Înainte de a fi anul revenirii lui Lewis Hamilton sau cel a decăderii lui Sebastian Vettel, 2014 pare să fie anul aflat sub semnul falimentului și problemelor financiare în Formula 1. Odată cu publicarea listei finale cu participanții la sezonul 2015 din F1, apare un nou semn de întrebare privind viitorul unei echipe cu o istorie bogată și presărată cu momente de strălucire în competiția regină a motorsportului.

lotus-1

Primele victime ale costurilor uriașe de a concura în Formula 1 au fost echipele Caterham și Marussia, doi jucători mici aflați mai tot timpul pe ultimele locuri ale curselor și preocupați doar de a termina cursele nu de a le câștiga. Marussia este deja istorie, însă Caterham se luptă încă pentru a găsi fonduri suficiente pentru a concura și în 2015. De aceea, echipa care a aparținut lui Tony Fernandes (întamplator CEO al companiei aeriene Air Asia, care tocmai a pierdut un avion cu peste 160 de pasageri în Marea Java), Caterham, apare pe lista participanților din sezonul 2015 cu un asterisc. Acest lucru înseamnă că echipa respectiv nu a confirmat încă faptul că dispune de fondurile necesare pentru a alerga în sezonul viitor. Dacă în cazul Caterham această situație nu reprezintă deloc o supriză, asteriscul din dreptul echipei Lotus a surprins mulți specialiști. Conform ziariștilor de la Autoblog, echipa Lotus F1 se confruntă cu grave probleme financiare și ar putea să nu ia startul în 2015. Cunoscătorii Formulei 1 știu că echipa Lotus de astăzi are puține în comun cu echipa originală care și-a început parcursul sub numele Toleman și care i-a oferit lui Ayrton Senna șansa debutului în competiția unde acesta avea să facă istorie. Echipa a fost la un moment dat achiziționată de Benetton (unde Schumacher și-a câstigat primele două titluri de campion) și apoi de Renault care a devenit și furnizorul său de motoare. Ulterior, a ajuns în proprietatea firmei de investiții și consultanță financiară Genii Capital în 2011. Beneficiind de un monopost competitiv și de o echipa de piloți excelentă formată din experimentatul Kimi Raikkonen (revenit atunci în F1) și tânăra speranță Romain Grosjean echipa obține mai multe victorii și termină 2013 pe locul 4 în clasamentul constructorilor. Plecarea lui Kimi Raikkonen de la echipă este primul indiciu privind problemele financiare din cadrul Lotus. Pilotul finlandez a plecat la Ferrari și a dezvăluit că a făcut acest pas deoarece nu-și primise salariul timp de mai multe luni. Raikkonen a fost înlocuit de Pastor Maldonado, un pilot din Venezuela al cărui atu nu este doar talentul său (încă necofirmat 100%), ci mai ales susținerea financiară uriașă oferită de compania petrolieră de stat PDVSA. Zecile de milioane de petrodolari din Venezuela au reprezentat o gură de aer vitală pentru Lotus însă problemele de fiabilitate ale motorului turbo și sistemului hibrid de pe monopostul E22 au dus la un sezon 2014 foarte modest în care Grosjean a obținut 8 puncte iar Maldonado doar 2, rezultatele punând sub semnul întrebării viitorul echipei în F1.

Pentru 2015, Lotus a rupt orice legătură cu Renault trecând la excelentele motoare Mercedes însă întrebarea este dacă va apuca să le și utilizeze deoarece se pare că nu s-au găsit suficienți sponsori care să asigure un buget suficient pentru noul sezon. Cel puțin nu în prezent. Dacă nici Caterham și nici Lotus nu se vor regăsi pe grila de start în 2015, Bernie Ecclestone are deja o echipă pe lista de așteptare: Haas Racing, echipa lui Geene Haas, fost patron al echipei Stewart-Haas din campionatul american NASCAR și-a primit deja licența F1 pentru sezonul 2015. Nici echipa Forza Rossa Racing în spatele căruia se află Ion Bazac (fost Ministru al Sănătății și unic importator al Ferrari în România) nu a ieșit din calcule deși aceasta din urmă ar putea lua startul în mod realist doar în sezonul 2016.

 

Foto: freepik