Conform datelor privind vanzarile de automobile din 2020, peste 20% din toate achizitiile de masini noi din SUA au fost automobile europene.
De la performante foarte ridicate pana la un stil incredibil, masinile europene ofera proprietarilor lor o serie intreaga de beneficii. Vehiculele europene folosesc sisteme de propulsie avansate ce imbunatatesc eficienta consumului de combustibil si ofera performante ridicate. Insa pentru a obtine maximul din masina ta, este important sa folosesti intotdeauna uleiul de motor potrivit. Vehiculele europene necesita in primul rand ulei de motor european, iar folosirea unui ulei inadecvat de motor poate cauza probleme pentru masina ta.

API si ACEA

In SUA, standardele pentru uleiuri sunt stabilite de Institutul American al Petrolului (API), care reglementeaza cerintele ce tin de performanta uleiului de motor. Uleiurile de motor care indeplinesc cerintele API au pe ambalaj un logo API, care ii ajuta pe consumatori sa identifice uleiuri de motor de calitate pentru vehiculele lor, fie ele pe benzina sau diesel.
La fel ca API in Statele Unite, in Uniunea Europeana cea care stabileste linii directoare pentru uleiurile de motor europene este Asociatia Producatorilor Europeni de Automobile (ACEA). Secventele de ulei ACEA definesc nivelul minim de calitate pentru utilizarea ca ulei de motor in vehiculele europene.
O diferenta majora intre specificatiile ACEA si API este ca specificatiile europene pentru uleiul de motor (ACEA) au cerinte mult mai stricte pentru emisii si pentru intervalele de schimb de ulei. Utilizarea uleiului de motor in mod incorect intr-un vehicul european poate deteriora motorul si poate duce la defectarea sa.

Reglementarile privind emisiile

Un factor care influenteaza modul in care sunt construite motoarele vehiculelor europene sunt standardele pentru emisii. Standardele Uniunii Europene pentru emisiile de dioxid de carbon si monoxid de carbon sunt mai stricte decat in Statele Unite. Ca rezultat, majoritatea vehiculelor europene au inceput sa foloseasca motoare diesel din anii 90.
Motoarele diesel emit o cantitate mult mai mica de CO2 decat motoarele pe benzina. Dar desi motoarele diesel au emisii mai mici de CO2, ele produc niveluri mult mai mari de NOx si particule in suspensie. Pentru a combate acest lucru, vehiculele europene diesel au filtre de particule diesel (DPF) si catalizatori, ce reduc aceste emisii.
Componentele uleiului de motor pot avea un efect negativ asupra sistemelor de control al emisiilor unui vehicul. Aceste componente includ cenusa sulfatata, sulf si fosfor (SAPS). Drept urmare, uleiurile fabricate pentru vehicule europene au in general un nivel scazut de SAPS, pentru a proteja aceste sisteme de control al emisiilor.
ACEA impune producatorilor de uleiuri de motor europene sa specifice nivelul de SAPS (cenusa sulfatata, fosfor si sulf) continut de fiecare ulei. SAPS ofera protectie anti-uzura, imbunatateste curatenia motorului si imbunatateste stabilitatea oxidativa a uleiului. Insa prea multa cenusa sulfatata poate infunda filtrul si poate cauza formarea de depuneri in interiorul motorului, ambele putand fi daunatoare.
In general, uleiurile europene Mid-SAPS sunt potrivite pentru utilizare in majoritatea vehiculelor europene usoare care utilizeaza DPF. Optiunile cu continut redus SAPS sunt recomandate pentru vehiculele europene cu dispozitive DPF mai sensibile.

Intervalul de schimb de ulei

O alta diferenta intre uleiurile de motor europene si cele americane este intervalul de schimb al uleiului. Majoritatea masinilor si camioanelor americane necesita schimbarea uleiului la 8000 de km. Pe de alta parte, vehiculele europene sunt proiectate sa parcurga mai mult de 16.000 de km intre schimburile de ulei.
Cu aceste intervale de scurgere extinse, uleiurile europene trebuie sa fie capabile sa protejeze impotriva uzurii, coroziunii si murdariei mai mult decat uleiurile americane. De asemenea, ele sunt concepute pentru a proteja motorul pentru o perioada lunga de timp si pentru a permite un kilometraj mai mare intre schimburile de ulei.
Iata un alt motiv pentru care masinile europene necesita uleiuri de motor europene. Desi exista si unele produse americane care permit un interval mai mare de timp intre schimburi, majoritatea nu o fac.

Aditivi speciali

O mare parte a uleiului de motor este un mix de aditivi care ajuta uleiul sa protejeze motorul unui vehicul de lucruri daunatoare precum rugina sau uzura.
Datorita schimbarilor mai putin frecvente de ulei, uleiurile de motor europene necesita aditivi speciali. Aditivii ajuta la mentinerea motoarelor lubrifiate si a functionarii la performanta maxima pentru o perioada mai lunga de timp.

Uleiul sintetic si motoarele europene

Uleiul sintetic este in mod evident superior uleiului conventional, in mai multe moduri. Datorita procesului de rafinare chimica a uleiului sintetic, uleiul de motor nu va mai avea proprietati daunatoare. Motorul tau va fi suficient de protejat pentru o perioada mai lunga de timp. Probabil te intrebi daca vehiculele europene pot folosi ulei sintetic, date fiind caracteristicile speciale ale motoarelor vehiculelor europene. Raspunsul este: atata timp cat produsul raspunde standardelor vehiculelor europene, uleiul sintetic este sigur pentru vehiculul tau.

Alegerea uleiului conteaza

Folosirea unui ulei nepotrivit pe o masina europeana poate avea un impact dramatic asupra motorului si componentelor acestuia. Motoarele de performanta ridicata de la BMW, Volkswagen, Mercedes si alte vehicule europene sunt proiectate pentru a controla emisiile si a extinde intervalele traditionale de schimb. Prin urmare, aceste motoare necesita uleiuri de motor europene specializate.
Este important sa consulti manualul de utilizare al masinii pentru a alege uleiul potrivit.

Ce probleme provoaca folosirea uleiului inadecvat?

Intelegerea problemelor ce pot aparea ca urmare a utilizarii uleiului de motor inadecvat pentru vehiculul tau te poate ajuta sa te asiguri ca iei deciziile corecte pentru ingrijirea vehiculului. Pentru a profita la maximum de masina ta si pentru a-ti proteja investitia, trebuie sa alegi un ulei care sa nu contribuie la formarea de mazga si depuneri care ar putea deteriora grav motorul.
Utilizarea uleiului nepotrivit de motor poate duce la deteriorarea critica a componentelor, la uzura si la coroziune. Acest lucru poate reduce semnificativ durata de viata a vehiculului si poate duce la o defectiune catastrofala a motorului. In plus, utilizarea unui ulei gresit intr-un vehicul european poate deteriora sistemele acestuia de control al emisiilor.

Cum alegi uleiul adecvat?

Pentru a evita problemele de mai sus, este vital sa alegi uleiul potrivit pentru vehiculul tau.
Verifica manualul masinii pentru a afla ce vascozitate a uleiului trebuie sa folosesti: in manual vei gasi o diagrama ce indica vascozitatile pe care trebuie sa le folosesti pentru diferite intervale de temperatura. De exemplu, daca ti se sugereaza un ulei 5W-30, dar ai nevoie sa folosesti masina la temperaturi ridicate, manualul iti poate indica un ulei 5W-40 ca fiind cea mai buna optiune. In general, un pariu sigur ar fi sa alegi fie 0W-40, fie 5W-40 pentru a mai multa versatilitate. Aceste vascozitati iti vor permite sa pornesti cu usurinta vehiculul pe vreme rece, fara riscul de a se uza la temperaturi mai ridicate.
Indiferent de vascozitatea pe care o vei alege, este vital sa te asiguri ca orice ulei pe care il alegi indeplineste standardele impuse de vehiculele europene.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik