Rezultatele celei mai recente sesiuni de crash teste efectuate de prestigioasa instituție americană Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) demontează parțial prejudecățile șoferilor legate de siguranța SUV-urilor de clasă medie. De ani buni, percepția cumpărătorilor este că mai mare înseamnă automat și mai sigur, de multe ori clienții optând pentru un SUV deoarece mărimea și înalțimea acestui tip de autovehicule le conferă sentimentul de siguranță. Nu de puține ori, rezultatele acestor vechiule in cadrul testelor de impact frontal și lateral au fost însă cel puțin dezamăgitoare și pe alocuri îngrijorătoare.

SUV-IIHS-crash

Desigur, nimeni nu poate contesta legile de bază ale fizicii sau faptul ca în cazul unui impact frontal dintre un Mercedes Clasa M și un Smart, modelul de clasă mini va ieși clar mai “șifonat”. Totuși, complexitatea situațiilor dinamice simulate în cadrul testelor de impact organizate de Euro NCAP sau IIHS a dovedit faptul că, în unele situații, SUV-urile nu-și ocrotesc pasagerii atât de eficient pe cât s-ar putea crede. Primul model care a spulberat mitul SUV-ului indestructibil a fost uriașul Audi Q7, ale cărui punctaje în cadrul testelor EuroNCAP au fost dezamăgitoare (modelul a obținut 4 stele din 5 și 29 de puncte dintr-un maximum de 37, având probleme serioase în privința protecției picioarelor pasagerilor).

În 2014, doar două din cele nouă SUV-uri de dimensiuni medii au înregistrat un punctaj bun în cadrul celui mai riguros test al IIHS. Acest test, denumit “small overlap” (en. suprapunere redusă) are rolul de a simula un impact al colțului frontal al automobilului cu un alt automobil sau cu un stâlp sau copac. Testul presupune ca mașina să se deplaseze cu o viteză de aproximativ 75 km/h în momentul impactului frontal a cărui forță ar trebui absorbită în proporție de 25% de structura de pe partea șoferului. Acest test s-a dovedit a fi cel mai dificil pentru SUV-urile testate de specialiștii americani, doar modelele Chevrolet Equinox și GMC Terrain obținând calificativul “bun”.

Toyota Highlander a obținut calificativul “acceptabil“ în cadrul acestui test în vreme ce SUV-uri cu pedigree ca Jeep Grand Cherokee, Toyota 4Runner sau Ford Explorer au obținut doar calificativul “protecție limitată”. Mai mult, trei modele asiatice, Kia Sorento, Mazda CX-9 și Honda Pilot au obținut cele mai proaste punctaje (calificativul “poor” utilizat pentru autombilele care își expun pasagerii la pericole majore în cazul unor accidente frontale). Honda Pilot a îngregistrat cel mai prost punctaj general dintre cele 9 modele testate. Structura sa de rezistență s-a deformat în zona șoferului, pedala de frânei electrice  s-a deplasat cu peste 28 de centimetri, iar coloana de direcție s-a mișcat cu 10 centimetri spre partea dreaptă. Chiar și mașinile care au obținut cele mai mari punctaje în clasamentul general (Chevrolet Equinox și GMC Terrain) au obținut un calificativ general echivalent cu un nivel bazic de protecție, departe de cerințele anului 2014 în materie de siguranță rutieră.

IIHS a concluziat totuși că în comparație cu modelele testate în 2013, s-a observat o îmbunătățire vizibilă a rezistenței structurale pentru modelele testate. Pentru potențialii cumpărători aceste teste ar trebui să fie extrem de importante în luarea unei decizii de achiziție deoarece oferă date clare și bine documentate privind nivelul real de protecție al pasagerilor, departe de miturile promovate de producători și departamentele lor de marketing.

Foto: freepik