dintre impresiile sale.
E linistitor sa stii, atunci cand conduci prin satele englezesti, ca singurele emisii ale acestei masini reprezinta de fapt stropirea buruienilor de pe marginea drumului…
Oxigenul din ventilatorul de aer din partea din fata a masinii reactioneaza cu hidrogenul pompat din rezervorul de fibra de carbon din spate, pentru a genera electricitatea care propulseaza aceasta masina fuel cell pe baza de hidrogen.
Singurul produs secundar este apa – pe care masina o elibereaza prin teava de esapament, in timp ce ruleaza usor, intr-o lume ideala, printre dealuri inverzite si floricele.
“Hidrogenul este cel mai abundent element din univers si orice functioneaza cu energie poate fi alimentat cu hidrogen” spune Jon Hunt, marketing managerul pentru combustibili alternativi de la Toyota Marea Britanie. “Noi credem ca hidrogenul ofera cel mai mare potential de viitor pentru un transport decarbonizat”.
Hunt este partenerul de drum al lui Daniel Fineren in drive testul pe care acesta il face pe drumurile din sudul Angliei, cu Toyota Mirai – aceasta masina a viitorului, la propriu, caci “Mirai” inseamna chiar “viitor” in japoneza.
Masina poate acoperi aproximativ 480 de kilometri (300 de mile) cu un rezervor de 5 kg de hidrogen plin, care costa in acest moment aproximativ 50 de lire in Marea Britanie. Aceasta cantitate de combustibil poate fi produsa din 50 de litri de apa.
Hidrogenul poate fi, de asemenea, captat din procese industriale si chiar din fermentarea biomasei. Daca este produs in statii de pompare, utilizand energie regenerabila pentru a separa apa in hidrogen si oxigen, combustibilul reuseste practic sa atinga fara probleme pragul de zero emisii. Pentru ca poate fi stocat pe durata nedeterminata, el poate de asemenea sa contribuie la obtinerea maximului din orice surplus de energie regenerabila, ajutand la managerierea surplusului de energie solara si eoliana.
Un viitor promitator
Hidrogenul se afla in anii de copilarie ca si combustibil pentru transport. Dar intr-o lume in care cele mai importante companii de pe glob in domeniul energetic si al ingineriei ii exploreaza potentialul, hidrogenul poate juca un rol extrem de important in scaderea la nivel global a emisiilor de carbon, inbunatatind calitatea aerului local.
Un numar din ce in ce mai mare de autobuze pe baza de hidrogen opereaza in orase din intreaga lume, iar in prezent in Germania este testat chiar si un tren fuel cell.
Componentele pentru astfel de masini nu sunt mai scumpe decat cele pentru motoarele diesel moderne, insa nivelul scazut al productiei in acest moment inseamna ca, per ansamblu, costul de productie pentru fiecare masina fuel cell este destul de mare.
In anul 2015 Toyota a produs aproximativ 1600 de unitati Mirai, in 2016 aproximativ 2000, si peste 3000 in 2017.
Pe masura ce cifrele de productie cresc, pretul pentru fiecare masina ar trebui sa scada, spune Hunt. Costul pe termen lung daca detii o masina fuel cell este, de asemenea, destul de scazut pentru ca, spre deosebire de baterii, tehnologia fuel cell nu se uzeaza.
Mirai pe autostrada
Pe masura ce intra pe autostrada M25 din jurul Londrei, Mirai-ul de test cu Daniel Fineren la bord, accelereaza in forta, cu usurinta. Masina poate ajunge la 100 km/h in mai putin de 10 secunde si, cu o viteza maxima de 180 de km/h are destula putere pentru autostrada.
La cativa kilometri distanta de Londra masina opreste la un service din Cobham, locul unde se afla de atfel si prima statie de alimentare cu hidrogen din Marea Britanie. Aici electricitatea din surse regenerabile este folosita pentru a produce hidrogen din apa.
“Masina curata si redistribuie energia in cel mai eficient mod” explica Hunt, apreciativ.
Masina se alimenteaza prin lateral spate. Teava de intrare este mai subtire decat la masinile standard. Pentru a evita orice scurgere, racordul pompei se conecteaza ferm la teava de intrare a masinii, iar apoi sistemele de senzori de pe amble parti verifica daca conectarea este etansa. Apoi, odata ce platesti la pompa folosind un card special de alimentare care vine odata cu masina, pompa trimite in mod automat combustibilul.
In numai cateva minute masina este din nou pe drum, cu plinul de combustibil facut si luand-o inapoi pe autostrada spre futuristul sediu al Toyota UK.
Drive testul este incheiat, dar Mirai inca mai are o surpriza – un buton sub tabloul de bord care purifica apa din masina. Hunt apreciaza chiar ca la final de drive test si-ar fi putut face un ceai cu apa din teava de esapament, datorita gradului sau extrem de ridicat de puritate.
Foto: freepik