Electricitatea este una din descoperirile extrem de importante ale omenirii. Ea ne ajuta in practic orice intreprindem, de la prepararea mancarurilor pana la aflarea stirilor prin intermediul mijloacelor de comunicare in masa gen televiziune si radio, si de la irigatiile din agricultura pana la interventiile chirurgicale din spitale. Datorita beneficiilor ei majore si a costului relativ redus, electricitatea incepe sa fie utilizata pe scara larga si in industria constructoare de masini.
Sursa imagine: evmania.ro
Guvernele din intreaga lume sprijina aceasta industrie, pe fondul scaderii resurselor de combustibili fosili, si de asemenea, al reducerii costurilor cu bateriile pe baza de ioni de litiu. Conform Energy Innovation care citeaza din Bloomberg New Energy Finance, in 2030, in jur de 40% din masinile nou-vandute vor fi electrice. Acelasi studiu afirma ca in jurul anului 2025, masinile electrice vor incepe sa fie competitive la nivel de pret cu masinile pe benzina si motorina.
In prezent, o masina electrica are un pret ridicat si nu exista nici prea multe statii de alimentare cu energie. Asadar, problema care se pune nu este neaparat legata de pretul masinii, ci mai ales de existenta statiilor de alimentare. Aceasta presupune investii majore care se vor face in infrastructura si in dezvoltarea bateriilor capabile sa stocheze o cantitate mare de energie, care sa asigure o autonomie indelungata la o viteza buna de rulare.
Pentru o buna dezvoltare a infrastructurii, companiile din energie trebuie sa colaboreze, sa experimenteze si sa inoveze. Inainte ca masinile electrice sa fie pe toate drumurile, reteaua de statii de alimentare cu energie trebuie sa existe si sa functioneze bine. Companiile energetice trebuie sa gaseasca modalitati de a raspunde rapid la cerintele tot mai sofisticate ale clientilor si, de asemenea, de a stoca resurse importante de energie electrica pentru toti cei care au nevoie de ea.
Pentru a face fata unei cereri crescande de energie electrica, in viitor se vor construi noi facilitati de stocare si furnizare de energie. Retelele electrice se vor extinde pentru a da posibilitatea cat mai multor persoane de a-si alimenta masinile. Aceste eforturi de electrificare nu trebuie sa apartina doar companiilor din energie, ci sa fie eforturi combinate ale municipalitatilor si diversilor investitori.
Scopul acestora, ca si al constructorilor de masini trebuie sa fie imbunatatirea calitatii aerului, reducerea amprentei de carbon si crearea unei retele care sa ii ajute pe soferi sa poata alimenta repede, fara a pierde mult timp. Bineinteles ca si costul energiei este un scop, in sensul de a-l face atractiv pentru consumatori, insa primele obiective sunt cele mai importante in momentul de fata.
Folosirea energiilor regenerabile (eoliana, solara) este necesara nu doar pentru a satisface un numar din ce in ce mai mare de consumatori, ci pentru a se ralia scopurilor de a imbunatati calitatea aerului din marile orase. Trebuie sa existe o uniformitate in ceea ce priveste rezultatele obtinute, iar energiile regenerabile se incadreaza perfect acestei cerinte.
Pentru o monitorizare continua a consumului de energie, trebuie sa se ia in calcul diversi indicatori, cum ar fi consumul de energie dintr-o anumita zona, pe grupe de consumatori, cantitatea de energie consumata in kilowati-ora, tipul de consumator (energie pentru autovehicule sau pentru consum domestic/industrial), distanta parcursa de autovehicule pe baza energiei electrice etc, statiile de alimentare cele mai populare etc.
Obiectivele setate de companiile energetice, autoritatile locale si centrale, precum si celelalte companii care participa la crearea noilor facilitati si retele electrice trebuie sa fie realiste si sa ia in calcul nu doar viitorul apropiat, ci ani de zile. Acest lucru este necesar deoarece investitiile facute acum se vor recupera in multi ani, si numai o monitorizare stransa a cheltuilelilor comparativ cu rezultatele obtinute poate sa duca la afirmarea faptului ca investiile au fost un succes sau nu.
Foto: freepik