Într-un interviu acordat cotidianului sportiv ESPN F1, Bernie Ecclestone, director executiv al Formula One Group (grupul de companii care gestionează și promovează Formula 1), a afirmat că cea mai importantă competiție din motorsport nu caută să atragă fani din tânăra generație.  Declarația de o franchețe șocantă a lui Ecclestone nu face decât să confirme faptul că Formula 1 s-a transformat dintr-o competiție care reprezenta excelența în motorsport într-o mașină de produs bani, un produs de marketing frumos împachetat și direcționat doar către spectatorii care dispun de foarte mulți bani.

În ultimii ani, numărul de spectactori prezenți la cursele de Formula 1, precum și telespectatorilor care le urmăresc la TV, a scăzut semnificativ. În același timp, echipele mici se luptă din greu să găsească sponsori suficient de generoși încât să le poată susține costurile astronomice de participare în campionat. O soluție pentru creșterea audiențelor pentru Formula 1 ar putea fi scăderea prețurilor biletelor și atragerea unui public mai tânăr care ar putea cheltui bani pe produse de merchandising. Totuși, magnatul britanic care ține în mâini destinele Formulei 1 nu este de acord.

tribuna-formula-1

Pentru Ecclestone, cel mai important public ramâne cel al bogătașilor care plătesc bilete de week-end la Paddock Club, un tip de VIP pass (prețul acestora ajunge și la peste 4000 de euro). Tinerii nu dispun de resursele financiare necesare pentru a cumpăra produsele pentru care se face publicitate în F1 așa că devin irelevanți. Ecclestone explică: “Tinerii văd reclame la Rolex, dar oare vor cumpăra un astfel de ceas? Nu, pentru că nu-și permit. Sau să vorbim de un alt sponsor: UBS (n.red. o bancă elvețiană). Copiilor astora nu le pasă de banking. Oricum nu au bani pe care sa-i depună în blestematele astea de bănci. Asta cred eu. Nu știu de ce unii oameni doresc să atragă așa zisa tânără generație. De ce fac asta? Pentru a le vinde ceva? Majoritatea acestor copii nu au bani deloc. Mai degrabă aș dori să atrag un spectator de 70 de ani care are mult cash. Deci, nu are  niciun rost să încercăm să atragem tinerii pentru că ei nu vor cumpăra aceste produse. Dacă specialiștii în marketing doresc să atragă acest public poate ar trebui să facă reclamă la produsele Disney”.

Logica lui Ecclestone este una dominată de rapacitate și de rațiunea rece a profitului. O mare parte din banii obținuți în Formula 1 de organizatori se duc către Ecclestone, nu către echipe, nu către țara organizatoare. Într-un fel, Ecclestone se gândește exclusiv la buzunarul său, unul deloc gol datorită Formulei 1 (este unul dintre cei mai bogați oameni din Marea Britanie). Pentru acesta, singura categorie relevantă este cea a prietenilor săi milionari, plictisiți de nevestelor lor cu 30 de ani mai tinere și preocupați exclusiv de achiziția de bunuri scumpe (precum cele provomate în F1: haine de la designeri celebri, șampanie scumpă, ceasuri exclusiviste etc.).

Un singur element esențial îi scapa din vedere domnului Ecclestone. Formula 1 a ajuns ceea ce este astăzi datorită tinerilor care urmăreau entuziasmați cursele din F1, fie de pe marginea circuitului, fie la televizor. Unii dintre acești tineri s-au apucat de karting, curse de turisme și au ajuns ulterior piloți în Formula 1 atrăgând prin alura lor de superstaruri milioane de fani și sute de sponsori și sporind popularitatea competiției până la cote greu de imaginat. Piloți cu o carismă deosebită și potențial de marketing precum Ayrton Senna sau Lewis Hamilton au atras sute de milioane de dolari prin intermediul sponsorilor care i-au susținut în competiție. Formula 1 nu este și nu poate deveni o competiție destinată milionarilor octogenari care poartă Rolex. Dacă asta s-ar întâmpla, cea mai apreciată competiție din motorsport și-ar pierde farmecul și atracția și ar deveni, în cel mai bun caz, o regată de veliere.

Foto: freepik